Socialt (mer om oss)

Aktivitetsarmband i skogen.

35 inlägg 11090 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aktivitetsarmband i skogen.

loppan  
#311768 Det har ju blivigt populärt med sk aktivitetsarmband som man har runt handleden.
Ett slags armband som mäter puls,funkar som stegräknare och räknar ut kaloriförbränning.
Denna kopplas med blåtand till en app i sin smartfåne. :mrgreen:
Sedan skall man helst lägga ut det upnådda resultatet på valfritt socialt forum.

Är det någon som på skoj provat att ha på sig ett sådant i skogen?
En heldag i skogen bör ju med marginal göra av med fler kalorier än de träningspass folk håller på med.

Ett exempel på armband


http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... lsrc=aw.ds


Senast redigerad av loppan lör 17 jan 2015, 17:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

T Landström  
#311770 Jag har testat att ha på mig pulsklockan när jag varit i skogen...
Efter som jag går ut till arbetsstället så brukar jag starta klockan när jag går och stänga av den när jag kommer hem...

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

loppan  
#311771 Och vad blev resultatet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

T Landström  
#311773 Det jag lagt på minnet så snittar jag ca 650 kcal/h det värdet är ju inklusive raster och sånt...
Kanske kan höja det lite om jag vore bättre tränad... ;)

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

loppan  
#311775 Om jag minns rätt så förbrukar en genomsnittlig vuxen person 2500-3000 kcal per dag.
650kcal/h skulle på bara 6 tim i skogen vara 3900 kcal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

T Landström  
#311776 Ja, det kan nog stämma...men genomsnitt personen rör sig inte särskilt mycket på dagarna... ;)

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

isteskog  
#311783 Har inte ens sånt där joll på mig när jag tränar! Man märker väl att man blir trött ändå! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

anersimyra  
#311784 En kamrat som forskade på förbränning vid skogsarbete i " äldre " tider fann att skogsarbetaren måste tillföra minst 6-8000 kalorier / dag för att enbart " överleva." Intaget per dag behövde alltså överstiga denna förbrukning.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311793 Fick du värdet från pulsklockan? De brukar inte vara bra på att uppskatta energiåtgång om man inte cyklar/springer/ror eller gör något liknande. Jag snittade ungefär 100 i puls en dag i skogen. Det motsvarar en promenad i 6-7 km/h för mig, uppskattningsvis 400-450 kcal/h. Ta det gånger sex timmar, så får man ca 2500 kcal plus "basnivån" på ca 1500 kcal vilekt ger 4000 kcal. Jag tycker det låter som en rimlig uppskattning.

På en halvmara bränner jag ungefär 1500 kcal, kanske 2500 kcal på Lidingöloppet.

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

T Landström  
#311796 Tror värdet från klockan beror lite på vilken klocka man har...en del klockor ger mer exakta värden än andra...(så har det iaf varit tidigare)
Men det är ju många parametrar som spelar in...särskilt de värden som klockan utgår ifrån...

Om jag minns rätt så låg min snittpuls på 120-130 slag/minut...

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

åberg  
#311819 Det brukar gå att mata in ett värde på max syreupptag per tidsenhet samt maxpuls. Klockan räknar sedan ut förbrukning mha det värdena och aktuell puls. Jättebra lösning men de flesta har inte en aning om sitt maximala syreupptag eftersom man inte mätt det.

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311822 Med pulsband går det ju att kolla pulsen visd olika sorters aktiviteter, t.ex.röjning med vanlig klingröjsåg respektive röjning med kedjeröjsåg. För min del låg medelpulsen ca 10 slag högre per minut med klingröjsågen än med midjeröjsågen.

Då jag har en stegräknare inbyggd i min pulsklocka (Garmin Forerunner 920 XT), så märker jag att det är väldigt enkelt att "lura" stegräknaren. Kan bli många steg under bilresan på skumpiga vägar, liksom vid filning av kedja och klinga.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

svampbob  
#344796 Jag använder stegräknaren i mobilen och på veckorna på jobbet går jag ca 10 000 steg om dagen. Jag går väldigt mycket på jobbet medan kollegorna kör bil runt på arbetsplatsen.

Det lustiga är att när jag nu är i skogen fredag-söndag så blir det knappt inga steg alls. Jag misstänker att det beror på att underlaget är så mjukt och stegen då jag kvistar är relativt korta. Stegräknaren kommer till ca 250 steg/timme.

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Skogsmonstret  
#437305 Hade 12000 steg på 6 timmars skogsarbetare inklusive paus, vet ej va de blir kalorier :roll:

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437316 Har en stegräknare som måste ha sex snabba steg i följd för att räkna dem. Tar man fem steg och stannar så räknar han dem inte. Blir inte några imponerande siffror i skogsarbete. Skumpande traktor i vägkörning är effektivt däremot. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).