Skogsnyheter

Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

12 inlägg 3459 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

Fredrik Reuter  
#313306 Vet inte om detta är en nyhet eller ej, men jag har själv ansökt om stöd till ett projekt genom Skogsstyrelsens "Väx med skogen".

Fick svar nu i veckan och det blev avslag. Anledningen angavs till att pengarna för 2014 redan var slut och stödmedlem för denna omgång, 2015 har nya regeringen beslutat att dra in.

Lite trist, jag tyckte detta var ett bra sätt att stimulera Sveriges skogsbruk.

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... ed-skogen/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

isteskog  
#313310 Vad handlade Väx med skogen om :?:

Användarvisningsbild

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

Fredrik Reuter  
#313311 Hej,
Jag gör det enkelt för mig och citerar Skogsstyrelsen.

Grundförutsättningar

För att vara kvalificerad för prioritering enligt föreliggande policy måste ansökan uppfylla grundförutsättningar som framgår av anvisningar och checklista till blanketten Väx med skogen - Ansökan om stöd, samt av förordning och föreskrifter enligt ovan.

Prioritering av ansökningar

Stödet Väx med skogen har som övergripande mål att skapa förutsättningar för ekonomisk utveckling och tillväxt inom förädling och innovation samt upplevelser och rekreation med anknytning till skog.

Ansökningar prioriteras utifrån en sammantagen bedömning baserad på hur väl åtgärden enligt ansökan bedöms uppfylla det övergripande målet med stödet samt ett antal kriterier som Skogsstyrelsen beslutat.

Vidare tar Skogsstyrelsen hänsyn till lokala och regionala förhållanden i fråga om näringslivsstruktur, konkurrenssituation, natur- och kulturmiljövärden och andra allmänna intressen i sin bedömning.

Slutligen vägs varje ansökan i förhållande till andra ansökningar då det totala stödbeloppet är begränsat till tio miljoner kronor per år. För 2014 har Skogsstyrelsen utökat stödet med tre miljoner kronor som specifikt riktas mot områdena exportfrämjande samt jämställdhet för att gynna kvinnor och kvinnligt företagande.

Kriterier
Sysselsättning


Nya arbetstillfällen och varaktig sysselsättning är bra mått på ekonomisk utveckling och tillväxt. Skogsstyrelsen ska därför göra en bedömning av hur många arbetstillfällen åtgärden enligt ansökan varaktigt förväntas generera, samt om det finns en direkt och mätbar koppling mellan åtgärd och förväntad sysselsättningseffekt. Omfattningen, exempelvis om det rör sig om säsongsarbete, deltid eller full tid året runt, ingår i bedömningen. För de medel som specifikt riktas mot exportfrämjande och jämställdhet väger inte kriteriet lika tungt och effekten kan vara indirekt och ge utfall först på längre sikt.

Bärkraft och affärsmässighet

Skogsstyrelsen ska göra en bedömning av åtgärdens långsiktiga bärkraft och affärsmässighet utifrån bland annat sökandens affärsidé, kunskap om marknaden och den verksamhet som ska bedrivas. Skogsstyrelsen ska även göra en bedömning av om aktiviteterna som beskrivs i ansökan är realistiska och kostnadseffektiva.

Nyskapande

Skogsstyrelsen ska göra en bedömning av om åtgärden har inslag som är särskilt nyskapande eller innovativa.

Skogsstyrelsens ska i regel inte prioritera stöd till inköp av fordon, skogsmaskiner (bilar, fyrhjulingar, skördare, skotare, skogsvagnar med mera) eller motormanuella redskap (motorsågar, röjsågar med mera)
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 27 jan 2015, 21:23, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Gjorde texten lite mer läsbar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

axwell  
#313330
Admin@skogsforum skrev:Fick svar nu i veckan och det blev avslag. Anledningen angavs till att pengarna för 2014 redan var slut och stödmedlem för denna omgång, 2015 har nya regeringen beslutat att dra in.


Intressant hur det kan gå, än mer högintressant är motiveringen och vad bygger beslutet på att dra ner på "väx med skogen".

Har det något med alliansens budget att göra, stämmer annars dåligt med S:s utfästelser om "guld och gröna skogar" ?

Någon som har koll gången i ärendet ?

Användarvisningsbild

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

Fredrik Reuter  
#313335 Hej,
Ja, jag har iaf inget mer än detta.
Bifogar avslaget men har tagit bort namn, adresser, tfn nummer osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

isteskog  
#313344 Ska bli intressant att få veta varför den nya regeringen tar bort ett sådant stöd ..... Tyckte det var något mummel i valrörelsen om 25 000 nya jobb i skogssektorn. :???:

Användarvisningsbild

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313355 Du tänker på http://www.atl.nu/skog/bucht-ser-nya-ar ... n-i-skogen
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

Baggböla  
#313359

Det var Stefan Löfven som gick land och rike runt och lovade dessa 25000 jobb

Avatar Fallback

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

elis  
#313365 Det är väl allianzens budget som gäller idag. Samma sak som för MP som får ta skit nu av alla som får extra inbetalningar på bilskatten men det är ett beslut av Borg.

Avatar Fallback

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

tallen100  
#313407 Nya regeringen får väl hålla sej till den blåa budgeten året ut?..

Avatar Fallback

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

Chuck Norris  
#313535
elis skrev:Det är väl allianzens budget som gäller idag. Samma sak som för MP som får ta skit nu av alla som får extra inbetalningar på bilskatten men det är ett beslut av Borg.


De kan gott ta all skit de får för det förtjänar de oavsett om det är deras fel eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Nya regeringen tar bort "Väx med skogen"

Fredrik Reuter  
#313543 Hej,
Ja, jag är inte insatt i vilka turer detta föranlett på politisk nivå.
Men det är en lite udda formulering som Skogsstyrelsen anger tycker jag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).