Traktorer och processorer

Energiaggregat

3 inlägg 2154 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Energiaggregat

tomppa_89  
#303182 Hej!

Har nån erfarenhet av en Nisula 105E eller kesla 19GX Energiaggregat? För och nackdelar?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Energiaggregat

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303203 Jag har en Nisula 150E och är mycket nöjd.
Den är lätt, stark och oöm. Eftersom den har enkelklor fastnar inte riset vid avlastning.
Nackdelen är ju att gripvidden (65cm)är något mindre än på standardgripen.
Givetvis måste man ta av kniven vid avlastning.

Vet dom som kört 2000+timmar och bara bytt nån slang och slipat kniven.

Avatar Fallback

Re: Energiaggregat

Ådii  
#303220 Jag skulle säga att det som skiljer mest mellan Nisula och Kesla är att med Keslan så kan du styra tiltningen när du vill vilket gör det enklare att lägga det i högar, på Nisulan så tiltar det efter det att du har klippt av trädet så då vinkar det ju automatiskt vilket kan vara ett problem ibland. Sen så tar ju även Keslan lite grövre än Nisulan så du får egentligen mera för samma peng om du tar en ny Kesla istället för Nisula eftersom dom iaf här i Finland ligger i samma pris.
Nackdelen med Kesla är ju då att du får lite extra slang samt att du inte kan rotera runt rotatorn oändligt som du kan med Nisula. Vi är inne på vårt andra Kesla men hade Nisula före och bytte just pga att man inte kunde välja när man ville tilta.

Du kan titta i min tråd så ser du längst ner hur det blir när jag har klippt.
viewtopic.php?f=9&t=20231

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).