Motorsåg och handhållet

Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

34 inlägg 22949 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

maltex  
#253991
Mangan skrev:
maltex skrev:Pro-Am semiproffs/deltidsbruk/lite billigare och sämre. Pro-Lite proffs/heltidsbruk/dyrare och bättre.


Vet du vad som är bättre respektive sämre? Är det vikten? Hållbarheten?


Vet ej.Har bara läst Oregons produkt information.Vad som skiljer proffs från semiproffs kan vara mycket eller lite.Man märker nog ingen större skillnad mellan Pro-Am eller Pro-Lite,vid sporadisk användning.Men Pro-Am har förmodligen sämre livslängd vid jämförbar användning.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254001 Ja, eller så är det den gamla klassiska metoden att sälja samma produkt till olika kundgrupper för olika pris. Sätter man en "pro"-etikett på en produkt, så kan man ta mer för den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

maltex  
#254008 Kollar man beskrivningen på dom så verkar dom vara ganska lika.Men priset skiljer ju ganska mycket,så nån skillnad bör det vara.Har nog själv råkat köpt ett Pro-Am svärd i ett kedje/svärd paket det kommer nog att funka bra.

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255754 Nu hat jag köpt pro-am från Jula. De stod samma produkt nummer på detta som på mitt gamla Micro-lite, 130mlbk095...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255771 Då är det nåt som inte är rätt. Stod det 130mlbk095 på svärdet?
Der är till Pro-Am 95VPX

Det borde stå 130mpbk095 eller 130mpgk095 på Pro-Lite

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255794 Det står pro-am på det nya, och det är 130mlbk095.
På det gamla står det micro-lite och även där 130mlbk095. Kanske jag blandar ihop pro-lite och micro-lite?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255820 Finns ju ett MLE, Double Guard/Micro-Lite för de Oregon kallar Micro-Lite kedjor som 91 i 3/8hobby och 95 i .325 delning.
1 nit i noshjulet.

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

SawTroll  
#256023
Mangan skrev:Nu hat jag köpt pro-am från Jula. De stod samma produkt nummer på detta som på mitt gamla Micro-lite, 130mlbk095...

Det er naturlig, siden det sverdet også er laminert, og har samme specs - ingen plass for kvalitetsforskjeller mellom laminerte sverd i det systemet.

Det vil jo være et problem, dersom det virkelig er kvalitetsforskjell mellom Pro-Lite og Pro-Am (er ennå ikke overbevist om det).

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302435 Fastnade i Oregons svärd-träsk igen. Kollade svärdspriser hos Gårab, och ett Pro-Am (130MLBK095) svärd (13" 1,3mm för 95VPX) kostar 112:50 (!) medan ett Pro-Lite (130MPBK095) kostar mer än dubbla, 243:75(!!)

112 spänn för ett svärd är rätt billigt. 130MLBK095 är samma som de har i sina paket, så det är billigare att köpa delarna för sig...

(priser inklusive moms)

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

rolle  
#302454 Pro-am är ett enklare svärd för hobby användning Pro-Lite är ett proffssvärd tillverkat av Krom-moly stål. Håller längre

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Carlfritidshuggare  
#302464
Mangan skrev:Fastnade i Oregons svärd-träsk igen. Kollade svärdspriser hos Gårab, och ett Pro-Am (130MLBK095) svärd (13" 1,3mm för 95VPX) kostar 112:50 (!) medan ett Pro-Lite (130MPBK095) kostar mer än dubbla, 243:75(!!)

112 spänn för ett svärd är rätt billigt. 130MLBK095 är samma som de har i sina paket, så det är billigare att köpa delarna för sig...

(priser inklusive moms)


Synnerligen billigt. Köpte nytt Stihl-svärd (enda som fungerar till Stihl-såg?). Över 400.

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302465 Hittade en broschyr där det står silicon-alloy (kisellegerat) men det skall tydligen vara Oregons top-of-the-line, medan pro-am är snäppet under. Allt enligt marknadsföringen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

anersimyra  
#302469 Bägge produkterna vänder sig till den professionella användaren, kolla in symbolen på svärden. :geek: pro lite har en hållbarare legering, därav det högre priset.. :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302472 Vilket av dessa motsvarar ett vanligt HVA-svärd, skulle du tippa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregon Pro-Am vs Pro-Lite

anersimyra  
#302475
Mangan skrev:Vilket av dessa motsvarar ett vanligt HVA-svärd, skulle du tippa?

Svårt att säga, jag har i dagarna börjat använda ett pro lite och kan återkomma med recension.. :smile: Spännande blir att se vad HVA kommer leverera under 2015, de ska själva börja tillverka kedjor OCH SVÄRD.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).