Motorsåg och handhållet

Svärd och kedja till ms261

20 inlägg 18511 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärd och kedja till ms261

sågifer  
#299372 Jag sitter och lurar på nytt svärd och kedja till min Stihl ms 261.
Default sitter det på 13" Rollomatic E 1.5mm .325 Stihl PM kedja.
Inget fel i det, men mätte svärdet och tumstocken säger 12" till sågkropp och 11" till krattan. Funkar finfint för kvistning och de mesta jag fäller men ska ta lite grovt inom kort.

Då kommer vi till frågorna:
1. Är det där med svärdlängden bara stihlfenomen i deras sätt att mäta svärden?
Eller sväljer sågen alltid 2" av svärdet oavsett fabrikat pga hur monteringen ser ut?

2. Kollat på ett oregonpaket med 2 kedjor+svärd. Microlite 15", .325, 1,3mm.
http://www.nimaab.se/se/art/sagpaket-fo ... te-pro.php
Kan jag slänga på denna 1,3mm combo på min ms261 utan att byta drev?
Eller ska man köpa stihls 15" Rollomatic E (som då blir 13"?) och slänga på en RS 325 1,5mm?

Vad tycker ni? Är jag ute och cyklar i nattmössan?

/sgf



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

Ferguson system  
#299378 Det er ikke bare Stihl som stjeler 1-2" av sverdet. Har opplevd det med andre fabrikat også, men opplever det oftere på Stihl sine modeller. Sverdet og kjeden du linker til bør passe rett på.

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

Homo abies  
#299499 Stihl 18" x1,3 3/8 PS3 kedja...

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

SawTroll  
#299544 Sverdlengde skal måles fra fremkant av sagkroppen til toppen av en skjæretann på tuppen av sverdet. Om du velger å ha barkstøtte på sagen, så er dette din egen vurdering, og produsentene av sagen og sverdet uvedkommende.

Angitt sverdlengde er høyst "nominell", men det finnes fatisk både de som er som angitt og de som er lenger. Det vanlige er dog at de er litt kortere, noen er mye kortere,

15" Stihl sverd med 3003 montasje er ca. 14 1/2" når du måler som jeg anga her.
Senast redigerad av SawTroll ons 10 dec 2014, 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till ms261

traktorz  
#299547
sågifer skrev:Jag sitter och lurar på nytt svärd och kedja till min Stihl ms 261.
Default sitter det på 13" Rollomatic E 1.5mm .325 Stihl PM kedja...
/sgf

Tycker absolut att du kan testa Oregon-paketet, Oregon Micro-Lite® Micro-Lite Pro®.
En smalare kedja i både skär och drivlänk (1.3mm), än den som Stihl medlevererar.

Men visst är det 1.6mm drivlänk som annars är standard för MS261?
Antal drivlänkar: 56, 62, 67 för 13", 15" & 16".
Stihl_201_241_261_b.png

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

Homo abies  
#299636 Stihl levererar ms261 med 0,325 x 1,5

och de tillverkar även 0,325 rs kedjan i 1,3 och 1,6mm enligt listan

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

Jim_the_one  
#299639 Vad jag minns så passar inte det vanliga lilla svärdinfästningen på stihl ms260. Så om dom inte ändrat på 261an så passar det helt enkelt inte.

Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till ms261

traktorz  
#299796 Det är en korrekt observation.

Det lilla svärdfästet (artnr. 3005 000 xxxx) som bl.a. vår lilla MS192 har, passar inte på Stihls 50cc-sågar och större.

Däremot det stora svärdfästet (artnr. 3003 000 xxxx) som bl.a. vår stor-Stihl MS362 har, passar även på trådaktuella MS261.

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

sågifer  
#303678
SawTroll skrev:Sverdlengde skal måles fra fremkant av sagkroppen til toppen av en skjæretann på tuppen av sverdet. Om du velger å ha barkstøtte på sagen, så er dette din egen vurdering, og produsentene av saken og sverdet uvedkommende.

Angitt sverdlengde er høyst "nominell", men det finnes fatisk både de som er som angitt og de som er lenger. Det vanlige er dog at de er litt kortere, noen er mye kortere,

15" Stihl sverd med 3003 montasje er ca. 14 1/2" når du måler som jeg anga her.


Tack Trollet. Rörigt med att veta vad som är hur långt när man ska beställa.

Blev ett Oregon Pro-Lite 15" 1,3mm, 95VPX .325, 63 länk.
Rejäl sprutt i kedjan out of the box. Filade min första gången efter att jag sågade lite grus i barken, fick till lite jämnare drag. Nu går den precis som jag vill.
Ska vid tillfälle testa med RS kedja också.

Tack för svaren.

/sgfr

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

SawTroll  
#303821 Hvis sverdet er et Pro Lite 95VPX, så er dette bare ment for narrow kerf/pixel kjeder, og det kan bli problemer med et ordinært 1.3mm kjede, som 23RS eller 20LPX. Dette fordi sverdet er tynnere enn ordinære .325 sverd.

Du vet svaret når du har prøvd, jeg har ikke prøvd på noen Stihl sag. :wink:

Användarvisningsbild

Stihl / Oregon - kedjor

traktorz  
#303919 Jag har alternerande med S30/H30-kedjor kört en Stihl (Oilomatic 23 RMC 56 - 3627 000 0056) kedja på det gamla orginalsvärdet (13" för S30) på vår Jonserd CS2152. Jag kan inte säga vilka slitage härrör från vilket, men kan nämna att jag någon gång har behövt slipa till svärdsbommarna i alla fall.

Men efter att ha fått lära mig ett nytt uttryck ("narrow kerf") här på skogsforum, så har jag skaffat ett Iggesundsvärd för 1.3mm, på vilket jag ämnar köra de olika 1.3mm kedjorna. Får väl hålla ett öga på svärdsbommarna, så att inte specifikt pixelkedjorna skapar ett extra spår utöver svärdsbommarna. Än har jag dock inga erfarenheter från den kombinationen att förtälja.

Idealt så skall väl som påpekats tidigare, en pixelkedja från Husqvarna (H30) eller dito från Oregon (95VPX) användas tillsammans med anpassade svärd från samma leverantörer.

Avatar Fallback

Re: Stihl / Oregon - kedjor

sågifer  
#304008
traktorz skrev:Idealt så skall väl som påpekats tidigare, en pixelkedja från Husqvarna (H30) eller dito från Oregon (95VPX) användas tillsammans med anpassade svärd från samma leverantörer.


Jo det är väl tanken och i slutändan landar det säkert där. Behövde ett andra svärd och tänkte att det kunde va lite längre för vedbacken och ev. när man fäller större. Samt bra att ha om man är mitt i spenaten och ett svärd havererar eller om man sågar sig fast.
Men eftersom jag tycker det är roligt att förkovra mig i funktion/prestanda så lär det bli fler kedjor,svärd, drev och sågar med tiden.
Iggesundssvärd hade jag förpassat till historien, fått för mig att de skulle sluta tillverka för handhållet? Ska genast läsa mig in.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till ms261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304010 Iggesund har fortfarande svärd till handhållet.

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

rolle  
#304346 Iggesund har både laminerade R1 och solida R2 svärd, jag köpte ett 20" R2 svärd från skogsutrustning.se för att testa. Funkar perfekt

Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till ms261

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304469 Tråkigt nog har de inte de massiva med utbytbart noshjul längre.
De var toppen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).