Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

80% av skogsmaskinerna finns i södra Sverige

4 inlägg 3750 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

80% av skogsmaskinerna finns i södra Sverige

Fredrik Reuter  
#318625 Pressrelease från SkogsElmia som sammanställt både nyregistreringar, begagnatmarknad och mindre skogsmaskiner. SkogsElmia ser det sannolikt att utifrån dessa kriterier så är det sannolikt att 80% av Sveriges skogsmaskiner finns i Södra Sverige (Svealand och Götaland).

Bondskog och mindre skiften gör det svårt att köpa nytt enligt Peters Skogsmaskiner som intervjuats.

Vad tycker du om detta?

http://goo.gl/aK6FJ4



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: 80% av skogsmaskinerna finns i södra Sverige

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318633 Mycket småskaligt, med små maskiner som går sällan. Storskogsbruket i norr använder sina maskiner till 100%.

Användarvisningsbild

Re: 80% av skogsmaskinerna finns i södra Sverige

mghg  
#318636 "Norrlands storskaliga skogsbruk ser till att familjeskogsbruket i söder hittar begagnade skogsmaskiner."

Jag tycker det är väldigt bra att maskinerna används så länge som möjligt.

Av alla brukningsenheter ägda av familjeskogsbrukare så finns 69 % i Götaland och Svealand.

Avatar Fallback

Re: 80% av skogsmaskinerna finns i södra Sverige

ÅsaNisse  
#318684 En trailerförare jag pratade med för ett tag sedan sa likadant. Efter Gudrun körde han ned en stor mängd maskiner från Norrland till Sydsverige, men det var bara en bråkdel som åkte hem igen. Nu var det väl lite så att många som stannade kvar gick till Stena för kilopris för det var ju det reella värdet redan då de kom. Många som lyckades få bra betalt för "maskiner" på den tiden. En del gammal bråte står fortfarande bakom ladorna och rostar sedan denna tiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).