Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster recension

65 inlägg 38958 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31540 Ja, jag tror att det är den som låter, men kan vara i paketet också.
Japp, har en TR.
När den var ny så var den tyst, men sen en tid tillbaks så låter den mer.
Så är det inte på min, den låter hela tiden nu, även när den är kall.
Är det samma ljud som uppkommer när du kör stopp med klyven eller är det ett annat?
Vet faktiskt inte var ventilen sitter. :oops:
Jag tror inte att den är det.
Tycker det verkar konstigt att kolven skulle låta, speciellt om du bytt den och den också låter.

   TS
Trejon
Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31557 Var och tittade på en sån maskin i veckan men nu vart man ju tveksam :?

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31571 Ja, förstår det.
Tror iofs att det är en del pyssel med de flesta maskiner i denna prisklass.
Jag är iaf, totalt sett, mycket nöjd med denna maskin.
Så här långt skall tilläggas. :wink:
Det som får mig att inte reta upp mig på de fel som varit är den goda servicen jag fått.

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31573 Tänkte att en bild kanske skulle passa sig i denna tråd. :)

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31577 Här är en på blocket för 29.000.
Ingen stocklyft på bilden.
Verkar vara den äldre med remdrift, men svårt att se.

http://www.blocket.se/vi/17027783.htm?ca=12_s

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31705 Nu har även jag ramlat rakt ner i det finska Pilkemaster-träsket. La min beställning idag efter att ha läst här och fått bra råd av er.

Nu får jag sitta vackert och vänta de tre veckorna innan den kommer.

//.D

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31806
MickeBM skrev:Staget som förenar de 2 armarna på stocklyften är klent dimmensionerad.
När lyften går i topp så stoppar den mot ett fyrkantsrör, vilket bular till staget med tiden.
Så för er som köper denna maskin så skulle jag rekommendera att ni förstärker denna punkt.


Några fler än MickeBM som råkat ut för att mellanstaget misshandlas när man kör maskinen?

Staget vi pratar om är det på den bifogade bilden.

//.D

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33913 Nu har jag fått min Pilkemaster och hunnit provköra några fåtal timmar.

Det jag reagerat på är att klyven känns klen, om man jämför med den separata klyven jag har hemma annars. Antar att det ger sig med lite vana och ny teknik.

Gjorde en liten film:

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kutPTBN6zjU&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/kutPTBN6zjU&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

//.D

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33926 Det var en rolig film att se, jag skulle vilja se hur det går med små diimensioner
och långa björkar.
Vi kör en del med skoter och då blir det fullängd på mindre björk.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33933 Ett litet tips kan vara att sätta dubbelmutter på bågen till stocklyften.
Den som matningsbordet hakar tag i.
Jag tycker det känns säkrare att kunna gå undan och sen lyfta.
Överväger omaket att sen peta ner den.
Jag brukar sköta denna med foten, peta upp - lyfta - sänka - peta ner.
Säkert tycke och smak...

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34910 Har gjort en längre film som beskriver fler moment.
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ViFi01iyiJQ&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ViFi01iyiJQ&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Jag tycker maskinen fungerar smidigt. Klyvkolven klarar det mesta med 4-delsbettet. Använder man sig av 6-delsbettet kan man råka ut för en del problem. Ryktet säger dock att nästa generation Pilkemaster kommer med starkare klyvkolv.

Att matarbordet lossar ibland är troligen en säkerhetsdetalj. Annars skulle hela bordet kröka sig om man tryckte på och det fastnade.

//.D

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34923 Kanon.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34952 Ser ju ut att gå finfint. Det enda jag grunnar på är det där dragandet i spaken vid kapning. Blir inte det jobbigt efter ett tag?
Jag funderar på om det skulle funka med en luftcylinder till matning??
Jo jag vet att man måste ha tryckluft tillgänglig men det har jag ju hemma o en liten kompressor att ta med om jag ska köra vid torpet. Spaken kan ju vara kvar om man vill köra manuellt. Enkelt o billigt blir det o med en ställbar strypning kan man justera så det inte stoppar kedjan. Fungerande luftcylindrar har vi pallvis på jobbet som jag kan köpa billigt.

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#34974 Det ser onekligen lite ansträngt ut med klyvningen ibland, men varför kan jag inte förstå, eftersom kompisens pilke tar i stort sett allt även med 6 delsstålet.
Kan de ha gått prutat ner på något gällande hydrauliken/inställning?.

Elegant dock med stocklyften om man inte har/vill använda lastartraktor - och en trevlig demorulle som du fått ihop där, Sundhult. 8)

Det är ju nästan så man blir sugen på att köpa en för eget bruk,,,,, :wink:

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34981 Antar att jag kör lite väl hårt med snabba rörelsen i stället för den starkare normala.

Magnus M: Menar du att sågen skall gå med automatik, eller att man har ett annorlundareglage?


Roligt att ni gillade den. För den som är nyfiken är den gjorde med Windows MovieMaker (följer med XP) och en vanlig kompakt digitalkamera med filmfunktion.

//.D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).