Traktorer och processorer

Vilken valmet eller fergusson modell till skogen?

15 inlägg 9709 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken valmet eller fergusson modell till skogen?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30607 Just för tillfället har jag haveri på motorn i min valmet 2105a å belarusen är inte det roligaste att dra runt minigrävaren med, samtidigt som vi funderar på något med lite mer komfort å bättre bromsar osv, så nu undrar ja om ni som kör med valmet alt fergusson i skogen är nöjda å vilken modell ska man välja? ja vill ha minst 80-85 hk å upp till en 110hk kanske... vill inte ha en för liten traktor då ja ska dra ved efter väg osv... å gärna dubbelkomando eller åtminstonde vändbar stol.... mekanisk frambacklåda eller turbin... gärna 40km/h.... å priset... mellan 100-200´

Å sen helst med lastare :lol: å gärna med drivhjulsberoende kraftuttag :lol:


Å ja vill gärna ha sypunkter på era valmetar å fergussonar ni kör med både för å nackdelar så man får lite mer kött på benen innan man börjar leta....



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30680 Låter som om du skall ha en 62x0, 63x0 eller 6400. Finns med turbin och övrigt du önskar.

Avatar Fallback

Valmet 6200

tuffa2008  
#30826 Har en Valmet 6200 med turbinkoppling. Toppen i skogen med turbinkoppling, men transporter efter vägen tar längre tid. Det slirar på turbinen. Man märker detta om man har fullt lass efter vägen särskilt på vagnen. (Källefall K90 med K310 kran.)
Har även Twintrac som bara är bra helt enkelt i skogen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6200

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30829
tuffa2008 skrev:Har en Valmet 6200 med turbinkoppling. Toppen i skogen med turbinkoppling, men transporter efter vägen tar längre tid. Det slirar på turbinen. Man märker detta om man har fullt lass efter vägen särskilt på vagnen. (Källefall K90 med K310 kran.)
Har även Twintrac som bara är bra helt enkelt i skogen.



Twintrac är väl en rätt så enkel lösning eller? koppling broms å gas bak åxå... det kanske inte är så svårt att grejja själv? eller? hur många hästar har 6200?

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30833 93 hästar

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30850
Valtra skrev:93 hästar



Är det bra ork i dom 93 hästarna när det är turbin eller går det "tyngre" med en turbinare än en me mek låda?(koppling)

   TS
Avatar Fallback

Turbinkoppling

tuffa2008  
#30862 Nog är det bra ork, men transporter efter vägen upplever jag att det går tyngre tack vare att det "slirar" i turbinen då det går tungt.
Men som sagt....i skogen helt perfekt bara! Efter vägen.....mindre bra, men acceptabelt.

Avatar Fallback

Re: Turbinkoppling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30870
tuffa2008 skrev:Nog är det bra ork, men transporter efter vägen upplever jag att det går tyngre tack vare att det "slirar" i turbinen då det går tungt.
Men som sagt....i skogen helt perfekt bara! Efter vägen.....mindre bra, men acceptabelt.



ska kolla lite va man kan hitta, det verkar ju vara svårt att hitta nått till vettigt pris som inte har blivit nerkört, å med många timmar... nått speciellt man ska se upp med på valmet/valtras traktorer?

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31239 Du glömde en sak till som ingår i Twintrac, ratt bakåt :wink:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31545 Imorrn ska vi ev å kolla på en ny traktor, en mf 3080, med lastare å ett gäng med redskap, skopor gafflar å vikblad mm, vändbar stol med gas bak, en -91 med 1800 timmar till rätt pris, den verkar lite lång i nosen men eftersom jag har den till 80% efter väg så kan det nog bli en lagom maskin, ska även kolla på en mccormick med, tror det var en 95 hk med frontlastare å med bara nått år på nacken, tror det var en -05 får se lite hur det blir maccormicken har gått mer än m-f men ska kolla på båda iaf... nån här som kör med mccormick i skogen eller rent allmänt?
ja vet inte nått alls egentligen om mccormick... m-f är jag dock väldigt förtjust i då ja haft en 3050 som ja stor gillade....

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31548 McCormick är ju Case IH Maxxum rakt av(iaf de först modellerna).

I samband med att New Holland och Case gick ihop var dom tvugna att sälja Case engelska traktorfabrik pga konkurrenslagar.

Landinis ägare Agro köpte då fabriken och rättigheter till namnet McCormick(som Case fick en gång då dom köpte IH).

Dom tidiga McCormick är alltså engelsktillverkade Case med annan färg bara, senare varianter har dock lite egna lösningar.

Angående 3080 så är det ett enormt kraftpaket, den är lite lång i skogen men blir å andra sidan stabil på vägen.

Är en här hemma som kör sidoklipp med en 3080 och på vintrarna skottar dom snö med den, ett tag hade dom en 3080 till för diverse transporter.

Har själv en 3060 och tycker den är jättebra.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31560
Ferguson skrev:McCormick är ju Case IH Maxxum rakt av(iaf de först modellerna).

I samband med att New Holland och Case gick ihop var dom tvugna att sälja Case engelska traktorfabrik pga konkurrenslagar.

Landinis ägare Agro köpte då fabriken och rättigheter till namnet McCormick(som Case fick en gång då dom köpte IH).

Dom tidiga McCormick är alltså engelsktillverkade Case med annan färg bara, senare varianter har dock lite egna lösningar.

Angående 3080 så är det ett enormt kraftpaket, den är lite lång i skogen men blir å andra sidan stabil på vägen.

Är en här hemma som kör sidoklipp med en 3080 och på vintrarna skottar dom snö med den, ett tag hade dom en 3080 till för diverse transporter.

Har själv en 3060 och tycker den är jättebra.


Jag har ju som sagt haft en 3050 å va riktigt nöjd med den, bytte dock den mot 2105 när vi köpte trailern, 3050 var lite slö men fin hyttkomfort osv, trivdes jätte bra me den, nu när man kikat runt efter 3060 för att få dom där extra hästarna så hittade ja denna som inte gått så mkt å till rätt pris så vi ska ge den en chans å åka å kika på den få se va som händer, ja antar att den är lika som 3050 fast längre, å med 6a?!? :? eller?
å förhoppningsvis så äre lite skaplig fart på pumpen så man får skogskranen att röra på sej;)

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31569 Det är ju likadan hytt som 3050, sen är ju allt byggt på samma sätt fast lite stabilare.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31582 idag va vi å kollat på maskinen, helt klockren, fin som bara den å vilket vrid jämtemot 3050 :lol: 8) den blir nog lagom att ha å åka me även i skogen om man monterar bukplåt å tar bort fästet till vikplogen mitt under, sen tyckte då jag att den inte var så jäkla lång, tyckte faktiskt den svängde väldigt bra, bättre än många mindre traktorer ja testat,

men! nu har vi fått för åss å kolla lite på nya traktorer åxå lite på skoj mest, då har man ju garantier osv på ett annat sätt, men en ny traktor är ju ganska mkt pengar, typ åtminstonde 400´ men det kanske lönar sej i längden, va vet ja... har dock lite svårt att motivera att köpa en ny traktor för att ha i skogen å köra veden å dra minigrävaren, men tanken är att ev kunna köra lite snö, å slå lite åkrar åxa så... ja svårt val, eller kanske inte, nytt är ju nytt;)

får se hur det blir ska fundera mera, men ja blev som vanligt kär i fergussonen;)

   TS
Avatar Fallback
stopa4life  
#32343 En traktor med mkt fin sikt är Ferguson 5445 dock har den väldigt trött motor men den vi har är inte inkörd än så det kan bero på det också.. Men som sagt den siken är det inte många som slår finns även större modeller (denna har 91 häst) men de vet jag inte vad de heter dock men sikta på en traktor med stepnos riktigt fina grejer :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).