Öppna kategorin

Göra hemsida

15 inlägg 5507 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Göra hemsida

Peteflamingstar  
#315625 Hej,
vill ha tips och råd från alla händiga människor härinne angående att göra sig en hemsida. Tanken är att firman ska ha en, helst någon form av enkel gratisvariant eller hyfsat billig som går att sköta/uppdatera själv. Hur funkar allt sånt här med domäner, webhotell osv? Domän har jag redan köpt, via nåt som heter internet.se
De har tydligen webhotell också men nu har jag hört dåliga rykten om dem så jag tänkte flytta domänen (hur?) till nåt annat ställe.
Tips mottages!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Göra hemsida

elis  
#315639 Jag använder one.com, billigt och bra, har fått bra och snabb support. På deras hemsida kan du lätt skaffa dig överblick. Deras verktyg för att bygga hemsida tycker jag är enkla och man kommer lätt igång, mallar av alla slag finns.

Avatar Fallback

Re: Göra hemsida

Jim_the_one  
#315655 Tänkte ge samma tips om one.com. Har använt mig av dom förut å kommer förmodligen att göra det igen när jag skaffar hemsida till firman.

Användarvisningsbild

Re: Göra hemsida

Peteflamingstar  
#315684 Tack för svar! Har ni använt one:s webhotell och wordpress för att göra sidan? Ska kolla med dem om det går att flytta min domän från internet.se till one i så fall. Kostar säkert en slant men det kan det ju vara värt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra hemsida

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315712 WordPress som verktyg. Webbhotell det du gillar. En "kompis " som kan ge tips. Visma om du vill kör e-handel.

Användarvisningsbild

Re: Göra hemsida

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315713 Just ja, glömde. "Loopia" är en, av säkert flera, som har flera bra paket, service och funkade utmärkt för mig i början.

Användarvisningsbild

Re: Göra hemsida

Vardon  
#315722 Loopia brukar fungera bra.

FS Data är nog lite smidigare om du vill hålla på med mer avancerade saker som inte per automatik tillåts.

Ska du även handel kanske du ska kolla med Textalk (www.textalk.se) med färdiga lösningar. Men då är det väl mer volym, annars tror jag inte man ska förakta att skicka med en faktura med leveransen.

Avatar Fallback

Re: Göra hemsida

Brickan  
#315729 Jag använder sedan många år Wordpress för innehållet och webcows.se webhotell på Frösön. Webcows har givit mig bra support när jag behövt det. Funkat fint. Wordpress var enkel att anpassa, men för varje ny version har några av mina anpassade funktioner fått motsvarighet i originalet så nu är det Wordpress rakt av utan anpassningar.

Användarvisningsbild

Re: Göra hemsida

Peteflamingstar  
#315766 Hemsidan är endast tänkt som information om mig och firman, ingen näthandel ska bedrivas. Laddade hem wordpress igår men installationen var knepig (i mitt tycke), måste tydligen redan ha en server att ladda upp programmet till!? Ska kolla med de där på Frösön, har förtroende för jämtar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra hemsida

Fredrik Reuter  
#315767 Hej,
Det var ett tag sedan jag hade att göra med webbhotell. Hänger dock en hel del på platser där det diskuteras och ett webbhotell som fått bra rek det sista är Falunbaserade http://www.inleed.se Har inte dem själv, men som sagt, många talar gott om dem.

Jag gillar normalt inte att vara negativ, så jag hoppas att one.com har skärpt till sig det senaste. Har annars hört riktiga skräckexempel om dem och skulle inte ha minsta kritiska grejer där.

Men frågan är om du verkligen behöver ett eget utrymme som ett webbhotell eller om du klarar dig med gratislösningar?

Både http://tumblr.com och http://wordpress.com är gratis bloggportaler som numer insett fördelen med att inte bara erbjuda lösningar för bloggare utan också för företagssajter.

Kolla gärna på dessa lösningar om de kan vara något för dig. Du styr om din nuvarande domän från kontrollpanelen på internet.se till antingen tumblr eller wordpress och får på detta vis en "egen" sajt inom deras infrastruktur. (http://www.din-sajt.com går till ditt konto på deras lösning).

Nackdelen är att du inte får med mailen (du får inte ditt-namn@din-sajt.com per automatik). Det kan du dock lösa med att knyta ditt domännamn till Gmail.
Fördelen med detta är att du då får allt braiga med Gmail till din epostadress (i mobilen, i molnet osv).

Få, om något, webbhotell har appar för epost som ex Gmail erbjuder så oavsett vad du väljer kan det vara idé att köra som ovanstående.

Avatar Fallback

Re: Göra hemsida

Brickan  
#315777
Admin@skogsforum skrev:Få, om något, webbhotell har appar för epost som ex Gmail erbjuder så oavsett vad du väljer kan det vara idé att köra som ovanstående.
Jo, det finns flera bra. En kompis använder tex FSData och är nöjd. En annan nöjd använder space2u. Jag har hört samma som ovan om one.com och är skeptisk till dem. Gratislösningar… Ja, kanske. För mig känns det bara lite tryggare att styra själv, men det är antagligen en illusion. Jag sitter ju ändå fast i wordpress… Mailen på webhotell är ju oftast POP och/eller IMAP och det klarar då min mobil av. Vad gör gmail appen utöver det?

Avatar Fallback

Re: Göra hemsida

Daggi  
#315810 Jeg bruker One.com, fungerer veldig bra :)
Bruker ikke mange timer for å lære seg å lage hjemmeside.
Og de har chat funksjon døgnet rundt så du får hjelp etter noen minutter.
Skandinavisk på dag og engelsk på natten. Funker veldig bra :D

Användarvisningsbild

Re: Göra hemsida

Peteflamingstar  
#315821 Tack för samtliga svar! Nu lutar det åt att jag flyttar min domän till webcows i Östersund, använder deras webhotell för 60 kr/månad samt wordpress till själva sidan. Ska bara få den där berömda tummen ur sitt läge, nu när det ändå är så djup snö i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Göra hemsida

elis  
#315824 Oops, när tummen lossnar är det stor risk du förfryser handen, var aktsam, stå på en stubbe. :lol:

Lycka till med nätkorna, de har ju nätmage så det borde funka.

Användarvisningsbild

Re: Göra hemsida

Peteflamingstar  
#315850 Tack! Ja och skulle de blåsa mig får de nog använda löpmagen också... :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).