Skogsmiljö och Trädlära

Vad är detta för "yngel"

6 inlägg 2264 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är detta för "yngel"

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313328 Tog in lite ved idag, två av bitarna bestod av uppkapade bakar från sommarens uppsågade gran timmer.
De låg med sågytan emot varandra och hängde ihop när jag lyfte upp den ena.
De satt så hårt ihop att jag inte orkade dra isär dem utan jag fick hugga isär dem med en yxa.
När jag fått isär dem såg jag att det var något som såg ut som vita bomullstrådar tjockt som raggsocksgarn ungefär som höll ihop dem.
Det är ju troligen någon insekt som lagt ägg eller larver som förpuppat sig.
Är det någon som vet vad det är för djur som gjort detta



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för "yngel"

Blivande snickare  
#313332 Jag vet inte men lämna det för säkerhets skull ute att du inte får in nåt fanskap som bits! :shock:

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för "yngel"

Tosca  
#313333 Det kan vara så enkelt att det är någon svamp också, jag har sett liknande på just bakar som lågat ihop.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för "yngel"

axwell  
#313339 Av bilden kan jag inte se storleken på trådarna, raggsocksgarn låter för klent mot det jag först trodde, nämligen humlebo.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för "yngel"

JensSkoog  
#313351 Jag undrar som Tosca om det inte är någon sorts svamp :-? Var det fuktigt där? Har du provat se om det är något inneholl i "kanalerna". Men jag har några gonger sett att spindlarna har lämnat sådana sakor i veden där den är stapplat turrt - kann det vara det?

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för "yngel"

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313527 Veden ligger i en öppen (ingen dörr) stensatt potatiskällare, så den är hyfsat torr. Jag kan elda med veden direkt när jag tar in den.
Däremot kan den ju varit lite fuktig när jag lade in den i höstas.
De här "garnstumparna" ser ut som om de gnagt sig in i veden, man ser spår efter dem när man delat på vedbitarna.
Jag tog det säkra före det osäkra och eldade upp dem direkt så jag kan inte ta nya bilder eller kolla noggrannare .
Skall se om jag hittar fler bitar efter hand.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).