Traktorer och processorer

Skillnaden mellan de olika valmetmodeller ex. 505 och 565?

6 inlägg 10322 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnaden mellan de olika valmetmodeller ex. 505 och 565?

TommyH  
#314259 Är på jakt efter en traktor till det lilla skogsbruket och sysslor på gården. Ha kikat på en valmet 565 -94, jag undrar var man kan hitta information om vad som skiljer de olika valmetmodellerna åt? Exempelvis mot en 505? Någon som vet om länk till någon sida eller kanske har svaret i huvudet.

/Tommy



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skillnaden mellan de olika valmetmodeller ex. 505 och 56

eqlazer  
#314261 Här finns lite att jämföra med:
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... ctors.html

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan de olika valmetmodeller ex. 505 och 56

Aqualize  
#314281 Och här:
http://konedata.net/Traktorit/valmet.htm
Finsk text men tabellerna har engelska också.

Just 505 och 565 helt helt annorlunda saker, stammar från olika "släkten" (505 var en ny plattform). 505:an har bl.a. större hytt (enklare att vrida runt sitsen, går det ens på 565 om det inte är skogshytt?).

Avatar Fallback

Re: Skillnaden mellan de olika valmetmodeller ex. 505 och 56

TommyH  
#314309 Tack för svar.

Enligt försäljaren av just den här traktorn 565 med skogshytt. Så är det vändbar stol och han har själv haft vagn efter och sade att det går bra att sitta bakåtvänd, men lite trångt.

Med andra ord kanske en 505 el 605 vore lämpligare i mitt fall. Det hytten blir större och därmed traktorn lite "klumpigare" i skogen, har man igen i bekvämlighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnaden mellan de olika valmetmodeller ex. 505 och 56

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314322 Tror att 505 o 605 är marginellt klumpigare då de har den 3 cyl motorn o kortare hjulbas och sannolikt smalare hjul än sina större bröder.
Hytten är kanon i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan de olika valmetmodeller ex. 505 och 56

Aqualize  
#314352 Tittar man på specifikationerna så är det nog inte för stor skillnad.
Det är några få cm som skiljer 505/605 i axelavstånd mot 705/805. Men om de har större däck så inverkar det.
565 har några centimeter kortare hjulbas än 505 men svängradien anges till 5 cm mer.
05-serien (varav 505 och 605 är de enda 3-cylindriga) är lite större om man tittar på hytten och längden på motorhuven (uppskattning).
De är lite kraftigare byggda än vad snik/mini-varianten var. T.ex. högre tillåten axelbelastning (bortser från begränsningar i däcken), starkare trepunktslyft. Högre flöde i hydraulpumpen. Några hundra kilo extra i vikt "kostade" det.


Du kan ladda ner manualer här om du registrerar dig (Valtra hade tidigare manualer på hemsidan men nu finns det bara för A,N,T,S-serierna).
https://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=17

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).