Motorsåg och handhållet

Sågade sig i benet

24 inlägg 9371 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågade sig i benet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågade sig i benet

Westra Aros  
#316667 Otrevligt det där, en klasskompis till mig sågade sig i vaden han med förra året, han kvistade med stammen mellan benen och skulle antagligen ta en kvist han missat och fick kast och satte 242an i benet.
Sågkedjan hyvlade inte lika fint i honom som den gör i trä så nu har han ett långt fränt ärr.

Avatar Fallback

Re: Sågade sig i benet

Blivande snickare  
#316756 :shock: Kvista ALDRIG med stammen mellan benen!!!
Ta också gärna till vana att ALLTID slå i kastskyddet vid förflyttning. Då slipper man vara rädd att såga sig om man snubblar å ramlar på sågen. Har lyckats med det en gång, med kastdkyddet inslaget! \M/

Avatar Fallback

Re: Sågade sig i benet

Jim_the_one  
#316782 En bekant som är van skogsarbetare (inget AB kort) sågade sig i foten, rättare sagt under foten, för nån vecka sen. Han skulle "bara kapa upp lite skit till ved.
Det blev inget bra i bara gummi stövlar. Någon som vet om huggarstövlar/kängor har sågskydd på undersidan?

Användarvisningsbild

Re: Sågade sig i benet

T Landström  
#316791
Jim_the_one skrev:En bekant som är van skogsarbetare (inget AB kort) sågade sig i foten, rättare sagt under foten, för nån vecka sen. Han skulle "bara kapa upp lite skit till ved.
Det blev inget bra i bara gummi stövlar. Någon som vet om huggarstövlar/kängor har sågskydd på undersidan?


Tror det finns huggarkängor med spiktrampskydd... Sedan vad det är för typ av spiktrampskydd vet jag inte...finns ju lite olika varianter...

Avatar Fallback

Re: Sågade sig i benet

Blivande snickare  
#316809 De nya är nog nåt sorts kompositmaterial som kedjan antagligen äter sig igenom utan större problem.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Sågade sig i benet

T Landström  
#316813 Finns vissa krav på spiktrampen...men en sågkedja är en sågkedja...och spik är ju en spik... Farliga på olika vis...

Användarvisningsbild

Re: Sågade sig i benet

Vardon  
#316832 Det stod vaden. Finns det sågskyddsbyxor med sågskydd för bakbenen nuförtiden? Själv vill jag inte byta bort mina gamla jonseredare från 94 för jag vill ha sågskydd bak, men alla jag hittat har varit oskyddade.

Användarvisningsbild

Re: Sågade sig i benet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Sågade sig i benet

Westra Aros  
#316846 Blir det inte lite varmt och klumpigt med sågskydd runtom, det är knappt så jag trivs med vanliga sågskyddet. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sågade sig i benet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316866
Westra Aros skrev:Blir det inte lite varmt och klumpigt med sågskydd runtom, det är knappt så jag trivs med vanliga sågskyddet. :lol:


Föredrar du att såga dig i vaden istället? http://sakerskog.se/praktika-info/forsl ... trustning/ en bit ner
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågade sig i benet

Carlfritidshuggare  
#316871
T Landström skrev:
Jim_the_one skrev:En bekant som är van skogsarbetare (inget AB kort) sågade sig i foten, rättare sagt under foten, för nån vecka sen. Han skulle "bara kapa upp lite skit till ved.
Det blev inget bra i bara gummi stövlar. Någon som vet om huggarstövlar/kängor har sågskydd på undersidan?


Tror det finns huggarkängor med spiktrampskydd... Sedan vad det är för typ av spiktrampskydd vet jag inte...finns ju lite olika varianter...


Oregons Fiordland-kängor har något undersidesskydd i mot vassa föremål. Jag har dock uppfattat att skyddet är mot "stillastående" föremål - inte en kedja i rörelse. :geek:

Avatar Fallback

Re: Sågade sig i benet

tallen100  
#316940
Niking skrev:
Westra Aros skrev:Blir det inte lite varmt och klumpigt med sågskydd runtom, det är knappt så jag trivs med vanliga sågskyddet. :lol:


Föredrar du att såga dig i vaden istället? http://sakerskog.se/praktika-info/forsl ... trustning/ en bit ner
/Niklas

Ska man vara rädd att såga sej på dom mest konstiga ställena hela tiden, är det väl bättre att skaffa sej en skördare med en säker hytt.

Avatar Fallback

Re: Sågade sig i benet

Westra Aros  
#316947 Gör man som man ska så anser jag att vaderna inte är utsatta för fem öre, man kan inte gå och vara rädd för sågen när man jobbar, det är bättre att hantera den rätt och hålla kedjan borta från kroppen.

Användarvisningsbild

Re: Sågade sig i benet

Vardon  
#316951 Hanterar du sågen rätt jämnt behöver du inga sågskyddsbyxor alls, du kan skippa sågskodonen med. Jag vet bara att jag gör misstag och fel och det är då jag vill ha skydden.

Jag reagerade bara på artikeln att det stod vaden och det är ett ställe där man ofta är oskyddad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).