Logistik, Transport

Traktortramp?

30 inlägg 15437 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Traktortramp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306974Nu är det lovat frysgrader i en vecka (äntligen!). Ingen snö, varken på mark eller i prognos. Är det någon mening med att köra över basvägen med traktorn morron och kväll, eller är det bara om det är snö som det ger något att trampa?

Det kanske fryser bra ändå, och man bara förstör översta lagret?

TS

Re: Traktortramp?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306977Kanske smartare ta bort riset i surhålen så att det fryser snabbare där.

ÅsaNisse  
#306980Kör och trampa ned gräs och ris så får de bättre tjäle. Ju mindre som sticker upp desto bättre, och även att du lyckas få vatten på ytan.
Risken är att det blir skumpigt att köra sedan när det inte fjädrar.

#306981Jag tror skumpigheten är det minsta problemet! :lol: Har risat stora delar, så det motverkar ju lite.

TS
Användarvisningsbild

T Landström  
#306982Skadar nog inte att köra... Tjälen vandrar väl fortare där man kör...

jannee  
#306989Desto mer packat det är desto fortare går kylan ned i backen. 5 cm opackad snö, då tinar det underifrån, även om det var tjälat innan.

ulfgustav  
#307005Har de senaste helgerna trampat en blötmyr för att kunna köra över med last, redan förra helgen var den bra frusen, men då gick söndagen bort på gav resa och lilla julafton. Måndag tisdag så blev det körning, men på tisdagen började det snöa och efter tre lass så blev det punktering på vagnen, för sent på dagen att åtgärda, och sedan så har det tills i morse kommit närmare 40 cm kallsnö.
För tillfället är det - 26 gr, hoppas att det blir mildare till i morgon, måste av med band och skifta hjul, vilket inte är så kul när det är under -20, känns lite stressad då jag har virke liggande för att skota fram, samt att jag har ytterligare mer än 50 vindfällen stora timmertallar att ta rätt på

Jim_the_one  
ulfgustav skrev:Har de senaste helgerna trampat en blötmyr för att kunna köra över med last, redan förra helgen var den bra frusen, men då gick söndagen bort på gav resa och lilla julafton. Måndag tisdag så blev det körning, men på tisdagen började det snöa och efter tre lass så blev det punktering på vagnen, för sent på dagen att åtgärda, och sedan så har det tills i morse kommit närmare 40 cm kallsnö.
För tillfället är det - 26 gr, hoppas att det blir mildare till i morgon, måste av med band och skifta hjul, vilket inte är så kul när det är under -20, känns lite stressad då jag har virke liggande för att skota fram, samt att jag har ytterligare mer än 50 vindfällen stora timmertallar att ta rätt på

Jaja gör oss andra mer avundsjuka bara!! :-P

Haha

Användarvisningsbild

bodaedet  
#307043I morgon blir det tramp med ATV över blötmyr. 2cm snö, bra att få bort luft och upp med vatten. Övergår till jordbrukare när det frusit till mera. Förhoppningsvis bär det Gremo 1050F om några veckor.

skogshasse  
ulfgustav skrev:Har de senaste helgerna trampat en blötmyr för att kunna köra över med last, redan förra helgen var den bra frusen, men då gick söndagen bort på gav resa och lilla julafton. Måndag tisdag så blev det körning, men på tisdagen började det snöa och efter tre lass så blev det punktering på vagnen, för sent på dagen att åtgärda, och sedan så har det tills i morse kommit närmare 40 cm kallsnö.

oj det var mycket snö redan jämfört med övrige Sverige. Var har det kommit så mycket. måste vara perfekt snöskoter körning hos dej bortsett från kylan (-26)

ÅsaNisse  
#308884Hur gick det? Hann du få ut något virke innan tjälen försvann?
Det gäller att vara snabb i dessa trakter, med denna typen av vintrar.

#308894Om du menar mig, så fick jag ut ett lass innan det blev varmt. :( Försökte idag, och ut kom jag men det blev inte fina spår efter... Hoppas på mer kallt januari, hugger ett tag nu och får gå in med sågen längs vägen.

TS

ÅsaNisse  
#311090Mangan, på söndag är det dags att trampa ned spårkanter så det blir jämt och fint till veckan.

#311106Yes, yes, YES! Har suttit och uppdaterat långtidsprognoserna från alla vädertjänster ungefär varje timme senaste veckorna. Hoppas nu det håller sig. Är anmäld till AB-kurs nästa fre-sön, kanske skall kolla om det går att avboka den...
Edit: Så här såg det ut senaste lasset...
blog/Mangan/geggigt-varre_b-6390.html

TS
isteskog  
#311141Trampade med finnen idag! 50 cm nysnö ner i ett blötare parti, fick fram lite vattensörja ... blir nog bra :smile:

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).