Motorsåg och handhållet

Gegga i botten av kedjeoljedunken

8 inlägg 3467 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gegga i botten av kedjeoljedunken

Niklas_F  
#310965 Kedjeoljan blev slut så jag skar upp dunken och fann en vaselin-aktig gegga i botten :surp:
Står ju inte direkt "omskakas" före användning men kanske man borde göra det härefter?
Nå jag har ju lite vaselin istället nu då.... :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gegga i botten av kedjeoljedunken

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310970 Märke på oljan?

Avatar Fallback

Re: Gegga i botten av kedjeoljedunken

axwell  
#310972 Nej, behandla dunken som om det var trotyl i den, bättre att skiten stannar kvar i dunken än i sågen. :wink:

Vilken typ och fabrikat var det på kedjeoljan :?:

Användarvisningsbild

Re: Gegga i botten av kedjeoljedunken

Huskyman  
#310979 Bio-olja? Den blir som snor efter ett tag...... Och kan dessutom orsaka stopp till kedjesmörjningen om det vill sig illa. Har hänt mig... :x
Många här på forumet kör med vanlig rapsolja istället för Bioolja. Den har inte tillsatser så att den geggar igen.

Användarvisningsbild

Re: Gegga i botten av kedjeoljedunken

machonisti  
#310980 Håller på axwell, den där sörjan tycker inte pumpen om!

Användarvisningsbild

Re: Gegga i botten av kedjeoljedunken

T Landström  
#311031 Kan det ha kommit ner vatten i dunken?

Avatar Fallback

Re: Gegga i botten av kedjeoljedunken

Niklas_F  
#311153 Njaää jyst kanske denna var inte någon BIO olja fastän företaget idag verkar sälja endast BIO oljor.
Det skall kanske sägas att den har några år på nacken så inte helt omöjligt att partiklarna börjar falla ur... Vatten kunde kanske vara en orsak, men sörjan som är i botten är inte någon vattenblandnig, den är tjock som vaselin, men de klart vatten kunde vara en bidragande orsak.

Då man googlar Ekosata så verkar dom i Sverige under namnet eko100 (Skandinavisk BioTech AB), och vad jag tolkar så är det 100% biologiska produkter som säljs.
20150111_193708699_iOS.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Gegga i botten av kedjeoljedunken

Niklas_F  
#311154 Kontaktade företaget angående detta och dom svarade (rekordsnabbt) att det troligen är en blandning av mineralolja och "viskositets tilläggsmedel".

Dom skickar en ny dunk gratis! :-BD

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).