Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lätt och smart och billig vedtransport

85 inlägg 42772 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#316288 Bra att veta... tackar.
Tror nu inte att det är orsaken till skadan. Slutväxeln har ju sitt eget oljebad, och det visste inte jag, så jag tänkte att så länge det va olje i diff.sumpen va allt bra... men men... :roll:
Ska kolla de andra innan jag kör.
Har du någon aning om hur man får ut yttre ringen från ett krossad lager, som sitter kvar i lagerhuset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Tosca  
#316568 Har du tillgång till svets kan ett enkelt sätt vara att dra en sträng på insidan av lagerbanan, denna krymper när svetsen kallnar.
Eller en huggmejsel om du kan komma åt att knacka ur den?

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#316663 Ja jag tänkte sådär att olika materialer krymper på olika sätt. Har provat med huggmejsel men det går inte.
Kanske värma upp med blåslampa?
Annars får traktormekaren chancen.
Tackar allenfalls

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Tosca  
#316796 Undvik blåslampan, gjutgodset tycker inte om ojämn värme.
Att svetsa fast en järnbit så man får något att slå på brukar kunna funka.

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#316870 Låter vettigt... tackar.
Nu har jag lämnat grejerna till traktormekarn. Han lät inte alls tveksam, och hans farsa är grym på att svetsa gjutgods.
Ska kolla i slutet av veckan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316930 Spännande :smile:

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#317655 Snack om tur!! Hämtade grejerna i går . Gubben hade gjort en grymt fin svetsning och bytat ut 3 lager och ett par simmerringar, satt allt ihop igen och fylld upp med olja. Kugghjulen hade en del fula bitmärken, men som han sade... dom nötar sig till med tiden... :lol:
Hem och sätta ihop, med kedjetalje och domkraft...(känns i ryggen i dag)...
Ute och provkörde och inga konstiga ljud. Klar kl 1400 i dag.
Är oerhört tacksam till den grannen som övertygade mig till att prova meka själva. Får nog spendera en sup eller två nån vacker sommardag.
I morgon går vägen till skogen. Vill ha hem veden innan tjälen går.
Förutan grannens råd, lärde jag mig ganske mycket här i forum ochså, så tackar så mycket för det alla.
Trevlig helg till alla.

Hälsningar
Danskar´n... :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317659 Bara att gratulera :smile: .

Glöm nu inte i glädjeyran att kolla dom andra bara :smile:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#317664 Tackar så mycket...

Å nej du... det glömde jag inte... :lol: Men det konstiga va att ingen av dom andra saknade olje, så kanske packningen hade varit dålig genom lång tid... men nu vet jag vad jag ska kolla regelbunden.

Uffe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

totte  
#317776 Fantastiskt! Det finns fortfarande de som kan reparera. :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

mrvimek  
#317782 Tycker du hugger allt du ska och lejer en miniskotare och ja har en miniskotare :)

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Blivande snickare  
#317843 Kul att du fick ihop det! :grin:
Tänk om du skulle ha sålt maskinen, nog skulle du ha ångrat det i många år framåt, eller hur? :surp: \M/

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#317888 Visst är det kul att få till det, men den verkliga reparatören är gubben som kunde svetsa gjutgods... jag tog ju bara isär och satte ihop.

Ja jag får kallsvetta när jag tanker på hur nära jag var att sälja... HUVVA!!... :lol:

Tackar för ärbudandet MRVIMEK, men min skog ligger rundt knuten och jag räcker till mitten av skogen med min vinchwire, så jag har inget behov av miniskotare. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319139 Grattis till reparationen! Läste hela tråden nu. Klart du skall fortsätta skruva med din maskin som du är så nöjd med. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#319184 Tackar DanK.
Har provkörd den på riktigt nu och den funkar. Den drar sig genom 30 cm vårsnö utan kedjor - bara man slår till spärren och snurrar på rattet, så vickar den som en anka med rumpan... :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).