Motorsåg och handhållet

Körkort ????

125 inlägg 46769 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#312536
Ptja76 skrev:Enda felet med körkortet är ju att skogsägaren själv slipper undan om han inte har hjälp av någon annan. Kravet borde gälla alla som hanterar såget oavsett !!!!

Vem gynnar det mer än dom som tjänar pengar på eländet?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Ewol  
#312539
tallen100 skrev:Vem gynnar det mer än dom som tjänar pengar på eländet?


De personerna som faktiskt behöver en kurs i säkerhetstänk kanske? Räcker en kort sväng på tuben för att hitta folk som behövt kursen. 8)
Sen att det är en allt för hög kostnad och byråkrati som avskräcker för många är abret som jag ser det.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#312540
Ewol skrev:
tallen100 skrev:Vem gynnar det mer än dom som tjänar pengar på eländet?


De personerna som faktiskt behöver en kurs i säkerhetstänk kanske? Räcker en kort sväng på tuben för att hitta folk som behövt kursen. 8)
Sen att det är en allt för hög kostnad och byråkrati som avskräcker för många är abret som jag ser det.

Tyvärr så hjälper inga kurser på folk som gör först och tänker sän, eller inte tänker alls. Sunt förnuft har man eller inte. :geek:

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Ewol  
#312554
tallen100 skrev:Tyvärr så hjälper inga kurser på folk som gör först och tänker sän, eller inte tänker alls. Sunt förnuft har man eller inte. :geek:


Har många gånger själv sett exempel på folk som tror sej veta hur man ska göra och sen gör, men skulle aldrig få tanken på att göra det igen om dom vore medveten om risken eller haft en riktig utbildning.
Det är stor skillnad på att ha kunskapen och tro sej ha kunskapen :smile:

Tex, snedskär rakt genom ett 30-35cm grovt träd som man sen undrade varför det föll bakåt.
Farlig kvistning, markliggande träd som kvistar ända ner mot marken
Använder svärdspetsen vid liknande kvistning
Sågar på måfå i träd som ligger i spänn
Ger sej på vindfällen utan kunskap om spänningar och spjälkningsrisker
osv osv

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#312560 Har man noll erfarenhet av arbete med motorsåg kan kursen vara en början, men att tro att dom får några större kunskaper på ett par dar köper jag inte, men dom blir några tusen fattigare iaf :mrgreen: det kostar att köra motorsåg nuförtiden :roll:
Alla med lite vett vet att får man ett stort träd över sej så är det slut, törs dom det utan att veta vad dom håller på med, så törs dom att köra motorsåg utan kort.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

mghg  
#312570 Oavsett hur lång tid en kurs tar så är proven krävande: http://sakerskog.se/utbildning/motorsag ... -det-till/

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Brickan  
#312579
Ptja76 skrev:Enda felet med körkortet är ju att skogsägaren själv slipper undan om han inte har hjälp av någon annan. Kravet borde gälla alla som hanterar såget oavsett !!!!
Det handlar ju inte om att hantera sågar i första hand. Det handlar om den anställdes arbetsmiljö. Alltså om arbetsgivarens ansvar och skyldigheter gentemot dess anställda.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Ewol  
#313573 Misstänkte att det var så men här kom svaret från Säker skog.
---------------------------------------

EU-Projektet är avslutat i därför finns det inga fler säkerhetscheckar.

Mvh
Säker Skog

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

sundelius  
#313630
Ptja76 skrev:Enda felet med körkortet är ju att skogsägaren själv slipper undan om han inte har hjälp av någon annan. Kravet borde gälla alla som hanterar såget oavsett !!!!


Håller inte med, jobbar jag själv i egen skog borde det vara upp till mig om man vill gå kursen :!:

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Bengt Granberg  
#313980 Förstår inte varför så många är emot motorsågskörkort vidareutbildning är ju positivt inom alla yrken. Och även för små egna skogsägare så borde det kännas rätt bra att friska upp sina kunskaper och även få lite ny input "även om dom flesta verkar vara fullärda". Jag tycker då att det var några givande dagar, man fick lite att fundera över sitt eget sätt att jobba diskussionerna med dom andra kursdeltagarna var kanske behållningen. Tog A B och röjsåg skall även ta C senare, egentligen så är det C behörighet som känns intressantast och viktigast. Visst kostar det en liten slant men om man undviker att skada sig i framtiden så är det väl bra.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314120
sundelius skrev:
Ptja76 skrev:Enda felet med körkortet är ju att skogsägaren själv slipper undan om han inte har hjälp av någon annan. Kravet borde gälla alla som hanterar såget oavsett !!!!


Håller inte med, jobbar jag själv i egen skog borde det vara upp till mig om man vill gå kursen :!:


Jag skulle helt hålla med dig Sundelius, om vi inte hade fri sjukvård utan personliga sjukförsäkringar istället.
Som det är nu så är det ju bara bra om det totala antalet olyckor kan minskas eftersom alla är med och betalar notan. Följer man de råd och metoder som lärs ut så minskas ju olycksrisken för rätt många, det är ju bara att titta på stubbar när man är ute och går i skogen :wink:
Även om man kan allt så kan det vara bra att gå den, jag tycker i alla fall att det var en av de bättre kurser jag gått.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314378
Brickan skrev:
Ptja76 skrev:Enda felet med körkortet är ju att skogsägaren själv slipper undan om han inte har hjälp av någon annan. Kravet borde gälla alla som hanterar såget oavsett !!!!
Det handlar ju inte om att hantera sågar i första hand. Det handlar om den anställdes arbetsmiljö. Alltså om arbetsgivarens ansvar och skyldigheter gentemot dess anställda.

Är du säker på det egentligen att det är arbetsgivarens ansvar?

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314379
Bengt Granberg skrev:Förstår inte varför så många är emot motorsågskörkort vidareutbildning är ju positivt inom alla yrken. Och även för små egna skogsägare så borde det kännas rätt bra att friska upp sina kunskaper och även få lite ny input "även om dom flesta verkar vara fullärda". Jag tycker då att det var några givande dagar, man fick lite att fundera över sitt eget sätt att jobba diskussionerna med dom andra kursdeltagarna var kanske behållningen. Tog A B och röjsåg skall även ta C senare, egentligen så är det C behörighet som känns intressantast och viktigast. Visst kostar det en liten slant men om man undviker att skada sig i framtiden så är det väl bra.

Vad är NYTT i deras vidare utbildning tänk efter .
Jobbar man 40 tim i veckan med att fälla skog så vad behövs för vidare utbildning/repetition.
Varför överhuvud taget gå deras röj kurs när det inte finns något lag krav på det .
All detta handlar om att befria arbetsgivaren i från ansvar vid en eventuell olycka.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Brickan  
#314397
knaggen skrev:Är du säker på det egentligen att det är arbetsgivarens ansvar?
Det är arbetsmiljöverkets föreskrifter. Det handlar alltså om arbetsmiljö, risker i anställningen och det är arbetsgivarens ansvar. Han får inte använda personal som inte har föreskriven behörighet. I egen skog finns ingen arbetsgivare och inget anställnings- eller ens anställningsliknande förhållande så dit når inte dessa föreskrifter.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314398 Skaffa ett intyg på att du kan allt, så är det inga problem, knaggen. Arbetsgivaren måste ha ett intyg på att du kan allt, de kan inte bara gå på vad du själv tycker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).