mån 19 jan 2015, 00:48#311994
jannee skrev:Har du använt vanlig bensin i en motorsågsmotor och sedan gå över till Aspen får man räkna med problem - stora problem. Den info fick jag av min lokala motorsågsförsäljare (Husqvarna)
Enligt honom var Aspen rengörande och skulle lösa ALLA gamla rester som fastnat efter den vanliga bensinen.
Fan tro't
Har kört mina sågar på vanlig högoktanig soppa och blev verkligt avrådd från att bara försöka prova Aspen.
Har m.a.o. ALDRIG provat Aspen.
Jag har också fått höra det där och har funderat en del angående påståendet. Det måste gälla för Svensson i villaområdet som häller alkylat i sin såg som stått oanvänd sedan 2008. I det fallet är problemet inte alkylaten egentligen utan snarare stilleståndstiden. Det blir väldigt underlättande för oljebolagen om dylika incidenter aldrig inträffar, därför ser rekommendationen ut som den gör. Troligen kan det vara lika mycket bekymmer med avlagringar som löses upp vid bruk av etanolblandad bensin tillsammans med ej etanolblandad, bensin raffinerad av viss råolja innehåller en viss uppsättning av fraktioner etc och annan bensin från ett annat raffinaderi som har annan sammansättning. Den skillnaden kommer att ställa till lika mycket trubbel i förgasaren men eftersom man som bensinkonsument aldrig vet varifrån (nästan aldrig i af) bränslet kommer kan de näppeligen inte kräva det av användaren.
Jag körde röjsågen på hemblandad 95 oktan i fem år innan jag fattade poängen med alkylat (himmelrike vad gäller doft) och bytte tvärt. Har kört femtio liter alkylat genom den sedan dess, helt utan problem.
Det egentliga problemet anser jag vara att dagens handelsbensin inte klarar av att lagras utan faller sönder. Om man ställer undan en såg i flera år för att sedan tanka upp med alkylat så kan den mycket väl hjälpa till att förvärra misären i förgasaren men det beror nog snarare på att handelsbensinen är så pass instabil. Varannan dunk varannan dag är inget problem i min uppfattning, detta då problemen kommer av att bränslet står lång tid i förgasaren.
I praktiken växlar man inte mellan handelsbensin och alkylat trots att motorerna enligt mig går en aning bättre på handelsbensinen. Det är inte värt ett fåtal kronor litern att lukta bensen efter en dag i skogen!