Skogsmiljö och Trädlära

Identifiera ved, olika träd.

45 inlägg 30947 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Identifiera ved, olika träd.

bosabengt  
#313371 Hej! =)

Jag fick ett lass med kluven o färdig ved hemkört till mig. Jag ville ha blandved och menade då tall gran björk ungefär. Men fick en massa annat förutom det.

Jag tror jag har identifierat några men är inte helt 100 säker så letar efter någon hemsida med bilder på träd, bark och ändar på timmerbitar.
Har hittat flera sidor om träd där dem visar knoppar blad och form på träd osv men dem visar sällan riktiga närbilder på bark och just hur trädet ser ut inuti.

De träd jag tror mig har rätt på är rönn, al, sälg och asp.

Mvh // Anders



   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

JensSkoog  
#313372 Ta några bilder av bark och tvärsnitt av veden och lägg ut här. Finns många eperter på Skogsforum :grin:

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

bosabengt  
#313376 Har fyra olika bitar liggandes här på bordet som jag kan ta kort på sen. =) Ska bara se om jag lyckas, måste man lägga upp bilderna på en bildsida först eller kan man lägga in bilderna rakt in i forumet på nåt sätt?

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Blivande snickare  
#313378 Rakt in på forumet går bra. Bara tryck på "Ladda upp en bilaga" å välj rätt bild i datorn :)
Du hittar allt under svara knappen eller under "Ladda upp en bild".

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

bosabengt  
#313379 Bild ett och två är samma bit och bild tre och fyra är samma bild. Bild fem visar på tvärsnitt och bark. Men bild fem är jag ganska säker på att det är Al. De andra har jag en aning på men kan se vad ni säger först. Jag är inte 100 dock. =)

BILD 1:
P1030295.JPG


Bild 2:
P1030296.JPG


Bild 3:
P1030297.JPG


Bild 4:
P1030298.JPG


Bild 5:
P1030299.JPG


Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Blivande snickare  
#313382 Första är kanske asp eller poppel, följande två något liknande, inte säker dock!

Sista så slår jag en vild gissning på lärk!

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

bosabengt  
#313396 =)

Kan ju inte säga att du har fel eftersom jag inte vet själv hundra, men jag har iaf tre andra gissningar. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

JensSkoog  
#313417 Bild fem skulle jag säga var björk så som jag ser bilden, lite begagnad. Bild tre och fyra liknar på klibbal och jag undrar om en och två är asp. Mycket svårt när jag inte får känna vikten och lukten av dom.

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

tallen100  
#313429 Bild 1-2 asp, 5 Lärk om det inte är tall :???:

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Baggböla  
#313432 min gissning
1-2 asp
3-4 klibbal alt sälg
5 björk

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

anersimyra  
#313451 1-2 Asp 3-4 Sälg 5 Björk.. :geek: :geek: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

bosabengt  
#313552 1-2 luktar inte äckligt så det är NOG inte asp. Jag tror det är rönn.

3-4 är nog sälg.

Och 5 är Al.

Det är vad jag tror då jag frågat en kunnig på jobbet. MEN han kan ha fel och är lite osäker på 3-4.

Efterfrågar fortfarande någon hemsida med bilder och tvärsnitt. =)

Fortsätt gärna komma med tips. Det var roligt att se vad ni gissar på och hur ni tänker. Uppskattat =)

mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

JensSkoog  
#313555 Här finns lite bilder och beskrivning av olika trädsortar.
http://www.lauvtrebruk.no/pages/7 (varning: norsk netsida)
Men varför inte söka i:
http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html (mycket bra svensk netsida)
Tror han har fel på 1 och 2. Rönn har tydliga mörka partier i veden. Prova å riva av lite bark, fukta den och känn vad den doftar då. Alla dom här bitarna har legat ett tag, så det gör det svårare.

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Blivande snickare  
#313556 Jag tror inte de första är rönn, allt för ljus i mitten. Rönn har en betydligt mörkare kärnved än splintved.
Den sista kan va al men då är den rötad.

Håller med med Jens att det är svårt att säga utan att få känna lukta på klabbarna! :)

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

bosabengt  
#313581 Sidan jag letar efter verkar lysa med sin frånvaro. =P

Sidor om träd finns i mängder men inte bilder på tvärsnitt i olika ålderklasser och tvärsnitt på råved resp torr ved.

Men uppskattar dem sidorna ni länkat till och har läst på dem. Tackar!

Bild 1-2 Är kanske inte rönn men har en brun/grå kärna mösröta. Men luktar inte asp.

Bild fem är Al men är inte röten. Dock kan ändbiten vara lite röten samt vitmöglig. Men annars om man vänder på biten är den frisk men där stod namnet på trädet.

mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).