Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor i stövlar?

32 inlägg 17439 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

Hema  
#309459
svampbob skrev:Helt rätt ingen hjälm, jeans och stor såg med jättesvärd det är coolt för det har jag sett på film ifrån USA 8)

:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

axwell  
#309468
svampbob skrev:Helt rätt ingen hjälm, jeans och stor såg med jättesvärd det är coolt för det har jag sett på film ifrån USA 8)


Utan en fimp i mungipan och vodkabesudlad blick är det inte coolt i Ryssland :lol:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

mghg  
#309480 När man böjer på knäna så kommer sågskyddsbyxor i likhet med alla andra byxor att glida upp och då är det enbart sågskyddet i stövlarna eller kängorna som skyddar ankeln och nedre delen av smalbenet. Har man byxorna utanpå stövlarna så skall de givetvis glida ner igen när man rätar ut och rör på benen. Har man byxorna instoppade i stövlarna så är risken stor att byxorna inte glider tillbaka ner i skaften när man rätar ut och rör på benen.

Dessutom sträcker sig sågskyddet ofta inte längs med hela skaftet. Oavsett hur noggrann någon varit med att få ner byxorna förbi sågskyddet i stövelskaftet så finns risken efter lite normalt arbete och knäböjningar att byxorna inte kommer längre ner än i den allra översta delen av stövelskaftet. Följden kan blir att en del av smalbenet är helt oskyddad.

Det finns många olika sågskyddsbyxor och stövlar eller kängor med sågskydd. Om en kombination av byxa och stövel/känga inte ger avsett skydd så anser jag att man skall byta kombination, t.ex. vidare byxa eller smalare stövel/känga.

Om byxorna blir smutsiga och/eller våta när de är utanpå stövlarna/kängorna så är lösningen tvätt och tork. Byxorna skall ju ändå tvättas regelbundet.

Mer information om skyddsutrustning: http://sakerskog.se/praktika-info/arbet ... trustning/

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309498
mghg skrev:När man böjer på knäna så kommer sågskyddsbyxor i likhet med alla andra byxor att glida upp och då är det enbart sågskyddet i stövlarna eller kängorna som skyddar ankeln och nedre delen av smalbenet.

Det där gäller väl bara den gamla typen av byxor som inte hade stretch? Jag gick just ner i källaren och testade ett par gamla gröna Jonseredsbyxor och de nya stretchbyxorna och de nya drar inte upp sig alls även om man sitter på huk. De gamla gör det lite grand, men inte förfärande mycket. Har du för korta byxor :?: :grin: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

mghg  
#309552
th skrev:
mghg skrev:När man böjer på knäna så kommer sågskyddsbyxor i likhet med alla andra byxor att glida upp och då är det enbart sågskyddet i stövlarna eller kängorna som skyddar ankeln och nedre delen av smalbenet.

Det där gäller väl bara den gamla typen av byxor som inte hade stretch? Jag gick just ner i källaren och testade ett par gamla gröna Jonseredsbyxor och de nya stretchbyxorna och de nya drar inte upp sig alls även om man sitter på huk. De gamla gör det lite grand, men inte förfärande mycket. Har du för korta byxor :?: :grin: :wink:

Mina inlägg i den här tråden har handlat om att det är en säkerhetsmässigt dålig idé att stoppa ner huggarbyxor i stövelskaften. Inget annat. Jag kanske har förklarat dåligt men det är inget att skoja bort.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

roa  
#309576
stihl91 skrev:Sen ser det inte så coolt ut med byxorna i stövlarna. Viktigt att se cool ut!

Jag hugger grov Bok och Ek varje dag det är mitt jobb, har sågat mig i fötter och ben mer än en gång rakt igenom byxor och kängor vet hur det är när blodet sprutar. .
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 06 jan 2015, 21:35, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort ovidkommande text

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

stihl91  
#309582 Ok det var inte speciellt trevligt skrivet av dig tycker jag!
Jag skrev min kommentar med humor om att det ser enligt mig gubbigt ut med sågbyxorna nerstoppade i stövlana.
Fattar inte varför du vill slå mig på kätten för det.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

Blivande snickare  
#309584 Nu ska vi ta det lilla lugna grabbar, ingen ska få stryk å ingen ska förhoppningsvis såga sig heller.
Jag tror inte "stihl91" ville vara elak eller kränkande mot någon i sitt inlägg, är nog tänkt att tas med en smula humor.
För att förtydliga när ni skojar till det använd gärna smileys, finns ovanför "snabbsvara" rutan om ni klickar i "Visa smillies" till höger bredvid samma ruta.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

Hema  
#309598
roa skrev:
stihl91 skrev:Sen ser det inte så coolt ut med byxorna i stövlarna. Viktigt att se cool ut!

Jag hugger grov Bok och Ek varje dag det är mitt jobb, har sågat mig i fötter och ben mer än en gång rakt igenom byxor och kängor vet hur det är när blodet sprutar. När man läser vad du skriver vill man slå dig på käften så blodet sprutar så får man se hur cool du är.

Med din erfarenhet vore det intressant att få höra vilka köpval du har gjort vid val av skydd.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309695
mghg skrev:
th skrev:
mghg skrev:När man böjer på knäna så kommer sågskyddsbyxor i likhet med alla andra byxor att glida upp och då är det enbart sågskyddet i stövlarna eller kängorna som skyddar ankeln och nedre delen av smalbenet.

Det där gäller väl bara den gamla typen av byxor som inte hade stretch? Jag gick just ner i källaren och testade ett par gamla gröna Jonseredsbyxor och de nya stretchbyxorna och de nya drar inte upp sig alls även om man sitter på huk. De gamla gör det lite grand, men inte förfärande mycket. Har du för korta byxor :?: :grin: :wink:

Mina inlägg i den här tråden har handlat om att det är en säkerhetsmässigt dålig idé att stoppa ner huggarbyxor i stövelskaften. Inget annat. Jag kanske har förklarat dåligt men det är inget att skoja bort.

Jag håller helt med dig om att det är bäst att ha byxorna utanpå stövlarna. Jag har alltid haft det ända sedan min första såg, så jag tycker inte det är något att skoja om. Jag försökte däremot göra lite faktaundersökning kring dina teorier och fick det inte att stämma med de byxor jag har tillgång till.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

roa  
#309701 JAG VILL BE STHIL 91 OM URSÄKT JAG KUNDE UTRYCK MIG PÅ ETT BÄTTRE SÄTT! Själv använder jag pfanner byxor och meindl kängor tyvärr är alla kängor oavsett märke för hala i sulan. Ur säkerhet ska byxorna vara utan på stövlarna.En del av mina arbetskamrater kör sthil eller Huskvarna kläder ofta kör man blandat från olika märken det man personligen trivs med.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

roa  
#309703 Dom nya lättare byxorna i stretch är bra. Annars har alla huggar kläder förstörts av mode massa dragkedjor och skit som ingen har nytta ut av. Möjligt vis gå på ellmia och vara fin klädd i men utföra ett riktig arbete i dom , det duger dom inte till.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

stihl91  
#309716 Ursäkten godtagen roa.
Jag kör också pfanner och meindl. Gillar den integrerade dansken i byxorna med skokrok som hindrar att den glider upp, garanterat skräpfritt.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

mghg  
#309732
th skrev: [...] Jag försökte däremot göra lite faktaundersökning kring dina teorier och fick det inte att stämma med de byxor jag har tillgång till.

Jag kan hålla med om att stretchbyxor inte glider upp, speciellt om man fäster byxbenet med en krok i kängan. Men det jag skrev var bl.a. ett svar på invändningen "men händer det inte att byxorna glider upp för er som har dem utanpå då?". Det som var det viktiga i mitt resonemang är att byxorna skall glida ned när man rätar på benen. Detta gäller oavsett hur mycket eller lite byxan glider upp när man böjer på knäna.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

axwell  
#309751
roa skrev:JAG VILL BE STHIL 91 OM URSÄKT JAG KUNDE UTRYCK MIG PÅ ETT BÄTTRE SÄTT! Själv använder jag pfanner byxor och meindl kängor tyvärr är alla kängor oavsett märke för hala i sulan.


Bra gjort !

Hala sulor verkar både stövlar och kängor få.
Då och då, speciellt efter sommaren brukar jag använda min grövsta trärasp och rugga bort lite av ytskiktet under sulorna, det hjälper rätt så bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar