Avverkning (slutavverkning)

1955 års visioner om skogsbruk 2005

13 inlägg 6675 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

1955 års visioner om skogsbruk 2005

Niklas_F  
#311441 Kanske lite off topic men då vi ändå brainstormar om framtiden så kan det ju vara intressant med en tillbakablick..... :grin:

Var det såhär att vara skogshuggare 2005?? Det är ju 10 år sen så jag minns inte riktigt....? :wink:

Detta är en delad tråd, ursprungstråden finns här: Måttband eller?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

Fredrik Reuter  
#311444 Episk PDF Niklas, tack för den! :-bd

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Niklas_F  
#311447
Admin@skogsforum skrev:Episk PDF Niklas, tack för den! :-bd


För all del! :smile:

Tyckte att det enda som stämde exakt var att "monteringsfärdiga konstruktioner och möbler är dagens melodi". Men jo, intressant läsning :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

Fredrik Reuter  
#311457 Läste jag rätt att de trodde på helstamsmetoden och att kvistarna strålades av stammen vid sågverket.
Helt otroligt rolig och intressant läsning!

Användarvisningsbild

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

Seb macahan  
#311476 Jo men visst fanns där en viss realitet. Tänk bara på Admins inlägg om hur Eon röjer ledningsgator. Sen vill jag ju flika in som snickare att sista raderna om träets hårdhet, där skulle nog spåkulan polerats en aning till.....

Avatar Fallback

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

özach  
#311608 det var visioner skogsbrandsbekämpning som tyvärr bara blev visioner !

Användarvisningsbild

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

Fredrik Reuter  
#519980 Bumpar denna smått episka tråd.
För er som inte laddat ner PDF:en i första inlägget, gör det och läs med omsorg!

Det är mycket intressant läsning, inte bara roande när man kan läsa att skogskarlar märker träd med radioaktiv vätska och helikoptrar med geigermätare finner på dem.

Jag tycker också det visar på vilka skillnader det är mellan nutid och 1955 i skogen. 1955 fanns ett otroligt fokus på sågade trävaror och timmer. Pappersmassa skulle göras av grenar och rötter. Idag är det tvärtom, timret, som fortfarande är den stora intäkten för skogsägare, är förpassat till det bakre ledet. Idag är det massaveden som dominerar.

Men ta och läs PDF:en och diskutera vidare här i tråden. 👍 👍

Avatar Fallback

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

Värmlänning  
#520069 Går ej att ladda ner pdfen till ipad

Användarvisningsbild

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

Fredrik Reuter  
#520072 Hej,
Det var konstigt. Får du felmeddelande? Om inte så kan PDF:en ligga på hårddisken i iPaden redan. Det är det normala förfarandet, Skogsforum talar om för webbläsaren att PDF:en ska laddas ner till enheten, inte visas i webbläsaren.

Avatar Fallback

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

Värmlänning  
#520083 Den öppnar en ny webbsida där man får en massa förvrängda bokstäver och siffror. Har adobe installerat

Avatar Fallback

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520118 Tryckte bara på länken så var pdf laddad på ett ögonblick

Avatar Fallback

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

morco  
#520121 Jag provade från telefon och fick bara en massa tecken, stor besvikelse..,,,

Avatar Fallback

Re: 1955 års visioner om skogsbruk 2005

Värmlänning  
#525181 Lyckades öppna den via chrome på ipad. Gick ej med Safari.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).