Motorsåg och handhållet

Billig rapsolja

84 inlägg 56317 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307610
Kse skrev:Här kryper det nog en bit under -30 i natt.
Jag ställer ut en flaska rapsolja från Coop så får vi se vad det blir, sätter pengarna på att den är stelfrusen i morgon.

Det sätter jag inte några pengar på, den fryser som vanligt efter några timmar i kallare än -20 grader.

Nu ligger min provskvätt vid minus 24, ökade propylenglykolen till 3 delar, dvs 60 % raps, 30 % glykol och 10 % av en vätska som får fienderna att ha ett sam..............................
arbete.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307615
anersimyra skrev:Jag upptäckte nu i julhelgen att " svårfar " tillagar mat med flytande margarin vilket har bäst före datum i maj 2012... :surp: :shock: jag tror alltså vi kan vara helt lugna vad gäller våra sågar.. :smile: :smile:


Måste nog medge att även jag har haft flytande margarin med utgånget datum rakt ner i stekpannan, jag lever fortfarande.
Faran är över, det har jag slutat med, köper numera Smör & Raps, ofta 2 fl*500 g för 30 kr, bättre på alla sätt jag kan bedöma.

Kollade dunkarna som jag köpte i höstas, som livsmedel har dom vid förvaring i rumstemperatur "bäst före" i Januari,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
2016.

Lite lurt att hitta på Willys dunkar, det står "bäst före, se botten", där finns ingen text, datumet är skrivet några cm under förslutningen (locket, kapsylen) :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

jonsered95  
#307628
ananders skrev:Körde över kombidunken idag och då rann den sista bio-oljan ut så nu ska jag testa ren rapsolja så har jag snart sparat in så jag kan köpa en ny dunk :grin: .


Ett bra köpställe är Norups gård i Knislinge där du kan köpa i dunkar om 25 liter för 13 kronor litern plus moms. Ring bara dit och hör med dem så tappar dem upp och ställer ut dunken så du kan hämta.
MVH Philip.

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

Kse  
#307655 6 timmar i -28 -29 och rapsoljan har ändrat färg till vitgrumlig.
Mer trögflytande men hade nog fortfarande fungerat som kedjesmörjning.
image.jpg

Ytterligare 6 timmar senare är dock oljan stelfrusen, bara lite i botten som inte är stenhårt.
image.jpg

Borde med andra ord funka i en såg man förvarar inomhus och inte använder i för extrema temperaturer.
Jag skulle dock aldrig hälla det i skördaren och jag aktar mig nog från att ha det i sågen heller då den används i alla väder.
Resultatet är som sagt ingen överraskning men kul att testa. :)

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307669 Föredömligt med bilder å allt, tummen upp! :smile:
Intressant att den ändå hölls flytande så pass länge.

Fas två i testet, om du inte har kastat bort flaskan (den stelfrusna) redan så kan du ju ta in den å tina å se om den ändrar något då? :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

machonisti  
#307703 Kse kolla om det bildas olösliga klumpar när oljan tinat. Sådana fanns i min kedjeolja innan jag övergick till uteslutande mineralolja. Minns jag rätt rörde sig temperaturerna kring - 30 under några dygn och dessa proppar förstörde oljepumpen på motorsågen.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307708
machonisti skrev:Kse kolla om det bildas olösliga klumpar när oljan tinat. Sådana fanns i min kedjeolja innan jag övergick till uteslutande mineralolja. Minns jag rätt rörde sig temperaturerna kring - 30 under några dygn och dessa proppar förstörde oljepumpen på motorsågen.


Ingenting som jag lagt märke till, brukar dock inte gå lägre än -27, tar för lång tid att få ned frysskåpet lägre i temperatur.

Oljan brukar få samma utseende som före nedfrysningen, kan ju inte säkert påstå att egenskaperna är exakt dom samma, tycker själv att det borde ha märkts :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

machonisti  
#307711 Måste ha varit nån märklig blandning. När jag hällde ur kanistern syntes små avlånga ljusa klumpar. Tänkte inte så mycket på det förrän smörjningen började krångla. Missminner jag mig inte fanns största klumparna i botten.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307716 Raps i en dunk med lite mineralolja kvar i botten, blir det klumpar?

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307732
Blivande snickare skrev:Inlägg av Blivande snickare » 50 minuter sedan.
Raps i en dunk med lite mineralolja kvar i botten, blir det klumpar?


Har du redan raps i dunken med mineralolja; tappa över till ren dunk med siltratt.

Tänkte du återanvända mineraloljedunk; skölj ur med lite diesel eller fotogen, häll den vätskan i spilloljedunken innan du fyller på den rena rapsen.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307735 Nej, några såna planer har jag inte. Jag reflekterade mera över machonistis problem med klumparna som gjorde att oljepumpen slutade fungera.
Ursäkta, borde ha citerat för å göra det klarare :oops:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307741 OK, det borde jag kanske ha kunnat räkna ut. :oops:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307742 Ingen fara, kom ju några goda råd på köpet! :)

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

Kse  
#307743 Rapsoljan har tinat och återtagit ursprunglig färg och form.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307760 Bra, verkar ju vara bara att tina eventuella förfrysningar då :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).