Motorsåg och handhållet

Välja olja till motorsågsbensin

69 inlägg 58844 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Brumsten  
#304629 Ja det här kan vi diskutera i evigheter, men om inte Aspen varit bra hade den inte varit kvar på marknaden.
Tron på att Aspen innehåller farliga tillsatser är nog en egen teori som är självupplevd för att man tycker att miljö och användarvänligt drivmedel är för dyrt. Vad kostar det att blanda själv?
Tänk att det läggs ner så mycket energi på att baktala en produkt som är bra och änvändarvänlig som alla vinner på bara för att man tror att man vet bättre själv..
Nej, läs på och ta till er det senaste när det gäller miljötänk,
Med hopp om snar bättring, för ni röstar väl på MP,
Skojade bra
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Erre  
#304630 Jag baktalar ingen produkt. Jag skriver bara vad som passar mig. Hur andra vill göra är upp till dom. Man får väl ändå lämna sitt synsätt på saker???
Pris för att blanda har jag angivet.

Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

T Landström  
#304632 Nä...det sa jag inte... ;) Men den innehåller nog garanterat mindre...

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Erre  
#304633
T Landström skrev:Nä...det sa jag inte... ;) Men den innehåller nog garanterat mindre...


Ja det är nog sant. :smile:

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

jannee  
#304647 Många av mina bekanta har gått över till Aspen. De har sluppit bl.a. huvudvärk, oförklarlig trötthet o.s.v.
Nu min fråga: Går sågarna effektmässigt lika bra med Aspen, eller t.o.m. kanske bättre eller blir det en effektminskning. Jag har nämligen hört helt olika versioner - vilket är sant.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304660 Sågarna har nog ingen effektminskning men kan upplevas olika.
Jag tycker inte man ska skifta bränslen så där hur som. Görs bättre vid renovering eller byte till nytt.
Nya såg ska gå på Alkylat tycker jag.

Finns fler argument än hälsa och miljö. Det är billigare om du ser till en längre tids kostnader totalt sett på att köra såg.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

olli  
#304661 Det är sant att det finns olika versioner. Min version är att det inte är lika mycket "klös" i Aspen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

olli  
#304665 Vill förtydliga mig lite. Provade Aspen i min gamla veteranmoppe (Zundapp KS 50), och då märktes en påtaglig effektminskning. Kontaktade då en tekniker hos Aspen, som förklarade att energitätheten hos Aspen inte är lika hög som hos 95 oktanig bensin. Han rekommenderade ett större munstycke för att uppnå högre effekt. Detta ska ju tajmas med större lufttillförsel osv. Jag övergick till bensin på moppen.
Aspen har ju många andra fördelar som redan nämnts, varför jag totalt sett föredrar Aspen i skogsbruket. :grin:

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

lars11  
#305730 Till originalpostaren: Durablend snowmobile 2t är en toppklassad olja med iso egd, jaso fd och api tc cert.
Kan bara vara helsyntetisk med den klassningen och är avsedd för landbaserade motorer och inte askfri för utombordare (skulle då istället ha en tc-w3 klassning)
Finns inga bättre klassade oljor till din såg och ingen av stihls oljor har lika hög klassning tex. Med det sagt så -behöver- nog inte en motorsåg oljor med maxklassning på samma sätt som vissa snöskotrar gör men vill man ha det bästa så är det iso egd och jaso fd man ska leta efter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).