Föryngring

Granföryngring

23 inlägg 7894 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granföryngring

sojoh  
#314732 Ska avverka 4 ha riktigt gammal gran kustnära i mellersta Norrland. Stammtätt, fuktigt. Det blir nog bra men det är föryngringen som jag funderar över. Man bör nog ha ett upplägg som utesluter gallring över huvud taget, i varje fall maskinell. och nåt annat är väl inte realistiskt. Jag har en ide som går ut på att markbereda (grävmaskin) för 1000-1200 plant)har. Minst 2 lövröjningar, den sista vid 10 m:s höjd (25 år) granarna. Då lämnas också värdefullt löv som sedan får tävla med granen. Hela rasket avverkas när granen är 65 och lövet 40. Det behövs kanske en röjning till av lövet. Ja, va tror ni om detta?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Granföryngring

jannee  
#314734 Har själv nyligen planterat med 1000 - 1100 plant/ha, detta i södra Sverige. Räknar med att lugnt och kallt röja bort allt överflödigt löv undan för undan. Min tanke är att skogen (granarna) bör nog bli runt 80 år innan slutavverkning.
Du bör nog räkna med att det tar ca 100 år tills din skog bör slutavverkas, för övrigt tror jag på din ide.
Beståndet bör bli stormfast och man minimerar riskerna för rotticka.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

isteskog  
#314740 Får lov att vara bra bonitet om du ska kunna avverka vid 65 års ålder. Annars låter det som en bra idé om föryngringen går till.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

mikael_s  
#314889 Jag är inne på samma idé på en ö vi har. Det går sällan att komma över på isen med maskiner då det fryser dåligt i sundet till fastlandet. Tänkte plantera i 3m förband (ca 1100 plantor ) och hellre ro ut med röjsåg några fler gånger istället för att behöva gallra. Sedan ner med allt när de börjar växa långsammare (55-60år? bördig mark), fast det blir ju såklart efterträdande generationers beslut.

Nu är du långt upp i landet men SLU har en försöksyta på Tönnersjöheden som är skött just så här, mycket intressant att se och jämföra med mer traditionellt skött skog. Tror den är planterad 69 eller 70 och den står sig mycket bra i jämförelse. Hör med Ulf Johansson på SLU Simlångsdalen för mer info om volyminnehåll, kvalitet och stormskador i jämförelse med de "vanligt skötta" ytorna.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

Fredson  
#314894 Jag hade gärna tagit del av resultat från Tönnersjöheden och det är säkert fler som är intresserade som läser här. Lägg gärna ut här eller länk ifall ngn får möjlighet... Tackar!

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

Skogsforskare  
#314913 Varför vill du utesluta gallring?

Vid vilken ålder det ska avverkas blir väl en fråga för en framtida ägare, eller räknar du med att vara aktiv om 65-70 år? :)

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

Mikael A  
#314916 Intressanta tankar. Planterar man med 3x3 förband blir det ju mycket plats för löv att komma upp emellan. Med det behöver ju inte bara vara av ondo. Det finns ju faktiskt plats att låta björk växa till sig om man anpassar sin röjning så att en normal första gallring av gran kan ersättas av uttag av björkmassa eller biobränsle. Fördelarna är ju uppenbara. Mindre försurning av marken genom lövträdens närvaro. Mindre risk för rotröta i granen pga utebliven grangallring.
Hur står det sig ekonomiskt vid en jämförelse? Hur går det med kvalitet och kvistighet på granarna?

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

sojoh  
#315023 Tack för alla synpunkter! Har fått lite inspiration att gå vidare.
Främssta anledningen till mina funderingar är att jag tror att det är bra att blanda trädslag i vart fall på goda marker. Och, som någon skrev, risken för rotröta när maskinerna skaver på rötterna.

Sedan har jag spekulerat i att man med förståndig gallring kan ta ut lite löv (björk) som ved eller massa innan den är utgammal.

Jag har ju varit med ett tag och tycker att bara växer bättre och bättre i skogen och med förädlade plantor, gödsling m m så kanske 65 år räcker.

Det är intressant att spekulera i vad som kan hända i skogen inom 50-75 år. Det kanske är så att de maskinerna som kommer att användas inte alls skadar marken och rötterna. Om det kommer att finnas maskiner som skonar mark och träd så är det bara att tacka och ta emot.

Och tack för tipset Tönnersjöheden!

   TS
Avatar Fallback

Re: Granföryngring

Skogsforskare  
#315024 Så du tänkte inte gallra björk med maskiner men dörutsätter att gran måste maskingallras?

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

sojoh  
#315096 Tänkte inte på det...... Men grundtanken var att inte ge sig in med maskin och gallra granen och att släppa upp löv/björk vid röjningen som måste till i ett par omgångar. Frågan är om björken blir för gammal om den får stå lika länge som granen, 65+. Då kanske ett alt är att ta lite björk på vägen mot 65. Men det blir inte mitt problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granföryngring

jannee  
#315099 Har själv ungefär samma tankegång som sojoh. Planterar T plus plantor utan markberedning. Lövet som oundvikligen ändå kommer röjs delvis bort, björkstammar ska få stå kvar tills de börjar piska granarna då huggs de upp till ved. Bör inte vålla några större problem att slingra sig fram med en halvstor traktor. Nu kommer jag inte att vara med när detta händer men så är min tankegång.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

Skogsforskare  
#315105 Hur ska den nu aktuella slutavverkningen göras då? Med maskin antar jag..?

Nästa generation gran kommer inte att ha "vuxit klart" vid 65 års ålder, snarare vid 90, och så länge kommer bara enstaka björkar stå kvar, och det kan inte vara 1000-1200 st/ha ogallrad gran till den slutavverkningen.

Vad är det för stamantal idag?

Användarvisningsbild

Re: Granföryngring

Baggböla  
#315116 Jag vet inte riktigt.

Om man skippar helt det här med lövet utan röjer bort det så mycket man kan. Så har man runt 1000 plantor/ha så kan bedriva gallringsfritt skogsbruk istället. Men då vill man främst ha riktigt bra boniteter och kanske gör det på riktigt vindutsatta ställen och kanske använda sig av kloner.

En del bolag, SCA vill jag minnas var inne på gallringsfritt skogsbruk på 60 eller 70 talet, men att jämföra ett bolag med en privatperson är ju lite fel. Först så var ju gallringstekniken mycket dyrare och svårare då, varvid lönsamheten i en gallrings var mycket lägra då än nu. Och så ville SCA ha massaved och hur den interna ekonomin för massaved och timmerproduktion förr i tiden för SCA kan ju vara svårt att veta idag och säger inte så mycket. Storbritannien använder sig väl också lite gallringsfritt skogsbruk med det är väl mest för stormutsattheten.

Funderar man kring gallringsfritt skogsbruk så kan man ju prata med Ulf Johansson på SLU, och sen kanske med någon som inte håller med honom. Då kanske man hamnar någonstans mellan ytterligheterna ingen gallring (gallringsfritt) och bara gallring (blädning) dvs den gyllene medelvägen, konventionellt trakthyggesbruk med gallringar. Oavsett vad man tänker så bör man nog iallafall tänka sig att nästa innehavare av skogen iallafall kommer bedriva skogen maskinellt iallfall.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

jannee  
#315120 Jag har själv gjort många misstag och ett är att jag plantat för tätt. I början bra, kvävt lövslyet men det tar verkligen emot att röja ned stammar som man en gång planterat - väntar man och tar allt som behövs i förstagallringen kommer det att kosta mer än dubbla virkesvärdet - väntar man för länge med förstagallringen åker resterande kull vid nästa storm.

Avatar Fallback

Re: Granföryngring

Skogsforskare  
#315125 Under första halvan av 1900-talet planterade man ofta 4000-5000 st/ha, och det fungerade det också. Man gallrade oftare och svagare, för att till slut ha 400-600 st/ha vid slutavverkningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).