Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Egon 2015

166 inlägg 58835 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

r93  
#310650 Maskingallrat, en ganska bred och rak basväg rakt i vindriktningen släppte in Egon i beståndet.
Men det är inte så mycket att göra, bara att rensa upp.

Har två områden till som gallrades samtidigt, men där basvägen går 90 grader mot vinden, där har inte ett träd fallit, ngt att komma ihåg inför framtiden, stormarna kommer ju som regel alltid från väst.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Amatörhuggare 62  
#310655 Strömmen gick 01.40 kom nu vid 18,00 tiden. Varit och röjt vägar hela dagen för hemtjänst och Eon.
Falleträd överallt . Fröträdställningar verkar värst drabbade, men även bestånd i slutavverkningsålder.
och andragallringar som är gjorda upp till för några år sedan. Kalmar Län. Mellanlänet och Norr ut värre
enligt det jag sett idag.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

hlb  
#310657 Har rekat idag. Inte så farligt som befarat. Skillnaden mellan södragallrat och hyprogallrat bara förstärks.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310661 Jahapp nu gick strömmen igen för en timme sedan. Nu när man sänkt garden o trodde allt var över. Kom ca 5 cm snö precis innan strömmen gick kanske hänger det ihop.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310668 Tyvärr är det bara den sista biten av elledningen som är nergrävd, så strömmen återkom runt 17.30., lagom till att jag tände i kaminen efter dagens huggning. Då var det 13 grader i huset...

En del träd hade fallit, bl.a. hade en av mina vindfällda granar fallit på grannen s nya pickup. Så jag fick börja med att såga loss hans pickup och sedan börja såga rent längs vägarna. Ska fortsätta kolla vägarna i morgon
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310669 Inte så farligt här heller, bara några enstaka träd, en nockpanna och några dåligt stormsäkrade presenningar. Det verkar att det mesta som överlevde Gudrun är rejält stormsäkert :grin: En välta består av en bröt med tre granar och en björk i en rejäl nerförslutning, den får man nog ta när man har gott om tid på sig.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

boksson  
#310741 Var ute på fastigheten och kollade i går, inga vindfällen alls men jag gick inte genom allt. På vägen ut till skiftet syntes få spår av stormen. NV -Skåne

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

stektlök  
#310807 Åkt runt å kikat idag. Träd i åkerkanter, i betesmark nerblåst. Toppar på björk i björkdungar som gått och lite färre vindfällen. Grantoppar avblåst och några vindfällen i min pyttelilla nygallrade plantering.
Börja röjja och köra bort från åkrar och betesmarker idag.
Stör mig mest på avblåsta och vindfällen i grandungen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310811 Tycker det blåser en hel del idag med, var två träd i min gallring som lutade idag som jag inte såg i går när jag gick omkring. Och viner om knutarna i byarna fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Peteflamingstar  
#310819
Amatörhuggare 62 skrev:Strömmen gick 01.40 kom nu vid 18,00 tiden. Varit och röjt vägar hela dagen för hemtjänst och Eon.
Falleträd överallt . Fröträdställningar verkar värst drabbade, men även bestånd i slutavverkningsålder.
och andragallringar som är gjorda upp till för några år sedan. Kalmar Län. Mellanlänet och Norr ut värre
enligt det jag sett idag.


Var det du som medverkade i Rapport nyss? De visade två montörer från EON varav en sågade ner flera hängande träd/rotvältor UTAN att bära huggarbyxor. Lagbrottet finns på film...

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

tallen100  
#310823 Finns många som inte använder huggarbyxor...

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

loppan  
#310826 Dom där stackars linjemontörerna behöver gå en rejäl c kurs i stormröjning.
De är säkert duktiga på sitt men några skogsarbetare är de inte.
Har själv tittat på med rysningar när de sågar vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

JPW  
#310855
boksson skrev:Var ute på fastigheten och kollade i går, inga vindfällen alls men jag gick inte genom allt. På vägen ut till skiftet syntes få spår av stormen. NV -Skåne


Det låter jättebra! Har skog i NV Skåne men bor åt tjottahejti så jag biter på naglarna varje gång jag hör att det blåser där nere och jag kan inte kolla hur illa det är. Var ungefär är det du har kollat om jag törs fråga? Vi har skog en bit upp på Hallandsåsen.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

JensSkoog  
#310864 Många bilder i tidningen av träd över hus och bilar, men några får ta skulden själv. Den här bilden visar hur ett antal träd har gått över huset, några av dom 30 m, höga. Jag kallar det idioti :mrgreen:
Over huset.jpg

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Hema  
#310912
JensSkoog skrev:Många bilder i tidningen av träd över hus och bilar, men några får ta skulden själv. Den här bilden visar hur ett antal träd har gått över huset, några av dom 30 m, höga. Jag kallar det idioti :mrgreen:
Over huset.jpg

Att ha så stora träd nära bebyggelse?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).