Massaved

sortering av massa

6 inlägg 6962 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sortering av massa

Petter  
#31055 Jag håller på att plocka hem vindfällen och börjar få ihop en liten trave.

Just nu har lagt lagt både gran+tall i samma hög. Blandat längder från 3,5m till 4,5m och mixade grovlekar.

Någon sa att man bör sortera gran o tall i olika högar. Stämmer det?
Naturligtvis skulle en o annan kunna bli sågtimmer. Men jag tror det blir så pass få så allt får nog gå som massa.



   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31058 Rensorterad granmassa, så kallad ffg (frisk färsk gran) brukar industrin betala lite extra för. Här hos oss ger de 12 kr extra per m3fub. För att det skall vara lönt bör det ju vara minst en trav av ffg.

Det brukar inte vara några problem om man blandat tall och gran heller.Men då får man, som sagt, en lägre ersättning. Hör med din lokala uppköpare angående vilka vilkor som gäller hos dig.

Avatar Fallback
kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31071 Här nere hos oss är det antingen ren gran eller barr.

Barr är tall/gran blandat eller någon av träden rena men med olika deffekter osv.
1000 sortimentet vi har är fallande längder med barr, från 3.10 till 5.5 meter.

Avatar Fallback
Petter  
#31159 kanon, tack för svaren! ska kolla hur dom vill ha det.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#31170 Standardlängd belastas med straffavgift i min region....

Avatar Fallback
smaland  
#31254 Kolla färskhetskraven med din inköpare. Det är två veckor på granmassaveden. De står på bruken och kollar fukthalten. På baggaträd och ströträd plockar vi inte ut någon granmassa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).