Motorsåg och handhållet

Sågen stannar efter 30 sekunder...

75 inlägg 29869 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

tallen100  
#311409 Mellan förgasaren och cylindern.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Brumsten  
#311418 Hej igen, rätt uppfattat, ett snärtigt slag på kopplingen så lossnar svänghjulet.
Överkurs, utlärt av gammal tekniker på Husqvarna.
Obs, inget övervåld.
Rekylverkan i vevaxeln gör att konan på vevaxeln släpper.
Och kopplingen ska vara åtdragen.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311436 Det är vibrationer som gör att det släpper.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Brumsten  
#311445 Huvudsaken är väl att det släpper?!.
Messerschmitt :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311557 Precis. Hur det skapas eller var kvittar, bara det vibrerar på rätt ställe så släpper de oftast.

Värme är lite lurigt. Det är tempskillnad i material man är ute efter. Det räcker med några grader, 5 tex. Jag använder värmepistol oftast.
Ju hårdare det sitter ju större tempskillnad behövs.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311571 Inga lager eller vevaxelar som tar stryk då? Det är ju inte det hållet den skall ta upp kraft menar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311574 Det är lite av kruxet i det hela. Man bör veta vad man gör, annars lär man sig den hårda vägen.

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

totte  
#311645 Alltid när det handlar om vevaxlar så handlar det inte om att slå hårt, däremot rappt. Korta, mycket snabba slag är effektiva och skadar inte. Det är just att få till vibrationerna som gör det.

Med Brumstens metod, se vevaxeln som en fjäder. Du slår till på kopplingssidan, vevskivorna fjädrar ihop några hundradelar och så rätar dom ut sig igen med en snärt. Är det lagom hårt så "kastar dom av sig" svänghjulet.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311705 Bra tips, brumsten! Ett par tre slag var hjulet av. Återstår att se hur resten av lagningen fortgår, men det tar vi.ikväll. Det är ju lördag, får man skoja till det lite. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311710 Det här med att knacka koppling är inget dumt alls med utvändig koppling.
Är det integrerat är det oftast bäst o låta bli då det är större risk det händer nåt.

Anslag/träffyta är viktigare än kraften bakom slaget.
Banka vevaxlar medför alltid en viss risk, men tar man det grannt går det mesta.
Ibland sitter de satansinihelvete att det inte är enkelt att få av dem med enbart vibrationer.
Inte ens med måttligt temp skillnad + vibrationer. För att då skapa mer tempskillnad utan att göra nåt varmare lägger jag sågen i frysen..

Att skapa vibrationer på svänghjulsidan kräver mindre kraft men är också lite lurigare och större risk för skada. Jag har gamla körnare/dornar jag slipat om så de passar i vevaxelns komiska hål i ändan.

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

anersimyra  
#311742 Några vibrationer som får svänghjulet att lossa är det knappast frågan om, det är samma princip för överföring av kraft som hos en " Newtonvagga "... :geek: :geek: :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Brumsten  
#311801 Newton har aldrig varit närvarande när jag praktiserat denna metod, varken sovande eller i vaket tillstånd!
Men du kan ju ha rätt Anders :grin:
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311845 Det har inte samma effekt som newton vaggan.
Tar du det från kopplingssidan kan det tros så kanske, men då släpper det inte utan du slår sönder vevaxel.
Tänk det från andra sidan, svänghjuls sidan. Uppstpr det vibration i ett av de två materialen släpper de direkt.
Flyttas kraft mellan olika kroppar utan vibration mellan material/kroppar släpper inget.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311858 Fick ihop den igen, och den gick hyfsat i alla fall. Men innan den blev riktigt varm, lossade svänghjulet. :shock: Piggen för spåret.försvann, nytt svänghjul antar.jag? Fan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

axwell  
#311860 Krysskilen ?
Måste finnas nya till salu?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).