Avverkning (slutavverkning)

Lönar det sig?

26 inlägg 12841 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30557 Det jag menade var att vi endast bör jämföra med vad huggningskostnaden är för en skördare. Vi bör inte ta hänsyn till intäkten från timmer och massaved då det är en kapitalinkomst som inte skall förväxlas med arbetsinkomst.

Huggningskostnaden vid gallring (exkl. skotning) torde ligga kring 100 kr/m3f för en gallringsskördare.

För att kunna ta ut en dräglig lön bör Mangan ha in 200 kr/timme. Jämför vi då med kostnaden för skördaren medför det att maskinen hugger 2 m3f för 200 kr.
-->för att det skall vara ett nollsummespel så måste Mangan hugga; 200/100 = 2 m3f manuellt per timme.

Sedan kan man ju tänka sig att Mangan endast mäktar med att hugga 1 m3f per timme och då blir intäckten 100 kr brutto per timme. Det medför då att lönen per timme, efter att de löpande kostnarerna är betalda, blir lägre. Men det kan ju fortfarande vara intressant beroende på ens privata situation.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30568
Mangan skrev:
Jasi skrev:
Mangan skrev:Jag tor OAS jämfölr med vad det skulle kostat att hugga 2m3fub med en skördare. Betalningen för själva skogen får man ju oavsett, utan detta är om man istälet för att betala 100:-/m3fub till en skördare, man tar sin egen såg och gör jobbet. 'Beatlningen' är då vad man sparar in på att gör det själv.


Nej, det menar han inte läs en gång till.


Han får väl själv berätta vad han menar, men ingen vettig kalkyl för vad timmarbetet är värt tar med massavedens värde.

Sedan har du citerat mig med något jag inte skrivit. För många pilsner?


Läs en gång till, innan du pilsnar ordentligt ;-)


Kolla det du skrev 17.53. Citatet är inte mitt utan OAS vilket inte framgår av ditt inlägg.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30570
OAS-forests skrev:Det jag menade var att vi endast bör jämföra med vad huggningskostnaden är för en skördare. Vi bör inte ta hänsyn till intäkten från timmer och massaved då det är en kapitalinkomst som inte skall förväxlas med arbetsinkomst.

Huggningskostnaden vid gallring (exkl. skotning) torde ligga kring 100 kr/m3f för en gallringsskördare.

För att kunna ta ut en dräglig lön bör Mangan ha in 200 kr/timme. Jämför vi då med kostnaden för skördaren medför det att maskinen hugger 2 m3f för 200 kr.
-->för att det skall vara ett nollsummespel så måste Mangan hugga; 200/100 = 2 m3f manuellt per timme.

Sedan kan man ju tänka sig att Mangan endast mäktar med att hugga 1 m3f per timme och då blir intäckten 100 kr brutto per timme. Det medför då att lönen per timme, efter att de löpande kostnarerna är betalda, blir lägre. Men det kan ju fortfarande vara intressant beroende på ens privata situation.


Jag håller inte med. Förstår inte varför man skall blanda in kostnader som man inte har. Mangan skulle väl hugga själv? Det är väl ändå nettot man lever av? Intäkten från försäljning av leveransvirke är inte en kapitalinkomst. Däremot om du har positiv räntefördelning så kan du utnyttja den och skatta 30% av vinsten. Så om du har 3000 m3fub och kan sälja det för 400 kr/m3fub så får du in 1,2 miljoner kronor. Räkna då med minst 400 000 kr i skatt resten 800 000 kr kan man leva av. Håller man då på 1000 timmar så är timlönen 800 kr/timme.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30576 Ok, intäkt från skogsbruk är inte inkomst av kapital, skall bokföras i näringsverksamheten och deklareras på NE-blanketten.

Det jag menar är att om man har 1 000 000 kr på banken och är arbetslös så lever man väl inte upp de pengarna innan man letar efter nytt jobb. Pengarna (kapitalet) bör förvaltas för sig och den månadsinkomst man behöver för att leva får hämtas från annat håll (A-kassa, förvärvsarbete eller egenföretagande).

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30582
OAS-forests skrev:För att kunna ta ut en dräglig lön bör Mangan ha in 200 kr/timme.


Ah, men jag skrev 80:-/h, eller hur?

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30583
Jasi skrev:Jag håller inte med. Förstår inte varför man skall blanda in kostnader som man inte har. Mangan skulle väl hugga själv? Det är väl ändå nettot man lever av?


Nettot skall gå till mer än att betala lönen, det skall gå till att betala lränta på lån och att amortera, så det rätta är att jämföra med kostnaden för skördaren endast. Virket är en avkastning på investeringen, och den får jag ändå, oavsett om jag släpar i skogen varje dag, eller sitter och slösurfar och låter Södra göra jobbet eller hyr in en polack att hugga.

Det är skillnaden i netto mellan att leja ut det och att göra själv som är lönen för arbetet.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#30585 Det blidde snårigt det här med missförstånd fram o tillbaka.
Antar att inte 80kr ska täcka räntor o amorteringar 8)
Anta skördnigen skulle kosta 100kr m3fuben.
Skotningen 50kr.
Där har du drivningskostnaderna att bolla med.
Avser du att bara hugga själv, så måste du slå ut timmpenningen du vill ha på produktion.
En skördare som kör för 100kr kubiken producerar ca 8m3fub/ timme.
Sedan får du räkna på dina mål om det är lönt 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30608
masterchief skrev:Det blidde snårigt det här med missförstånd fram o tillbaka.
Antar att inte 80kr ska täcka räntor o amorteringar 8)


Nej, så snäll bank har jag inte. :-)

Anta skördnigen skulle kosta 100kr m3fuben.
Skotningen 50kr.


I förstagallring?

Där har du drivningskostnaderna att bolla med.
Avser du att bara hugga själv, så måste du slå ut timmpenningen du vill ha på produktion.
En skördare som kör för 100kr kubiken producerar ca 8m3fub/ timme.
Sedan får du räkna på dina mål om det är lönt 8)


Ja, gör jag en kubik i timmen, så kanske det är mädan värt. Men det låer mycket. Har ett excel ark där prestationenf ör van huggare anges till ca 0,8 m3fub/h vid 15-18cm medelstam, och 0,6m3fub/h vid 10-13cm medelstam.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#30614 Kanske inte 8kubik i förstagallring.
Vi ligger ofta mellan 5 och 6 kubik i timmen där.
Beror helt på medelstam och stamtäthet.
Min känsla är att man tjänar mest på att hugga ju grövre det blir.
Håller det 0,05m3fub i medlestam så måste du hugga 20 träd i timmen för att nå en kubik. Hugger du 3meters som är enklast manuellt så bör du ligga på ca 40-50 bit i timmen för att nå en kubik.
Det är svettigt, jag provade i början av min bana att tokhugga på ackord och försöka priskonkurrera så jag vet vad som krävs.
Sedan om man gör det i egen skog kan man räkna in andra värden än det rent ekonomiska. Men det var ju inte det ämnet handlade om 8)

Avatar Fallback

Re: Lönar det sig?

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30973
Mangan skrev:Om man har 2000 meter slutavverkning och 1000 meter gallring och inget jobb det närmaste halvåret, finns det något som det lönar sig att göra självt? Köpa en skotare och köra efter? Köpa en skördare och köra före?

Det är klart att du kan jobba själv i skogen om du känner för det. Tycker du skall tänka igenom vad som känns rätt för dig och vad du tror att du mäktar med.
Sedan skall du rusta dig för det arbetet. Det kan vara skördare, skotare motosågar m.m. Sedan är det inte säkert att du får ut 80 kr netto efter att alla kostnade, avgifter oc skatter är betalda, men tror man på det man gör så skall man göra det.

Om inte annat så har du lärt dig något under tiden. Maskinerna kan du sälja efter att du är klar, om du har tur så får du vad du gav för dem.

Avatar Fallback
Ingvar  
#30979 Jag är lite i samma sits som Mangan, men driver även jordbruket, och har nu börjat inse att tiden i skogen inte riktigt räcker till för att hugga allt som är akut.
Har en förstagallring på ca 300 m3s som jag tittade på häromdan, tillsammans med representant från Södra. Då fick jag ett preliminärt utfall på ca 100 kr/m3.. Nu kollar jag era siffror och då låter det lite tycker jag, eller har ni räknat på grövre skog? Eller blir det så förvillande eftersom prislistan anger 300kr/mfub, och det vi talade om var alltså 100kr metern utgående från vad som står i planen..?
Jag kommer nog iofs att ta budet, eftersom vi behöver ha in pengarna till investeringar i gården, + att gallringen är akut, och med egen huggning skulle det ta minst 2 år att bli klar. Men jag är ändå tacksam för synpunkter..

Ibland kan man ju tycka att det känns lite med 100kr/m i netto, men jag har nog förstått att det säkert inte ens blir det för mig som hugger själv, även om man har tiden. Det handlar ju inte bara om huggningen, tycker nog att man kan dra ner rätt bra med trän i timmen i tallskog, men sen ska dom ju ut också, och det är där det brukar rasa tycker jag, visst, hade man en griplastarvagn så skulle det ju gå lite fortare, men jordbrukstraktorer i förstagallring är ju ändå inte nån höjdare enligt mig.

Då skulle man ju köpa sig ett kinesekipage med vagn och allt, men då blir man ju genast tvungen att börja räkna kostnaderna på ett annat sätt än om man kan använda gamla avskrivna maskiner som ändå används i jordbruket..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).