Skördare

Kockum 81-11

17 inlägg 14172 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kockum 81-11

Fredrik Reuter  
#229836 Kockum 81-11 verkar vara en intressant skogsmaskin från forna tider. Nu finns en Kockum 81-11 som skördare på Blocket och det kan kanske finnas en del att diskutera om denna skogsmaskin.

Kockum 81-11 omnämns även i denna tråd (inkl med bild på en fällare-läggare version): viewtopic.php?f=104&t=6644

Blocket annons: http://www.blocket.se/goteborg/Kokum_81_11_47919390.htm



   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

Stamblock  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229905 Ser inte alls dum ut,undra hur många som tillverkades? och årgång? Har inte lyckats hitta några tekniska data.

Användarvisningsbild

Re: Kockum 81-11

Fredrik Reuter  
#229918 Hej,
Jag tycker också den verkar intressant.
Jimmie a.k.a Kockums850 löste problemet med tekniska data, se nedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

mannen  
#229938 Som jag har förstått det så var 81-1 en samlare-fällare-läggare. Den skulle antingen gå i en vanlig första gallring eller i ett bestånd som snart skulle slutavverkas. I de äldre bestånden skulle maskinen plocka ut de mindre stammarna som inte hade något större ekonomiskt värde för att huvudstammartna skulle få några år på sig att växa på sig ännu mer innan de avverkades.

Jag har svårt att tro att det var någon maskin som masstillverkades när det begav sig eftersom det var en maskin som verkade inom ett ganska smalt operationsområde. De maskiner som kom ut på marknaden blev nog ganska snabbt ombyggda till "konventionella" gallringsmaskiner så som vi tänker oss idag. För original så var både kranen och aggregatet väldigt udda. De som är lite halvnördar och gillar små udda konstruktioner ser nog säkert likheter mellan Lars Brunns skördare från nittiotalet och 81-11'ans egenheter från 80-talet. Vilket säkerligen beror på att Lars hade ett finger med i konstruktionen, men säg vilken maskintypo han inte varit med om att ta fram.

Den maskin som farsan hade var lite annorlunda. Det var ingen parallelkran på den utan en vanlig vikkran på den + att det var ett annat aggregat på den (finskt har jag för mig(, så vi kan alltså konstatera att det finns minst två stycken 81-11'or i drift någonstans i Sverige. Den farsan sålde hamnade förövrigt någonstans i de södre delarna i vårat avlånga land.

Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

Hema  
#230037 Kul att se en gammal maskin i sådant fint skick!

Användarvisningsbild

Re: Kockum 81-11

svampbob  
#230059 Jag blir helt klart sugen på att köpa den som leksak att ha här hemma men ska försöka lägga band på köplusten :)

Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

mannen  
#230101
svampbob skrev:Jag blir helt klart sugen på att köpa den som leksak att ha här hemma men ska försöka lägga band på köplusten :)


Det är nog lugnt. Det verkar som att den har försvunnit från blocket nu.

Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

tallen100  
#230102 svampbob kanske köpt den :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kockum 81-11

svampbob  
#230105
tallen100 skrev:svampbob kanske köpt den :mrgreen:


Nej som tur var höll jag mig i skinnet :surp:

Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

Flax12  
#230129 Körde den som gallringssköradare åt en kollega -89 -90. Mowi kran med tilt och Grangärde Pan 626. Rolig maskin :smile:

Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

D-Bertil  
#230397 De va väl 1984 som mina 81-11 äventyr började.
Jag hyrde en 81-11 av Kockum som sen Swedforest bedrev försöksverksamhet med runt om i Tyskland, de va föresten maskin nr 16. Den hade från början klipp byggdes senare om med klingsåg och användes som fällare läggare, eller annat vi körde ju försök.

Efter ett år med försök och forskning, köpte jag maskinen, och fällde med den för mina Kockum 822 Stegmatare - vi körde in i mellan stickvägarna och fällde och förlunnade med 81-11 -, de gick bra så jag köpte en till i en konkurs de va maskin nr 12.

Av dessa maskiner blev efter div. ombyggnader två ganska bra gallingsskördare,
också med 6,5 m MOWI kranar och Pan Aggegat.

En är skrotad men en står här på gården, bara och starta, ta med en slant och hämta den, den som vill.

Jag gissar att det tillverkades ca. 10 st 81 - 11, ev. blev inte alla utlevererade, utan sålda som delar. I Holland fanns det ett par stycken. I Tyskland var jag nog ganska ensam om dem.
I lätt teräng är det en trevlig maskin att köra, med bra produktion i passande bestånd-
Tyvärr var konstruktionen av Lars Brun och ej färdigutvecklad vilket man sen själv fick göra, men nu efter 30 år ska den väll va färdig. :???:

Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230518
D-Bertil skrev:De va väl 1984 som mina 81-11 äventyr började......


Känns som att det finns mycket intressant att berätta, jag tycker att du ska starta en blogg :wink:


blog/D-Bertil/

Användarvisningsbild

Re: Kockum 81-11

Aborg  
#315907 Är ägare av en kockum 81-11 ombyggd med mowi-kran och pan 686 aggr.
Jag och min far köpte den -97 från Arbro så vi har haft den ett tag. Efter ganska stora reparationer på framför allt eldragningen så blev den rätt bra. Vi har bara kört den på egen skog och den har gått som en dröm.
Tyvärr har insprutningpumpen gett upp så i vinter har den fått stå.
Om någon har en fungerande insprutningspump till en IH D239 liggande så är jag mycket intresserad.

Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

Elmhult  
#684131 En till salu i Ljungby: https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... e/93289797
Senast redigerad av Elmhult mån 07 dec 2020, 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kockum 81-11

ulfgustav  
#684137 Fanns ett företag i Färila TUFAB som konverterade några 81-11 till skördare, de byggde även upp några skördare på Versatile traktor. Tufab utvecklade också eget skördar aggregat. Tyvärr så gick företaget i konkurs för ett antal år sedan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).