Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa atv olika val

28 inlägg 13713 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa atv olika val

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317396 Har en bekant som ska köpa sin första av som kommer användas för att ploga, köra ut virke i skogen med m.m

Han har kollat på Yamaha Grizzly 700 och Honda TRX500 FE2 WH1

Om jag förstått han rätt är Hondan en 14års modell för ca 100 000
Grizzly 15års modell med handtagsvärme m.m för 104 000.

Grizzlyn har någon form av automat och Hondan manuella växlar med någon form av el?

Vad ska man tänka på och vad rekommenderar ni?
För/nackdelar för respektive maskin?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

Fredrik Reuter  
#317397 Nämen, välkommen pgo_jim. Det var inte igår, hoppas allt är bra! (Ursäkta trådkapningen)

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317399 Nä det var inte igår, har jobbat mycket och annat så har inte blivit av :sad:
Men det är minst lika kul att vara tillbaka :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

Fredrik Reuter  
#317406 Härligt!
Hoppas du får bra svar nu också. Tyvärr är det utanför mitt ämne men det finns säkert ett gäng som kan hjälpa till!

Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317531 Jag åker en Honda TRX500 FE -07. Jag vill mena på att det finns mycket roligare fritidsmaskiner, men ingen bättre arbetsmaskin... FE2 har ju dessutom diffspärr i fram (vilket min inte har - endast diffbroms), bränsleinsprutning och annat chassi. El-växel är en träningssak. Kvaliteten på Hondan = skottsäker. Som du hör är jag nöjd med min maskin. Jag kan inte så mycket om Yamahan, men grannen har en äldre Kodiak, som bara går och går. Det viktigaste är att tänka efter vad maskinen skall användas till (Min går bara till plogning + tung timmervagn) och vart du har bästa återförsäljaren/servicen. Har varit uppe till diskussion förut och underskatta inte behovet av en bra återförsäljare/service. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

Vardon  
#317532 Jag hade inte köpt utan handtagsvärme idag. Men jag är ju extremt frysen om fingrarna, men händerna är jobbiga kan jag tycka att hitta bra kläder till och sen är man våt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317604 Jag har också kört Honda förut samt en äldre Yamaha typ 89-90tal.
Hondan var en 500 med hydrostat, riktigt fin att köra.

Jag har kollat lite på spec på båda maskinerna.
Yamaha på papperet har 275mm markfrigång
Hondan ca 175mm?

Yamaha kör med någon form av remdrift liknande Polaris?
Honda kör med mekanisk el-växel?
Honda - stelbakaxel
Yamaha delad?

Priset för Honda visningsex modellår 14 är ca 100 000 med WH1 paketet.
Yamaha som är modellår 15 och beställs ny ca 105 000 med typ handtagsvärme, fäste för plog m.m

Den kommer gå främst som arbetsmaskin typ dra vagnar, ploga osv
Hur är det med framkomlighet i skogen med era maskiner?
Hondan har ju något bättre svängradie tex.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Hema  
#317646 Yamahan går alltid att steloperera om man vill det. Jag tycker att han ska åka o provköra alt. Låna hem.

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318528 Vad har ni för erfarenheter av Polaris 500 x2 årsmodell 2007 ?
http://www.blocket.se/orebro/Polaris_Sp ... w=3&last=1

Han funderar på denna, jag har inte så stor erfarenhet av Polaris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Hema  
#318569 Med tanke på årsmodellen o timmarna, s¨har den inte gått så mycket, samt milen skvallrar om mestadelsvägkörning. Modellen har något längre hjulbas, så den är inte smidigast i skogen (men det är marginellt), samt har det trevliga turfläget (om man tänker köra en eller två gånger p å gräsmattan), som minimerar körskador. Finns den i din närhet, så är den värd ett besök, men pruta eller se till att få med utrustning, snöblad, lås osv. Polaris är ett av de märke där det finns flest utrustning att välja bland.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318951 Han har nu lånat hem en Foreman 500, han gillar allt med maskinen utom dom manuella växlarna.
Jag föreslog då att han tittar på nya Rubicon TRX500FA6 med WH1 paketet.
Har ni någon erfarenhet av den?
Samt går det att eftermontera skyddsplåtar, snabbfäste fram/bak osv som ingår i WH1?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319243 Har återigen funderar o vridit o vänt och klurat.
Vi funderar nu på Polaris dels när kom EFI? Och är det då förgasare på tex 07orna?

Har även sett att det finns 570 touring för betydligt bättre pris än tex 550/570 x2

Vad skiljer mellan X2 och touring modellen?

Något tips på en bra Polaris ÅF i närheten av Uppland med omnejd?
Typ en 500-800 x2 / touring modell för 60-70 000?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

halvproffs  
#319246 Kan tyvärr inte rek. Traktor Nord.

Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Hema  
#319251 Har för mig att de billigare bl.a. saknar motorbroms, vilket gör upplevelsen i skogen med vagn lite otrevligare utför. X2 har jag för mig att det brukar vara kopplat till "turfläge" att kunna köra på gräsmatta utan att du vrider sönder den när du svänger. ( urkopplingsbar bakdiff skulle man väl säga) X2:an har något längre hjulbas om jag kommer ihåg rätt o kan vara utrustad med tippbart flak bak.

Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

axwell  
#319259
Hema skrev:a kopplat till "turfläge" att kunna köra på gräsmatta utan att du vrider sönder den när du svänger. ( urkopplingsbar bakdiff skulle man väl säga)

Tror mig förstå vad du egentligen menar, dvs tvärtom. :?:
När den enbart går med bakhjulsdriften (2wd) så kan differentialen få sin funktion genom en knapptryckning.
Annars är den funktionen urkopplad och då kan inte bakhjulen gå med olika hastighet utan river sönder gräsmattan eller strävar efter att går rakt fram.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).