Små skogsmaskiner och övriga maskiner

WOODTIGER GJ30 6WD

46 inlägg 32507 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

WOODTIGER GJ30 6WD

Miniskotar-Reine  
#30293 Spanade runt lite på internet och hittade den här, den verkar ju ha en väldigt snarlik konstruktion som vimeks 606?
Ser ut som ytterliggare en bra idé. Vad tror ni om den?
http://www.woodtiger.se/index.html



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30294 Är tydligen Malwa som gör den. Får väl åka och kika i Hyssna kanske...

http://www.malwa.se/index.php?p=12

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#30295 Okej, oj då ber jag om ursäkt och den här tråden ska nog flyttas till Malwa-tråden. Nu när du säger det så ser det ut som om det skulle kunna tänkas. Bygger Malwa den själva?

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30330 Tycker den varkar bättre än vimeken den är lite smalare, lastar lite mer och det är fulldrift på den.

Avatar Fallback
swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30332 För att reda ut ev förväxlingar:

Vår miniskotare är inte samma som woodtiger vilken, eftervad jag förstått, är baserad på en Jinma traktor.
Vi har valt ett koncept med mekanisk fulldrift, woodtigern har hydraulisk rulldrift.
Jag tycker dom har lyckats bra med designen på woodtigern.

mvh

Magnus

Malwa

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30334 Oops, då ber jag om ursäkt! :-)

Jaha, så det blit två nya kompisar till Vimek 606, Scorpion och Loglander? Utmäkrt, då får vi bara se var priset hamnar. Eftersom jag själv i en annan tråd föreslog att man skulle bygga skotare på en kinatraktor, så får jag väl köpa en sådan nu när det finns. :-)

Avatar Fallback
swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30337 No worries mate!

Vi byggde en liknande woodtigern förra året baserad på kinatraktor och Farmas lilla vagn tyckte dock att den blev lite lång i "nosen".

Du får väl komma och hälsa på i Hyssna!!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30338 Bilder på Woodtiger:

http://www.woodtiger.se/bilder.html

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30360 verkar ju ruggigt intressant, man får ta och kolla in den på skogsnolia, ska försöka ta med kameran och knäppa lite bilder

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30401 Är den byggd på Jinma så har den väl koppling och manuell låda?
Ser annars intressant ut. Är priset rätt kan den helt klart fylla ut ett tomrum mellan vimek 620 och 606:an. En mindre fritidsbrukare i
skogen kommer nog att klara sig rätt bra med en sån här medans en
yrkesmässig nog väljer en vimek.

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#30402 Hörde med tillverkarna och de första 7 maskinerna kommer kosta 425 000:- som introduktionspris.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30403 Ungefär som Alstor då, fast den lastar dubbelt. Och betydligt mindre än Vimek 606.

Visst ser den ut att ha växelspak och koppling?

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#30410 Mekanisk drift fram till och 2 hastigheter på hydrauldriften på rullarna.

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30420 Det måste väl vara kranman/jinma som bygger den då ? Är det inte åke kranman som sitter & kör på denna bilden & hans nybyggda verkstad i bakgrunden ?
http://www.woodtiger.se/bilder/011.JPG

Lite konstigt att det är en Mowi kran & inte en kranman.... :?:

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30424
Braxsele skrev:verkar ju ruggigt intressant, man får ta och kolla in den på skogsnolia, ska försöka ta med kameran och knäppa lite bilder


Skulle gärna åka på skogsnolia (maskinmässan för skogen) men iår finns ingen möjlighet. Ni som åker dit får gärna avlägga en liten rapport samt visa bilder från mässan :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).