Skogsröjning

Röjningen om 10år

27 inlägg 11760 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjningen om 10år

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318338 Hur tror ni att röj-branschen ser ut om 10 år?
Jag har haft insyn i röjbranschen åt bolagen sen -87 (via farsan) och startade egen firma 2004. Egentligen har det inte utvecklats alls förutom de senaste åren där jag uppfattar det som att det kommer att styras mot färre men större röjföretag, firmor med kanske 50-100 (utländska) röjare som tar uppdrag i stora delar av landet. Prisläget är sånt att man inte tjänar mer än kanske 5000kr/år/anställd och då blir man sårbar om man har få anställda. Jag har lagt bolagsröjningen bakom mig för jag vill inte vara en bricka i det spelet.

Den privata marknaden är annorlunda, jag har upplevt att mina privatkunder har tyckt att det är viktigt med ett lokalt företag som röjer åt dem, även om det har blivit dyrare. De vill väl ha möjligheten att komma hem och ta en i örat om man har röjt dåligt 8)

Men hur blir det med det om 10 år, det blir fler och fler utbor som äger skogen, utan någon anknytning till orten. Kommer det bli så att vi får stora röjfirmor med kontor i storstäderna, nära kunden?
Hur resonerar ni som äger skog?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

jannee  
#318345 Det kommer garanterat att bli exakt som i transportbranschen. En svensk företagsledare som hyr in entreprenörer från låglöneländer.
Blir likadant med röjarna som de som planterar skog, Sundins skogsplantor har nästan bara polacker.
Redan nu är priserna för duktiga röjare ner under 300 kr/tim, och lägre är att förvänta sig, i alla fall för större objekt.

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

Krokmark  
#318349 Jag väljer gärna ett lokalt företag före utländska röjare även om det är lite dyrare.
Visst får inte prisskillnaden vara enorm då kalkylen blir riktigt dålig.
Upplever det enklare att få röjt så som jag vill ha det, även ett stort plus när man ska röja områden där man vill lyfta fram särskilda trädslag och naturvärden, certifieringsområden...
Speciellt vid betesskadad tallungskog där jag vill spara betade plantor och bara toppkapa till och rönn...

Men jag är väldigt grön som skogsägare så frågan är hur det blir i långa loppet.
Min tanke var att satsa på lokala firmor och även röja så mycket tiden räcker till, då bör prisskillnaden inte bli så stor jämfört med att leja all röjning.
Ska tilläggas att fastigheten ligger i hjärtat av Gudrun-land...

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

jannee  
#318353 "Tror" att det blir svårt att få utboägare till att betala 70 till 100 kr/tim mer för i princip samma utförande.
Vad jag hitintills erfaret är det röjningsarbete Polacker och även Letter utfört till allas belåtenhet.
Skulle de mot all förmodan göra ett dåligt jobb eller vara för långsamma blir det inte gamla, finns knappt någon kategori av folk som är så snåla som bönder (skogsägare) och åkare.

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

isteskog  
#318355 Kommer nog att vara privata skogsägare som lejer de som bor på orten för att röja. Man vill ha någon som man vet gör ett bra jobb och vilken man kan snacka med(svenska) :mrgreen:
Bolagsröjningarna är det bara att strunta i som liten entreprenör. :???:

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

jannee  
#318364 Om det överhuvudtaget går att uppbringa några svenskar som flänger runt med röjsåg om 10 år. :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

Krokmark  
#318369 Jag ägde tidigare en gård på ca 3 ha som jag då för tillfället inte hann med att röja så när grannen hade ett gäng polacker hos sig så fick de ta mina återstående 2 ha när de ändå var igång.
Jag har inget ont att säga om dem, mycket duktiga och snabba, sågen startade 06 och gick sedan på mer eller mindre full gas fram till lunch och sedan fram till 17.
Men det vara just språket som var det enda bekymret, de förstod bara polska och tyska men det är inget jag ska utge mig för att behärska.
Nu gick det hur bra som helst denna gången men jag kände att jag gärna hade kunnat prata med dem och resonera.
Men arbeta det kan de som få...

Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318374
jannee skrev:"Tror" att det blir svårt att få utboägare till att betala 70 till 100 kr/tim mer för i princip samma utförande.
Vad jag hitintills erfaret är det röjningsarbete Polacker och även Letter utfört till allas belåtenhet.
Skulle de mot all förmodan göra ett dåligt jobb eller vara för långsamma blir det inte gamla, finns knappt någon kategori av folk som är så snåla som bönder (skogsägare) och åkare.


Ja nog gör de ett lika bra jobb som svenskarna, de som kommer tillbaka för flera säsonger kommer ju även att lära sig språket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318389 Lokala entreprenörer måste var duktiga på att marknadsföra sig.
Utskick till utbor vad som finns att tillgå på den ort där utbon har sin fastighet.
Jag letar nu efter en bergsprängare för att räta ut en skogsväg.

Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

Seb macahan  
#318400
Palms skrev:
jannee skrev:"Tror" att det blir svårt att få utboägare till att betala 70 till 100 kr/tim mer för i princip samma utförande.
Vad jag hitintills erfaret är det röjningsarbete Polacker och även Letter utfört till allas belåtenhet.
Skulle de mot all förmodan göra ett dåligt jobb eller vara för långsamma blir det inte gamla, finns knappt någon kategori av folk som är så snåla som bönder (skogsägare) och åkare.


Ja nog gör de ett lika bra jobb som svenskarna, de som kommer tillbaka för flera säsonger kommer ju även att lära sig språket.


Hur ska dom lära sig språket ute i skogen med kollegor från samma land?
Personligen gynnar jag folk som gillar att arbeta vilket land de kommer i från spelar ingen roll men, jag måste kunna prata med den eller de som ska utföra jobbet det är det viktigaste tillsammans med ett väl utfört arbete. Jag är inte snål gällande röjning jag röjer på absolut dyraste premisser (jag gör det själv) i stället för o ut o knega med hammaren för 390kr/h +m. Jag röjer långsammare och tror att jag kan hitta de som röjer billigare än mig :lol: Men....det blir så som jag vill och det kan få kosta. Jag vill påstå att de utbor vi har hemma är nog de som är mest engagerade i sin skog (för dom är det ett intresse) och dom är mycket måna om vilka entreprenörer som är i deras marker, det är ju deras enda sett att kunna påverka förräntningen av fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318430 Frågan är ju också om röjningen utvecklas under de nästa 10 åren med bl.a. maskiner typ Usewood och dylikt. Jag tror att det dröjer ett bra tag innan polacker, balter och dylikt lär sig köra dessa maskiner. Så får dessa maskiner genomslag, tror jag att svenskheten består.

Traditionell motormanuell röjning däremot tror jag däremot kommer att domineras av låpgprisröjare, d.v.s. utländsk arbetskraft - så vida det inte händer något radikalt i förhållandet mellan lönekostnader och virkespriser! Svenskarna är nog generellt för lata och bortskämda för att vilja konkurrera med utländska löner och utländsk arbetsvilja bland flygfän och ruskväder.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318446 :?: Skulle inte en polack kunna lära sig att köra maskin? Priserna på avverkning är redan så hårt pressade annars så hade vi redan litauer i skördarna.
Vad man kan hoppas på är att om tio år är löneläget såpass utjämnat i Europa så det är inte så intressant att komma hit.

Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

Hammaren  
#318463 Det är ju inte på samma villkor som vi arbetar heller, i somras när jag skulle röja ett skifte så var det rumäner på grannskiftet och röjde åt Storaenso, jag hade skyddskläder varseljacka enligt lag, jag har bekostat gröna kortetutbildningar röjkort, sågkort, har alla försäkringar som ska vara, ibland funderar man ju om man jobbar åt försäkringsbolaget? Rumänerna röjde i jeans, skjorta, ingen hade hjälm på sig,
vissa hade inte ens stövlar, dom åkte FEM man i en Skoda Felicia :smile: . Är det undra på att priserna blir pressade? Men när jag var klar kunde jag inte låta bli att jämföra vårt jobb, och jag kunde konstatera att man får det man betalar för.

Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

Baggböla  
#318481 Tekniken kommer vara som idag. Röjsåg som idag, skillnaden är att röjarna talar annat språk en svenska. Ingen utveckling av metoderna eller röjteknik i arbetssätt. Förhoppningarna och prototyperna och någon utveckling av någon stråkröjning bland bolagen kommer inte att ske. Södra lejer in halvhjärtat någon Usewood röjare. Det skulle vara kul om RudinsSchakt konceptmaskin för stråkröjning skulle bli byggd. http://rudinsschakt.se/Strakrojare_file ... rojare.pdf Är ju dock inte helt lätt att få till både körhastighet och komfort på en liten maskin och samtidigt billigt. Men om man skulle få till någon sorts fjärrstyrning med tillräcklig bra prestanda och säkerhet, så kan man skippa komforten och få en billigare maskin. Men om 10 år kanske man pratar om det iallafall.

I bästa utfall så kommer vi att få mer bättre gränsnitt med traktdirektiven och skogsbruksplanen, möjligvis där röjaren automatiskt uppdaterar beståndsdata med stammar/ha. Möjligtvis en gpsloggning för insamling av data för kanske hitta bättre arbetsätt.

Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318488
Niking skrev:Frågan är ju också om röjningen utvecklas under de nästa 10 åren med bl.a. maskiner typ Usewood och dylikt. Jag tror att det dröjer ett bra tag innan polacker, balter och dylikt lär sig köra dessa maskiner. Så får dessa maskiner genomslag, tror jag att svenskheten består.

Traditionell motormanuell röjning däremot tror jag däremot kommer att domineras av låpgprisröjare, d.v.s. utländsk arbetskraft - så vida det inte händer något radikalt i förhållandet mellan lönekostnader och virkespriser! Svenskarna är nog generellt för lata och bortskämda för att vilja konkurrera med utländska löner och utländsk arbetsvilja bland flygfän och ruskväder.
/Niklas


Jag tror inte att röjningen utvecklas alls faktiskt, finns absolut ingen vilja hos branschens stora aktörer att satsa på röjmaskiner och de mindre gör ju ingen större skillnad på helheten.
Det har gjorts lite studier och försök som egentligen har varit ganska positiva men viljan finns inte. I början av 90-talet filmade farsan när SCA var ute med en lite skördare med röjaggregat och i början av 00-talet var det ju ganska mycket snack och skriverier om maskiner men sen tystnar det och faller i glömska. Det är ju kedjeröjaren ett bra exempel på, vi har blivit nekade att köra med den på bolagsskog, ibland känns det som att allt som driver utvecklingen framåt ska motarbetas.
Några få entreprenörer kanske köper in maskiner som Usewood men nån större revolution tror jag inte på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).