Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 75644 visningar 21 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

jannee  
#303183Jag har väldigt svårt att förstå varför ALLA lagar och regler ska skrivas så luddigt, inte sällan man tolkar lagarna/reglerna på minst 2 helt olika sätt. Är enkelt att det blir missförstånd/osämja.
Kan nu krångla till det lite mer, sonen är skriven på en helt annan fastighet, dock hälftenägare i 1:4, båda fastigheterna 1:2 och 1:4 drivs som en - räknas i skötselsyfte som en. Inkomster och utgifter går till mig på fastighet 1:14.
Ska man följa lagen, då har inte min grabb rätt att göra något skogsarbete på fastighet 1:2 utan motorsågskort, eller?

Husqvarna motorsågar

häsmyra  
jannee skrev:*Till familjemedlemmar räknas i detta avseende skogsägarens rakt upp‐ och nedstigande generationer (föräldrar och
farföräldrar samt barn och barnbarn) samt övriga personer som ingår i hushållet (delar gemensam bostad).
Står ingenstans om att man måste vara mantalsskriven på just fastigheten.

Hur läser ni?
Om det där nu är ett utklipp som stämmer med lagstiftningen, vilket jag inte orkar kolla upp utan bara förutsätter så innebär de väsentliga delarna att Till familjemedlemmar räknas dels gruppen föräldrar och farföräldrar samt barn och barnbarn
dels räknas övriga som delar bostad dit.

kallemek  
häsmyra skrev:
jannee skrev:*Till familjemedlemmar räknas i detta avseende skogsägarens rakt upp‐ och nedstigande generationer (föräldrar och
farföräldrar samt barn och barnbarn) samt övriga personer som ingår i hushållet (delar gemensam bostad).
Står ingenstans om att man måste vara mantalsskriven på just fastigheten.

Hur läser ni?
Om det där nu är ett utklipp som stämmer med lagstiftningen, vilket jag inte orkar kolla upp utan bara förutsätter så innebär de väsentliga delarna att Till familjemedlemmar räknas dels gruppen föräldrar och farföräldrar samt barn och barnbarn
dels räknas övriga som delar bostad dit.

Citatet kommer från följande dokument, http://sakerskog.se/wp-content/uploads/ ... bruket.pdf , som är Säker Skogs tolkning av gällande lagstiftning.

Jag delar din uppfattning om citatets innebörd.

Användarvisningsbild

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303207Enligt min bedömning, som jag grundar på förarbetsuttalanden i prop. 1970:5 s. 127 samt rättsfallet AD 1979 nr 145, räknas alla släktingar i rakt upp- eller nedstigande led som familj oavsett om de bor med arbetsgivaren eller inte. Andra släktingar måste dock dela hushåll med arbetsgivaren för att anses som familj.

Det finns inte heller, såvitt jag kunnat se i föreskriften AFS 2012:2 eller arbetsmiljölagen, något krav på att arbetsgivaren eller familjemedlemmen måste vara folkbokförd på den fastighet där arbetet bedrivs - ett sånt krav vore orimligt med tanke på att man bara kan vara folkbokförd på en adress men kan äga ett obegränsat antal skogsfastigheter.

Däremot finns det som redan påpekats vissa märkliga krav på motorsågskörkort vid olika tillfällen såsom gemensamt arbetsställe och liknande. Oklarheterna beror dels på att gränsen mellan arbetsgivare och privatperson är flytande och svårdefinierbar, dels på att arbetsmiljöverket inte ansträngt sig tillräckligt för att göra föreskrifterna lättförståeliga.

Den exakta innebörden av de här reglerna kommer vi nog inte vara säker på förrän reglerna varit i kraft några år och saken har prövats i t.ex. arbetsdomstolen. Samtidigt ska tilläggas att man som privatperson/familjemedlem inte ska överdriva riskerna med att drabbas av straffavgiften, tror knappast att detta är topprioriterat hos tillsynsmyndigheten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sidenbladh skrev:Enligt min bedömning, som jag grundar på förarbetsuttalanden i prop. 1970:5 s. 127 samt rättsfallet AD 1979 nr 145, räknas alla släktingar i rakt upp- eller nedstigande led som familj oavsett om de bor med arbetsgivaren eller inte. Andra släktingar måste dock dela hushåll med arbetsgivaren för att anses som familj.

Finns dessa källor på nätet någonstans? Har sökt, men inte hittat.

Användarvisningsbild

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303213De finns nog tyvärr inte öppna för alla. Jag har tillgång till dem i en särskild databas som används av jurister.

Edit:
Det viktigaste man kommer fram till i domen från AD handlar om ifall en styvson ska anses vara familjemedlem eller inte. Domstolen säger att styvsonen är att se som familjemedlem, men dessutom säger man att eftersom de delade hushåll spelar detta ingen egentlig roll. Hade det varit krav på gemensamt hushåll för samtliga familjemedlemmar hade domstolen inte uttalat sig om styvsonen kunde vara familjemedlem ändå.

Amatörhuggare 62  
#303245Enligt min Lärare, så behövde man inte vara mantalsskriven, på fastigheten.

Har lånat ut bok och allt material till grannen, vi fick en extra bilaga, som var
från säker skog. Det var ett kompendie på 8 sidor. Däri stog mycket om vem får, och inte får.

Jag får återkomma, när grannen läst färdigt.

Håller med om ,att det kan tolkas på olika sätt. AFS en. är inte lättläst, dom vrider å vänder på meningarna
Så ju mer man läser, så blir det värre. Att förstå vad dom menade, 3 sidor tidigare.

Användarvisningsbild

Gustav-vasa  
#303258Går man kursen så behöver man inte fundera, runt 2000 kr kostar det. Sen om man tycker det är rätt eller fel att behöva göra den. Men man är fri att göra som man vill.

#303265Det kostar över 4000:- för a+b. Och tar några dagar i anspråk, så det bortfaller en del inkomst.

Användarvisningsbild

Gustav-vasa  
#303266Mitt gick på 2000+ moms för en dag. Gjorde det i dag , med säker skog. Vi var några st som tog det samtidigt. Nu körde vi bara upp och skrev provet .

#303280Okej, hade ni någon repettion innan uppkörningen, eller var det den dagen du menade?

Användarvisningsbild

Gustav-vasa  
#303283Ja vi hade en enklare repetion innan vi gjorde provet . Men den repetionen hade vi i dag innan vi körde upp , med ledaren . Ska tilläggas att det var inga nybörjare som gjorde det. Dom flesta har hållit på med sågar i 20 år eller mer.

magnus393  
#308705Finns det någon kommande (jan/feb) studiecirkel i Fagersta området ? Man måste väl ha det rackarns kortet.....ABC

Användarvisningsbild

mghg  
magnus393 skrev:Finns det någon kommande (jan/feb) studiecirkel i Fagersta området ?

Kontakta Studieförbundet Vuxenskolan (SV) angående studiecirklar. Man kan t.ex. gå till http://www.sv.se/sv/, söka efter "motorsåg" i utbudet och välja de kommuner som man är intresserad av. Man kan också kontakta det lokala kontoret för att få mer information om lokalt kursutbud. Just nu är det stort intresse och folk står i kö för att få gå motorsågskurs.

Man kan också söka bland utbildare och examinatorer hos Säker Skog: http://sakerskog.se/utbildning/sok-utbi ... minatorer/

Avseende Fagersta-området så verkar det som att SV har studiecirklar i Avesta, Hedemora och Köping.

magnus393  
#308799Tack för svaret! Finns inget i Fagersta med SV....får väl åka några mil :-(

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).