Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 xpg

56 inlägg 42052 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301589
anersimyra skrev:Enligt " min " mekaniker tar vevlagren som första motordel stryk vid otätt luftfilter då dessa blir direktduschade av den förorenade bränsleluftblandningen.. :geek: :geek: .. :smile:
Hade det varit en slid eller reedventils motor hade jag inte argumenterat emot alls.
Nu har jag skruvat en del i Kapar och sett vad slipdamm gör i en motor. Lövtunna kjolar på kolvar insugssida, skadade kolvar på insugs sida etc.

Har sett sågar som gått ibland tusentals timmar utan filter utan snarare ett galler för o hindra kråkor, småfåglar och annat att åka in.

Lagerras är ofta pga dålig smörjning, övervarvat, eller över belastat.

Det finns väl utarbetade diagnos schema att använda sig av som de flesta tillverkarna har haft genom tiderna och de är rörande överens så länge det gäller samma motortyp.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

enav16  
#303143 Sågen tillbaka från lokala hökaren efter tre dagar. Bra service på Liljekvists i Laholm :-bd . Fel på förgasare, byte gick på garantin. Startade upp fint och stannar inte på tomgången. Hann inte testa mera men blir nog mera åka av idag. Hej svejs!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#303277 Det fick bli en Dolmar 4605 tills jag får tid att lämna in 550:in för reparation, vem vet, kanske blir Dolmar mitt nya " förstamärke ".. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

johan eriksson  
#303294 Låter intressant Anders.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303299 5105 har lite mer vrid och håller varvet bättre i stock. Den känns bra mycket kraftfullare än 4605 när man kör dem bredvid varandra fast det inte skiljer så hemskt mycket egentligen.
De upplevs lika tunga, kanske därför 5105 känns roligare...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#303304
Mange skrev:5105 har lite mer vrid och håller varvet bättre i stock. Den känns bra mycket kraftfullare än 4605 när man kör dem bredvid varandra fast det inte skiljer så hemskt mycket egentligen.
De upplevs lika tunga, kanske därför 5105 känns roligare...
Hmm.. :shock: jag såg att viktskillnaden var obetydlig. Men jag fick H modellen riktigt billigt..3679:- exkl moms.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Skogsfix  
#597608 Har en 550 xpg som har skurit. Kolven sprack på isugsidan. Kolven söndrade ingenting i cylindern men jag bytte endå kolv och cylinder fick gratis av en komppis som har mycket delar liggandes. Nu går sågen lite konstigt bluddrar på fullgas och det tar ovanligt länge fören den går ner ivarv efter fullt gaspådrag.
Nu till frågan måste förgasaren uppdateras efter cylinder byte eller ska den bli bättre själv efter användning?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Avslutat-02  
#597610 Att den inte går ner direkt i varv låter mer som tjyvluft....
Prova att spraya runt cylindern med t,ex wd40 och lyssna efter skillnad...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Skogsfix  
#597617 Har provat men verkar inte vara tjuvluft runt cylinder. Kan det möjligtvis vara tjuvluft cylinder-förgasare?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Skogsfix  
#597618 Finns det att få tag på dataprogrammet autotune till dessa sågar? Eller måste man vara återförsäljare?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Avslutat-02  
#597619 Man måste vara återförsäljare för att kunna använda programvaran fullt ut.
Ja, det är samma metod, spraya på och lyssna hur motorn beter sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).