Skogsnyheter

Ny bok i ämnet hyggesfritt

5 inlägg 2760 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny bok i ämnet hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ny bok i ämnet hyggesfritt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312381 En skogsmästare och två amatörer med mindre än 10 års erfarenhet. Bygger på Lübeckmodellen enligt de själva.

Att döma av deras uttalanden i andra fora, så är det inget nytt. Sen om det funkar eller ej...

Avatar Fallback

Re: Ny bok i ämnet hyggesfritt

isteskog  
#312388 På en begränsad areal kanske det fungerar. Tätortsnära skogar, redan skiktade skogar där kan det nog gå. Men är mer tveksam på de övriga 90% av arealen. :???:

Avatar Fallback

Re: Ny bok i ämnet hyggesfritt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312397 Klart det funkar att bara hugga de stora träden. Ett tag. Sen har man bara små träden kvar. :)

Det hat ju visat sig.tidigare genom historien, att bara.hugga "de mogna" träden funkar över ett mannaminne (dvs sex år), så förespråkarna behöver inte kunna visa på några långsiktiga framgångar.

Jag hat mycket marl.där det är gott om smågran under. Detta eftersom det är ganska glest skog. Har grunnat på föryngring under skärm faktiskt, men det är ju chanstagning sim heter duga! :)

Avatar Fallback

Re: Ny bok i ämnet hyggesfritt

isteskog  
#312399 Föryngring under granskärm har jag provat på två ställen. Bra uppkomst, men på mina försök så är det mossmark eller bra nära. Problemet är att kunna komma efter skärmträden när det är dags att avverka dessa. I år ska jag försöka iaf. :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).