Motorsåg och handhållet

Fällsax från skogma ??

63 inlägg 23822 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316500 Har varit sugen att testa fällsaxen rätt länge nu! Man har fått upp repet genom klättring mm hittills,men det vore nog smidigt i vissa fall med fällsaxen tror jag!? sitter med fingret på avtryckaren o ska beställa nu, men vilken stång ska man ha? för visst är det väl så att när man har fått upp saxen i trädet så ska man vrida ur nån fjäder va? Passar alla tri-saw och/eller silkys stänger som skogma har? eller? :roll: det framgår ju ingenting av den minst sagt knapphändiga info som skogma har ang detta! :roll:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#316517
Huggarn skrev:Har varit sugen att testa fällsaxen rätt länge nu! Man har fått upp repet genom klättring mm hittills,men det vore nog smidigt i vissa fall med fällsaxen tror jag!? sitter med fingret på avtryckaren o ska beställa nu, men vilken stång ska man ha? för visst är det väl så att när man har fått upp saxen i trädet så ska man vrida ur nån fjäder va? Passar alla tri-saw och/eller silkys stänger som skogma har? eller? :roll: det framgår ju ingenting av den minst sagt knapphändiga info som skogma har ang detta! :roll:
Jag köpte en tredelad stångsåg som går att få in rakt på flaket på dubellhyttsrangern. Jag tog sedan och sågade av fästet till ett stångsågsblad som jag modifierade till att passa både stångsåg och fästet till saxen. Om du ger dig till tåls i några minuter så kan jag fota prylarna under dagen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#316528
IMG_3678.JPG
IMG_3682.JPG
IMG_3681.JPG
IMG_3680.JPG
IMG_3679.JPG
IMG_3677.JPG
IMG_3676.JPG
IMG_3674.JPG
Nu hade jag självklart inte själva saxen i förrådet så jag kunde visa hur själva fästet ser ut, men det ordnar sig nog ändå. Stången var inte i tre delar, den är " bara " tvådelad och 3 meter lång. Fästet för saxen blir alltså stånglängd + hur långt du själv når. Det röda sågbladet med skyddet är original till stången. Bilden på det svarta universalbladet visar var jag kapade av fästet. Där man gör kapet på universalbladet är formen på fästet något ovalt, det var lätt att bara knacka till en perfekt passform till stångens ovala fäste. Jag sågade med bågsåg ett längsgående spår i den runda delen på det avkapade universalfästet. Det gick sen lätt att montera saxens fäste med en slangklämma.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

molnia  
#316540 trevligt att läsa om era erfarenheter, har länge funderat på en sådan sax..

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#316567
molnia skrev:trevligt att läsa om era erfarenheter, har länge funderat på en sådan sax..

Själv " funderade " jag i närmare 20 år men köpte då jag av en slump fick syn på en sax hos en handlare. Herrejävlar så mycket besvär jag kunde besparat mig om jag köpt tidigare, tveka inte..gå och köp !!!.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316572 Har precis som dig anersimyra funderat i ca 20 år! men det har liksom aldrig blivit av!:-) fina ombyggnationer du gjort må jag säga! men det är inget jag är intresserad av,så därav min fråga: vilken eller vilka av skogmas alla stänger passar direkt på fällsaxen? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#316576
Huggarn skrev:Har precis som dig anersimyra funderat i ca 20 år! men det har liksom aldrig blivit av!:-) fina ombyggnationer du gjort må jag säga! men det är inget jag är intresserad av,så därav min fråga: vilken eller vilka av skogmas alla stänger passar direkt på fällsaxen? :roll:

Ja vad hette nu den stången :?: .. :roll: Det finns i vart fall en tvådelad stång på 3 meter..jag kan kolla och se om jag känner igen stången.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Peteflamingstar  
#316577
Peteflamingstar skrev:Stång till saxen är billigare på Nima än Skogma.

http://www.nimaab.se/se/art/teleskopskaft-3-delat.php


Citerar mig själv nu... denna stång passar saxen, den finns på Skogma men är billigare på Nima (Swedol).

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#316581 Bachostängerna passar också.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316585 Köpte en sådan sax förra veckan. Ska bli intressant o använda den i veckan som kommer. Jag gjorde ett fäste till stångsågen från vattenfall.
"Kan" man ju få upp den 9m eller ngt sånt..... Bara hoppas att den fastnar där också.
Annars så ramlar den ner 7m....

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317198 Tack för alla svar! Att bacho stänger passar visste jag! anledningen till att jag undrade över andra stänger är att jag vill kunna använda den som stångsåg också, och bachos sågar ger jag inte många spänn för! Bacho och fällsaxen är ju 25mm o passar ihop! men både silky och tri-saw har ju stänger som är 25mm, räcker det för att dom ska fungera med fällsaxen,eller är det nåt annat som måste stämma också? Kollar man på fällsaxen så har den både nån form av hake och fjäder,ska dessa utlösas av stången på nåt vis eller vad har dom för funktion? hur funkar det? Jag skulle gärna vilja använda fällsaxen men nån annan stång än bacho!

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317224 Eller kan det vara så att silkys suveräna/överlägsna sågar passar på bachos stänger? :roll:

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

Valfridsson  
#317260 Det följer ju med (tror det följer med, vore ju knepigt att det står komplett annars) ett sånt här fäste som du sätter på stången, sedan fäster du saxen på fästet och spänner den så den är öppen, lyfter upp den i trädet och vrider stången så saxen stänger och sedan tar du bort stången och fäller trädet.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317273
Huggarn skrev:Eller kan det vara så att silkys suveräna/överlägsna sågar passar på bachos stänger? :roll:


Inte utan adapter. Å inte skulle jag sabotera Silkys suveräna stångsågar med ett närmast värdelöst teleskopskaft från Bahco/EIA viewtopic.php?f=12&t=6222&start=19
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#317353 Annars kan man lätt bygga sig en egen flerdelad alustång. Hos välsorterade järngrossister finns alurör som passar i varandra. Klämmor tror jag kan köpas hos Linjedon i Stockholm.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).