Verkstan

Plåtlåda til traktorn

18 inlägg 10037 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plåtlåda til traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305458 Jag har lite dåligt med förvaringsmöjligheter till traktorn (mf-135 -69, enkel hytt). Finns bara lilla originalverktygslådan i plåt som sitter bredvid ett av hjulen. Tänkte skruva upp någon annan sorts låda, några bra förslag?

Utanför? Inne i den redan trånga buren?

Funderade på aluminiumlåda från Jula eller liknande, men vet inte om den håller i längden f att skruva upp. Annat?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

Blivande snickare  
#305459 Du har inte fäste för frontvikt eller annan möjlighet att fästa något i fronten?
Skulle själv vilja ha en liten låda där å valmeten men har samma problem som dig, dåligt med fästpunkter. Men sånt behövdes väl inte när den rullade för staten.

Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

M_M  
#305461 Skulle absolut testa med en Jula-låda. Kanske göra nån typ av konsol att ställa den på om man är tveksam till hållbarheten.

Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305476 Har en låda i fronten med sågarna, dunkar, och grejer. Men skulle vilja ha något i hytten för mjuka saker som fika, handskar mm. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plåtlåda til traktorn

Vardon  
#305478 Typ packväska till motorcykel?

Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

M_M  
#305480 Ska du ha fika och handskar i den så håller den utan tvekan. Bara att borra, skruva och kanske lägga i en gummimatta. Möjligen dräneringshål ifall termosen läcker.

Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305481 Mmm, kanske inte så dum idé! Hänga upp ett fäste för cykelväska kanske? Vore ju rätt smidigt, kan man tom haka ner den om man skulle vilja sätta sig i skogen. Tack för ledtråden! :)

M_M, ja kanske det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

axwell  
#305503 En sån här har jag nu haft i runt 10 år, sitter med med snabbfäste på en horisontell pinne, dia 10 mm.
Har för mig att det följer med ett originalfäste, inte säker, åren suddar ut minnet :mrgreen:

Den är helt regnsäker, du får väl göra hål i botten.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/T ... ram-27188/

Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305507 Trevligt, tittade just på den. Har du bild eller beskrivning på placeringen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

axwell  
#305516 Får försöka komma ihåg att ta några närbilder imorgon, annars skymtar den på många av mina videoklipp (storvega).

Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305539 Är det blåa väskan 1:14 in i
?

Precis nåt sånt. Ser lite liten ute, behöver en termos, en matlåda 3 liter vatten, och några handskar. Helst en stortröja och mössa också. Får det plats? ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plåtlåda til traktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305546 Har köpt stora Jula-lådan i alu. Tänker svetsa en ram i fyrkantprofil runt botten på den och sen sätta ben på, så den kan stå i skogen. Tänkte sätta två rör i ytterändarna, det visade sig att måttet passar exakt avståndet mellan stakarna på min lilla timmervagn. Så rören går ner i hålen på dem! :smile:

Men som sagt, lådan är lite tunn och kanske inte den bästa kvaliteten, men med en ram runt botten blir det nog bra.

Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305547 Skal du ha den som bänk när du sitter? Eller kanske som soffa? :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Plåtlåda til traktorn

axwell  
#305554
Mangan skrev:Inlägg av Mangan » Idag, 07:29
Är det blåa väskan 1:14 in i
?

Precis nåt sånt. Ser lite liten ute, behöver en termos, en matlåda 3 liter vatten, och några handskar. Helst en stortröja och mössa också. Får det plats? ;)


Det är nog max vad som får plats, den är hopdragen på bilderna, kan expandera uppåt bortåt 10 cm och ändå få "locket"stängt.
En hammare på drygt 30 cm får i hopdragna läget bra plats på höjden.

På Biltemas bild är den högre.




Lite frost här och var, ca -9 grader, bra för tillväxt av tjälen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Plåtlåda til traktorn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305570
Mangan skrev:Skal du ha den som bänk när du sitter? Eller kanske som soffa? :D


Soffa vore fint! Nä som arbetsbänk tänkte jag! :mrgreen:

Annars hade jag en alldeles utmärkt låda fram på min Nuffield så jag förstår vad du är ute efter. Den hade passat utmärkt för dig, ,en var hittar man plåtlådor idag, allt är ju plast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).