Föryngring

Sitka

42 inlägg 20228 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307464 Tror nog det är rådjur som tar toppskotten och fejar. De har inte kommit upp riktigt så högt att älgen når ner till dem än. :D

Trodde nog att att svenska västkusten skulle passa bättre, har hört en del som det gått bra för.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sitka

Lindianerna  
#307486 Satte sitka för 2år sedan på 2ha söder om Borås.
Första våren va frosten hård som tusan!
Men nu har dom repat sig och växer riktigt fint!
Visst tuggar rådjuren på dom men det kan nog bli skog av detta ändå!!

Avatar Fallback

Re: Sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307511 Den frosten tog mer än hälften av mina plantor, då var de två år gamla och en del över metern höga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sitka

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370885
JensSkoog skrev:Så Sitka är ut :shock: Vet att den växer bra på norska västkusten, men det med vårvintern blir väl svårare nu om vi fortfarande får stora mängder vatten i marken innan det fryser. Blev dom betad av båda älg och rådjur?

Sitka veks godt på vestkysten av norge, alfor godt finnes tradisjonelt ikkje viltvoksande gran på vestkysten av norge, men sitka klarer å etablere seg selv fra ett plantefelt. Kvistane/greinene er noke hardare å kvista enn vanlilg gran og trur ikkje sagbruka vill ta imot sitka. Grunnen til at det blei planta på vestkysten av norge , var såvidt eg veit god vekst samt tåler saltvatn godt.

Användarvisningsbild

Re: Sitka

Ecologger  
#376506 Hur går det med Sitkan utanför Borås? Ja och för er övriga också..

Avatar Fallback

Re: Sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376523 Har börjat tagit sig, från 1,3 till 2,3m i fjol.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sitka

Ecologger  
#376526 Ah, frågan är ju om den är värd att testa. Med "vanlig" gran vet man ju att de fungerar. Samtidigt är de ju kul att prova nytt. Har några hektar neråt Borås som ska planteras under våren så, lite att fundera på.... Andra förslag på plantor? Marken är både platt g26-28 och mer sluttning, bördig jord typ g34-36...

Avatar Fallback

Re: Sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376528 Elitplantor/sticklingar rödgran, fast då skulle du kanske beställt för ett år sedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sitka

alias  
#376559
Ecologger skrev:Ah, frågan är ju om den är värd att testa. Med "vanlig" gran vet man ju att de fungerar. Samtidigt är de ju kul att prova nytt. Har några hektar neråt Borås som ska planteras under våren så, lite att fundera på.... Andra förslag på plantor? Marken är både platt g26-28 och mer sluttning, bördig jord typ g34-36...


Tror sitkan funkar bättre på de bördiga sluttningarna än på den plana marken. Nu vet jag inget om hur pass drabbade ni brukar vara av försommarfroster där du har din skog, men en i grannbyn till där jag har min skog testade att plantera sitka efter stormarna och han var överaskad över hur frostkänslig den föreföll.

Nu håller jag ju till i södra Kronobergs län, som ju är känt för sina försommarfroster - därav tillkomsten av Kronobergsmetoden.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sitka

Älgfoderodlare  
#389575 Har under några år, tagit självföryngrade Sitka plantor från nordnorska öar och planterat i växtzoon 7 i Sverige. Mest för att se om de kunde överleva överhuvudtaget. De växer inte bättre än svensk gran, men växer och alla har överlevt utan frostskador. Min primära tanke har varit att ev. kunna skapa en grund för att utveckla fröträd som kan lägga grunden till förbättrat plant underlag i en större del av Sverige av Sitka. Nu verkar den ju inte ha någon sågmarknad än. Men med högre tillväxt än svensk gran på fler typer av marker, kan ju en framtida förhöjd energiskogs utvinning vara möjlig. Den ger ju dessutom mycket GROT. Samt att den verkar vara mer stormfast(sett till var plantorna kommer från).

Avatar Fallback

Re: Sitka

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389577 Ett godt råd, tenk dåke om før de planter sitkagran. Er hata som pesten av mange på Vestlandet, Einaste som liker de er omtrent meg, skaffer jobb for alle vil bli kvitt Dei.

Användarvisningsbild

Re: Sitka

Torbjörn Johnsen  
#389660 Intressant @älgfoderodlare! Hur många växtsäsonger har du hållit på? Kan du se någon skillnad när det gäller viltbetningen jämfört med vanlig gran?

Användarvisningsbild

Re: Sitka

Älgfoderodlare  
#389682 Det är fjärde året. Ingen betning, inga frostskador. Jag skall sätta betesskydd runt alla för att försöka behålla ren helstam. Har gjort det på mina Douglas granar. De har också överlevt utan frostskador mer än på ett par plantor. Det är ju ett jobb för framtiden och tillväxten här uppe är inte den primära strävan. Utan att kunna skapa underlag för att få härdigare, mer snabbväxande plantor för områden söder om detta. Och där kunna öka tillväxten ytterligare. Men jag har även 2 åriga Ponderosa och skall sätta Grandis och Lasiocarpa i år. Ettåriga Ab. Sibirica skall också sättas på ett litet område.

Användarvisningsbild

Re: Sitka

sundelius  
#389701
Älgfoderodlare skrev:Det är fjärde året. Ingen betning, inga frostskador. Jag skall sätta betesskydd runt alla för att försöka behålla ren helstam. Har gjort det på mina Douglas granar. De har också överlevt utan frostskador mer än på ett par plantor. Det är ju ett jobb för framtiden och tillväxten här uppe är inte den primära strävan. Utan att kunna skapa underlag för att få härdigare, mer snabbväxande plantor för områden söder om detta. Och där kunna öka tillväxten ytterligare. Men jag har även 2 åriga Ponderosa och skall sätta Grandis och Lasiocarpa i år. Ettåriga Ab. Sibirica skall också sättas på ett litet område.

Då får du snart byta ditt nick :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sitka

Älgfoderodlare  
#389713
sundelius skrev:
Älgfoderodlare skrev:Det är fjärde året. Ingen betning, inga frostskador. Jag skall sätta betesskydd runt alla för att försöka behålla ren helstam. Har gjort det på mina Douglas granar. De har också överlevt utan frostskador mer än på ett par plantor. Det är ju ett jobb för framtiden och tillväxten här uppe är inte den primära strävan. Utan att kunna skapa underlag för att få härdigare, mer snabbväxande plantor för områden söder om detta. Och där kunna öka tillväxten ytterligare. Men jag har även 2 åriga Ponderosa och skall sätta Grandis och Lasiocarpa i år. Ettåriga Ab. Sibirica skall också sättas på ett litet område.

Då får du snart byta ditt nick :grin:


Betyder vad ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).