sön 01 feb 2015, 20:16#314131
Hej!
Tack för era svar!
Jag har inte kollat ventilspel på motorn än, jag ville se om den överhuvudtaget fanns liv i den innan jag lägger ned för mycket tid på den, men det ska fixas framöver.
Jag kollade tändspolen och det var av den typen med brytare, så bort med den och ersatte med en modernare variant utan brytare, och vips så hade jag gnista
. På med kåpan och ryckte några gånger i snöret och till slut puttrade den motvilligt igång, men stabiliserade sig efter några sekunder. Glad i hågen, ut genom porten och på med drivningen, och den kastade snö som aldrig förr... i tre sekunder innan den slog stopp. Sedan försökte jag starta den, och den gick väl igång men ville inte varva upp. Bort med bränsletanken och förgasaren, rengjorde förgasaren och kollade membranet som såg rätt hyfsat ut.
Jag hällde ut soppan ur tanken och jisses vad brun sörja det rann ur
, tog en näve singel och hällde i tanken ihop med lite ny soppa och skakade och hällde ut. Upprepade detta några gånger till jag tyckte det verkade ok. Ihop med allt och ryckte ett par gånger i snöret och nu jädrar i min låda så gick den riktigt fint, lite justering på nålen så gick den som en dröm.
Körde ett tag och provade den, och rätt som det var så small remmen till slungan av, vilket var väntat med tanke på att den stått ett bra tag, dessutom hade det stora remhjulet rostat i v-spåret så det var säkert en bidragande orsak. Passade på att rengöra det när jag "ändå hade hammaren framme". Så nu ska ett par nya remmar införskaffas av den dyrare sorten som håller bättre, det är den värd.
Förresten såg jag på andra bilder att de flesta Gilson maskiner har drivningen till slungan samt framdrivningen från samma axel från motorn, medans min maskin har separata axlar från motorblocket, är det vanligt?