Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst Järnoxe

25 inlägg 38384 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Järnhäst Järnoxe

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545 De här små maskinerna ser väldigt smidiga och praktiska ut, perfekta att köra ut vindfällor, och röja med.

Men de är grymt dyra tycker jag, är de värda sitt pris?? eller vad tycker ni
Någon som har jobbat med järnhästar..osv

nu kör de kampanj.. 92000kr + moms.. sjuka pengar

de måste ha väldigt stora marginaler på de priserna

http://www.lennartsfors.com/html/startsida/startsida.asp?Ownerid=1

http://www.gosta-gustafsson.se/Skogsmaskiner.htm



   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#547 om man jämför med vanliga älgdragare typ combitrack är järnhästen absolut överlägsen..har själv en järnhäst tror den kostade runt 70,fast då tror jag det var en demo maskin eller liknande,har aldrig haft problem med den eler nåt

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#549 Har kommit fram en hel del bra maskiner för småskaligt skogsbruk.
Dessvärre så är priserna långt ifrån vad man kan kalla för "småskaliga".
Hur räknar man egentligen hem en Järnhäst för 92k om man ska se rent ekonomiskt på affären?.
Eller en Vimek för över 200 och Alstorn för 300 +????.

Tror ni att Alstorn pallar med 4000 meter utskotat???, det är nämligen vad som krävs (ungefär), innan den är betald.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550 det måste vara biligare att köpa en riktig skotare om man ser på vad alstorn kostar eller dom andra dinky toysarna ser man på hur många kubik man får ut per timme på leksakerna kontra en beg skotare så är det nog lätt att välja
till skotarens fördel

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1478
Skogshuggarn skrev:Har kommit fram en hel del bra maskiner för småskaligt skogsbruk.
Dessvärre så är priserna långt ifrån vad man kan kalla för "småskaliga".
Hur räknar man egentligen hem en Järnhäst för 92k om man ska se rent ekonomiskt på affären?.
Eller en Vimek för över 200 och Alstorn för 300 +????.

Tror ni att Alstorn pallar med 4000 meter utskotat???, det är nämligen vad som krävs (ungefär), innan den är betald.


men man får de Alstorn som en maskin man kan använda på fler sätt än i skogen. den funkar säkert fint för stängsel mmm

Avatar Fallback
Jacky  
#15793 Hej!
Jag har funderat ett tag på att köpa en begagnad Järnhäst, Oxen, Combitrac eller Trolle. De två sistnämnda verkar vara mer sällsynta av någon anledning :? .
Är det någon som har jämfört dessa maskiner och vet deras för- och nackdelar?
Finns det några vanliga fel eller något speciellt jag bör se upp med inför ett begagnatköp av dessa maskiner?
Tacksam för svar!
Jacky :)

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15829 Jag har haft en järnhäst i 10-15 års tid. Minns faktiskt inte när det var nu den köptes, men det är rätt länge sedan Närmare 15 än 10 iaf.

Kan inte säga att jag är sådär fantastiskt nöjd egentligen. Fungera bra till att dra ut älgen, enstaka vindfällen, köra ut plantor och ta ut lite brännved med. Visst kan man ta sig fram på grumligt vatten men om det lutar och finns rötter eller stenar så blir man stående. Har lyckats med ett par kul bandkrängningar också, händer alltid med fulla lass på fel ställen. Men som alltid, använder man den rätt, planerar körning, inte lastar för mycket, så visst, den är ett komplement. Motorvinsch och kranen var ett bra val att ha på dock, och även en rejälare kärra som jag enkelt kan sätta på dragkrogen och ha hästen uppepå. Har även en gallringsrulle till kärran som jag aldrig använt...

Användarvisningsbild
masterchief  
#15833 Har själv en Combitrack.
Jättesmidig maskin att dra älgar och köra plantor med, underbart lättstartad motor, Honda.
Dock kräver den rätt mycket underhåll iom att den går i tuff och stenig terräng, samt anställda som tror att man ska få med sig 2 dagsbehov av plantor med den till ett helt lag om 4man :oops:
Förra året räknade jag att underhållskostnaden låg på ca 1000kr/driftstimme :roll:
I år har jag inte brytt mig om att räkna...
Enkelt att fixa det som går sönder är det dock.
Det jag haft problem med är växellåda, har den vanliga utan variator, har rasat, växelwire som går av 4ggr per sässong, nu modifierat till en växelspak i järn. bnaden slits rätt hårt, kugghjulen som både styr och driver banden, samt bandvaggornas släta hjul får man byta ett antal om året.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15834 Har aldrig kört en järnhäst men oxe har jag kört 10 tal gånger och den fungerar väl bra. Men den där tandemoxen verkar vara ganska smidig men den är väl säkert dyr den med. Skulle vara kul att prova nångång. Har ju tom en liten kran.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15856 Jag har en av de första modellerna av Järnhäst (ej den på Avataren!) som jag köpte begagnad för en hyfsad peng. Enda nackdelen med denna modell är att den saknar backväxel, så man får planera körningen lite grand. Det går att vinscha sig bakåt i nödfall. Honda-motorn går som en dröm, startar alltid på första rycket.

Den är perfekt för mjuka marker som man inte vill ha sönderkörda av tunga maskiner. Klarar lätt att lunna en grov 5m timmerstock eller ett par mindre timmerstockar. Vill man däremot köra fram fem till tio stycken massavedsbitar är det enklast med en mindre kärra eftersom det är svårt att hålla stockarna ihopspända under svängar och krängningar.

Eftersom hastigheten inte är något vidare är det nästan ett måste att komplettera med traktor när marken så tillåter om man vill ta ut mer än säg ett femtiotal träd per år utan att behöva ägna hela våren åt skotning!

För att räkna hem en maskin krävs nog att man kommer över en bra begagnad, har sett några lite modernare på Blocket för mellan 40 och 50 tusen, de bör hålla i många år.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15861 Köpte också en Järnhäst begngnad för en rimlig peng. Är mycket nöjd med den perfekt i min kuperade terräng. Har fått bytt banden, plus boggiehjulen. Annars så går den utan problem.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20526 Har funderat lite på järnhästen, den modell som har kran.
Tycker att det inte fattas mycket för att den kunde ha varit en stegmatare.
Tänk er den svarta modellen av NIAB, själva stegmatararmen i stället för järnhästens egna kranarm. Dessutom en klämbanke på flaket att dra ut virket med.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24615 Snön i påsk var perfekt för att lunna lite stormfällt virke. Järnhästen fixar denna 5m stock med dia 35 cm även i backar som den i bakgrunden

Bild

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25032
nu kör de kampanj.. 92000kr + moms.. sjuka pengar


Håller helt med... en gräsklipparmotor med två skoterband!

Skulle jag hålla på att dra fram en stock åt gången så skulle jag nog föredra en fyrhjuling eller en så där minitraktor.
Då slipper man ju gå också :)

Jag skulle bli gråhårig och mycket trött om jag skulle knata upp och ner för ett berg med en stock i taget, stålhättade stövlar och allt.

Fast visst man får ju bra kondis på kuppen.

Ta en Alstor t.ex. säkert en jättebra maskin med bra kvalitet men den kostar som en bmw 330!!! Känns som om jag får lite mer för pengarna då även om andrahandsvärdet är oerhört bättre på Alstorn.

Jag har för mig att järnhästen gick på under 30 papp när den kom för jättelänge sedan.

Avatar Fallback
Lundstroem1  
#31039 Hjälper mina svärföräldrar med att avyttra maskinerna från deras skogsgård i Småland. Kan själv inget om dessa maskiner.
Det finns bla en järnhäst med vagn som är drygt 20 år.

Hur mycket kan den vara värd idag? Tänkte man kan annonsera den på Blocket, men där finns ingen idag som man kan ha som referens.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).