Virkesmätning och Matrisfub

Ny virkesmätningslag 1 mars 2015

1 inlägg 3274 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny virkesmätningslag 1 mars 2015

Fredrik Reuter  
#318776 Ny virkesmätningslag träder i kraft 1 mars 2015.

Riksdagen har beslutat om ny virkesmätningslag (SFS 2014:1005) och också ny förordning (SFS 2014:1006). Skogsstyrelsen fortsätter som tillsynsmyndighet för lagen och skapar en ny föreskrift (SKSFS 2014:11) som bifogas här.

Tänkte att vi i denna tråd kan bryta ner och diskutera ändringarna.
Bland det första jag såg var att nu den sk matrisfubben verkar få laga rätt att användas, så har väl egentligen inte varit hittills?

Nytt är också att vem som helst kan ansöka om att bli registrerad för att bedriva virkesmätning. Blankett finns på Skogsstyrelsens sajt.

Egenskapsklasser vet jag inte om det funnits tidigare. Det betyder att säljare och köpare kan komma överens om en viss kvalite på virket. Uppfylls inte delar av leveransen dessa krav ska mätningen avbrytas och resterande volym registreras och köpare och säljare kontaktas.

Men som sagt, jag skummar bara på ytan, det vore intressant om vi tillsammans kunde gå djupare.

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... ingslagen/



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).