Skogsmiljö och Trädlära

Barkborre

19 inlägg 8311 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barkborre

masterchief  
#31250 Håller på för tillfället och hugger ett barkborreangrepp på en fastighet som heter Hummelsäter.
Det är det största jag sett hitils förutom när jag högg i ett par naturreservat.
Drygt 2ha 40årig granskog. Tagna av mestadels den 6tandade.
Troligtvis orsakat av Eons breddning av en ledningsgata i beståndskanten.
Hugger rent för nyplantering.
Bild

Bild

Bild

Virket på bilderna är hugget med ett 3knivars egs604.
Så för er som tvivlar så kvistar 3knivars helt ok :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborre

smaland  
#31256
masterchief skrev:Virket på bilderna är hugget med ett 3knivars egs604.
Så för er som tvivlar så kvistar 3knivars helt ok :wink:

Hehe inte konstigt att det kvistar bra i den sketskogen!!! 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31257 Trist!

Blir det massa eller energived?

Användarvisningsbild
masterchief  
#31263 Det blir 80% energived.
De är heldöda.
Vi tar en zon i kring angreppet för att vara lite på säkra sidan, där faller det ut en del barrmassa, då granmassa inte går att leverera förtillfället.
Så ca 20% faller ut som massa.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#31324 Hej,
Det där såg riktigt tråkigt ut ur skogsägarperspektiv.
Det hade kunna blivit grann produktion i den skogen annars vad det verkar.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31329 Hur har EON utfört avverkningen i samband med breddningen av ledningsgatan?, och vad har de att säga om det inträffade?.

Användarvisningsbild
masterchief  
#31342 Eon hade fällt träden och sedan låtit dem ligga.
Måste varit utfört någon gång förra vintern.
De gjorde en räd härnede då och breddade ledningar och lät det ligga.
Nu verkar de lärt sig och stämplar virket istället. Sedan lejer de bort avverkning och skotning.
Misstänker Eon får sig en påringning från markägaren.
Han hittade inte skadan förräns för ca 2 veckor sedan. Inget område man ens misstänker det kunde vara skador i.
Hade en teori först att det var lite för surt för granen där, men det tvivlar jag på nu efter att ha kört området. Dock så var det väl tätt, i skrikande gallringsbehov.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31345 Anade nästan att de lämnat kvar virket, och det är ju inte direkt brukligt.
Verkar inte heller ha utgått någon information till markägaren om intrånget/avverkningen och då kan EON ligga risigt till.
Här är man iaf extremt noga med att informera markägaren så fort man fäller minsta lilla kvist efter ledningsgatorna.
Därav reflektionen från min sida.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31348 Elbolagen brukar väl inte frakta bort de fällda träden. Vattenfall meddelar att de tänker röja och när och att det är upp till markägaren att ta hand om det fällda, eftersom träden tillhör markägaren och inte ledningsägaren.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31353 Det är rätt th.

Vid röjning/normalt ledningsunderhåll så får markägaren oftast ta reda på virket själv.
Nyupptagning av linjegata samt "breddning",,,,det är något helt annat.

Användarvisningsbild
masterchief  
#31361 Lite osäker vad som gällerr just nu.
Här nede tycker jag mig se att det stämplas kring ilaafall de större ledningarna just nu.
Pågår en sk trädsäkringskampanj efter Gudrun.
Då får markägaren viss ersättning.
Fick tom erbjudande om anbud av sk ledningshuggning för något år sedan.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31365
Skogshuggarn skrev:Det är rätt th.

Vid röjning/normalt ledningsunderhåll så får markägaren oftast ta reda på virket själv.
Nyupptagning av linjegata samt "breddning",,,,det är något helt annat.


Vattenfall breddade en 10 kV-ledning från 6 till 8 m hos mig för något tiotal år sedan och då fick jag också ta hand om virket. Det var i.o.f.s. bara ett par hundra meter, andra principer kanske gäller om det är större breddningar.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31371 Allt beror på vilket intrång man har betalat för från början. Det är vanligt att man löser in mera än man hugger för att i framtiden kunna gör breddningar hugga kantträd osv.

Användarvisningsbild
masterchief  
#32837 Hittade 2 barkborreangrepp på min fastighet i onsdags.
Ca 5 träd på varje ställe.
Var i anslutning till gamla vindfälleluckor.
Angreppen har inte varit synliga förrän nu, har kikat till och från då man ser områdena bra från vägen.
Inga borrhål lägre än 6m, så troligvis har man missat borrspånet när man inventerat.
Tänkte som så att lika bra att snygga till bestånden och säkra virkesvärdet.
Jag avverkade 2 mindre hyggen på knappt 0,5ha vardera.
Bara för att vara säker på att komma från löpeffekten som man sett exempel på i barkborreskadad skog.
Hur man än ser så är det bättre betalt för friska träd än torrträd även om virkespriset inte är på topp just nu.
Ca 200m3fub blev det.
Av de angripna träden lämnade jag högstubbar på 1,5m då det ska gynna barkborrens fiender.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborre

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54271 Mera barkborrar. En stackare som fått sin skog förstörd tack vare mupparna på SVS
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5 ... relsen%20säger%20nej%20till%20ersättning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).