Skördare

köpa maskin från tyskland

6 inlägg 4893 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa maskin från tyskland

alfha  
#317553 Vad ska man tänka på om man ska köpa maskin som kommer från tyskland? Det är en 901.3 o vad bör man tänka på vid köp av sådan maskin?



   TS
Användarvisningsbild

Re: köpa maskin från tyskland

bodaedet  
#317561 Kolla först och främst att den går att försäkra. Kan vara lite si och så med det.

Avatar Fallback

Re: köpa maskin från tyskland

bgl  
#317596 Den här kommentaren gäller i första hand skotare:
Långt och grovt lövvirke gör att lasstorleken och tyngden ofta har varit långt över tillverkarens spec. För några år sedan fanns en bild hos Mascus på en tillsalu Rottne F9 med över 14 tons lass!
Fullastade (överlastade) skotare kan har körts längre sträckor på småvägar utför sluttningar på högväxel,
både bromsar och boggilådor kan ha fått stryk.

Avatar Fallback

Re: köpa maskin från tyskland

öronbak  
#317602 Hej .

Jag håller med dig bgl många skogsmaskiner i Tyskland har gått i tuff miljö.

Användarvisningsbild

Re: köpa maskin från tyskland

Skogstomte  
#317618 Kolla utrustningsnivå, ofta är maskiner i Europa mer spartanskt utrustade än vad vi svenskar är vana vid. Stämmer timmarna med maskinens skick? Det florerar en del rykten att det ibland pillas mätare på exportmaskiner.

Med kunskap och en förmåga att hålla huvudet kallt ska det enligt flera gå att göra en bra affär på en importmaskin.

Avatar Fallback

Re: köpa maskin från tyskland

alfha  
#317730 Maskinen som ja kollat på kändes som att den hadde gått något mer än vad mätaren visade.
Men det kan också vra föraren som varit ovarsam. Det var lite bucklor o stegar var borta.
Men den verkade inte vara något glapp iden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).