Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranman T5000 någon med erfarenhet?

8 inlägg 10378 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman T5000 någon med erfarenhet?

Vargälskaren  
#240842 Finns det någon som har erfarenheter av kranmans t5000 ,hur fungerar drivningen i praktiken,
är kranen bra osv. Skulle gärna höra från någon som kör med 2wd traktor i lite svårare
terräng.Själv skulle jag sätta den efter en boxer 66a om det blir ngt köp.Ev hydraulpump på
kraftuttaget.Verkar vara omöjligt att få tag i T5000 beg. Säljer dom få eller är alla nöjda?

Tillägg:Har nu kollat med kranman och de har bara sålt 3-4 st vilket förvånade dem.
Dom trodde själva att den skulle sälja mycket bättre då den i princip är ensam om att ha drivning i sin storleksklass och att den är riktigt bra.
Nu säger väl alla tillverkare att deras produkter är bra men jag får väl ta mej i kragen
och åka till en återförsäljare och kolla in om det stämmer.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranman T5000 någon med erfarenhet?

andreaswehtje  
#303128 Jag har en Kranman T5000 med drivning som jag kör med en 2WD traktor MF 675. Inget utskjut på kranen och den når bra. Om jag inte når med kranen är vinschen ett bra alternativ att dra in stocken. Kan inte exakt vad för tryck jag har från hydraulpumpen i traktorn men kranen lyfter rejäla stockar även om den går bet på stockar i 50+ diameter som är över tre meter långa. Jag är mycket nöjd med ekipaget på det hela taget. Nu har jag dock ganska bra drivningsförhållanden med fast mark. Drivningen på vagnen använder jag sällan men när man sitter fast så behövs den som det lilla extra för att ta sig loss. När vintern kom förra vintern var det dock lite kris för drivningen på vagnen fungerar dåligt när det är halt och var tvungen skaffa kedjor till traktorn och det gjorde nytta. Det enda jag kan klaga på är de för klena hydraulkolvarna till stödbenen. Förstörde ett när jag hade glömt köra ner dem när jag skulle lasta av en fullastad vagn och den var på väg att välta- med ryggmärgsreflexen körde jag ner stödbenet men kraften blev så stora att kolvenstången böjdes m.m., se bildan. Fick köpa en komplett ny hydraulkolv från Kranman till reducerat pris så det var bara att byta ut den som gått sönder. Men visst borde den hållit?

Avatar Fallback

Re: Kranman T5000 någon med erfarenhet?

Vargälskaren  
#307817 Tack för svaret ,trodde inte nån skulle svara så jag har inte tittat efter svar på länge.
Låter inte så bra att den inte klarar större stockar då jag hämtar ganska många frötallar.
Har fått på grova 5 metersstockar med min gamla kelvekran och boxerns hydraulik.
Krävs dock lite knixande,går inte lyfta rakt upp från längre avstånd.
När det gäller drivningen, är det däcken som slirar eller robson rullarna?
Det är okej om det är däcken men inte bra om det är själva drivningen.
Gamla vimek minimaster slirar på däcken med rullarna påstås det pga felaktig utformning av däcken.
När det gäller stödbenet kan jag förstå att det gick sönder för kraften blir hög när vagnen väl kommit
i rörelse och jag håller med dej,kolvarna ser verkligen klena ut och varför sitter dom på utsidan?
Ser billigt ut om man jämför med weimer exempelvis.
Tack än en gång för svaret och gott nytt år om du hinner läsa detta innan nyår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman T5000 någon med erfarenhet?

andreaswehtje  
#308237 Jag har lastat 5 meters stockar med gran med 30 cm i topp, inga problem. Har även lastat 60-70 cm diameters granstock men då fick dom kapas till 2,6 m. Det är troligen enligt specifikationen, minns inte riktigt men ligger väl kring 500 kg i lyftkraft i kranen. Men om du skall lasta tallstock som är 50-60 cm i rotändan kanske man får problem, lär nog gå om man baxar dom om jag får gissa.

Det var däcken som slirade när det blev halt. Rullarna driver bra tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Kranman T5000 någon med erfarenhet?

ryared  
#414811 har dom lagt ner t5000? Undra varför?
Kommer det ersättare eller sålde den dåligt?

Avatar Fallback

Re: Kranman T5000 någon med erfarenhet?

Jole  
#414835 Kranman har (hade?) planer på att göra en huggarvagn av vagnen till Woodtiger.
Kan nog bli en duglig ersättare.
Fredrik Reuter - Rapport från besök hos Kranman

Avatar Fallback

Re: Kranman T5000 någon med erfarenhet?

ryared  
#415005 Ok, såg detta nu. Väldigt konstigt? Dom hade ju denna "banankonstruktion" i början men den va för dyr. Då tog dom fram t5000 som va billigare. Nu ersätter dom t5000med ett koncept som dom dömde ut för några år sedan? Lite veligt fram och tebax från kranmans sida?

Avatar Fallback

Re: Kranman T5000 någon med erfarenhet?

Flatheadstore  
#453756 Nån som vet om en 5000 till salu???

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).