Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69245 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

T Landström  
#301701
Tobbenil skrev:
Mangan skrev:Tveksamt, en uppdragsgivare har inte abetsmiljöansvar för självständiga entreprenörer.


Det kan väl jämföras med att du blir byggherre när du tar hem hantverkare. Då ska du se till att de använder rätt skydd för att förhindra olyckor. Fallskydd t.ex om de ska vara på hustaket.

Lite tokigt att man ska springa och kolla så hantverkarna gör som man ska, och tvivlar på att någon gör det, men så är lagen.


Det har blivit ändring på det där med byggherreansvar tror jag...iaf för privat personer!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301712
Tobbenil skrev:
En annan effekt av kravet på motorsågskörkort är att den skogsägare som låter personer utan rätt kort utföra arbete i skogen kan anses vara vållande om det händer en olycka. Det kan medföra skadeståndsansvar och att skogsförsäkringen inte gäller.

http://www.lrf.se/Medlem/Medlemserbjuda ... gskorkort/


Jag tror inte denna skrivning avser om man anlitar företag/entreprenörer/f-skattare utan det är om man låter sin "granne" få ta ved ur min skog. Då uppstår nämligen ett "anställningsliknande förhållande" (även om han inte får betalt). Och då får man ett ansvar.

Det är ju just det som är poängen med att anlita ett företag som gör jobbet. Nämligen att du blir fri från ansvar.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#301728
Ekhagas trädfällning skrev:
Det är ju just det som är poängen med att anlita ett företag som gör jobbet. Nämligen att du blir fri från ansvar.


Så kan det vara!

Betyder det att den som sågar inte behöver ha körkort också? Eller betyder det att det blir den som sågar som får ev sanktionsavgift istället för arbetsgivaren?

Tror jag måste hitta nån på AMV att maila med massa frågor. Förstår poängen med körkortet, men inte ens de själva verkar veta när det behövs eller inte.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301772 Vad företaget som du anlitar gör, med eller utan kort är deras huvudvärk. Det är arbetsmiljöverket som har tillsyn över dem och inte du.

Men om du är arbetsgivare skall du se till att dina anställda har motorsågskörkort för att de ska köra motorsåg. Den anställde kan åka dit om han kör motorsåg utan körkort och att arbetsgivaren sagt att han inte får det eftersom han inte har körkort.

Alltså både arbetsgivaren och arbetstagaren är ansvariga för att det ska gå rätt till. Tex ska arbetsgivaren se till att arbetstagaren kan gå utbildning samt att det finns skyddsutrustning mm. Arbetstagaren är ansvarig att använda skyddsutrustningen och den kunskap han fått på utbildningen.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#301773
Ekhagas trädfällning skrev:Vad företaget som du anlitar gör, med eller utan kort är deras huvudvärk. Det är arbetsmiljöverket som har tillsyn över dem och inte du.

Men om du är arbetsgivare skall du se till att dina anställda har motorsågskörkort för att de ska köra motorsåg. Den anställde kan åka dit om han kör motorsåg utan körkort och att arbetsgivaren sagt att han inte får det eftersom han inte har körkort.

Alltså både arbetsgivaren och arbetstagaren är ansvariga för att det ska gå rätt till. Tex ska arbetsgivaren se till att arbetstagaren kan gå utbildning samt att det finns skyddsutrustning mm. Arbetstagaren är ansvarig att använda skyddsutrustningen och den kunskap han fått på utbildningen.


Här är vi överens :smile: Förutom det fetstilta, tyckte mig läsa senast i fredags i en broschyr från AMV att en arbetstagare aldrig kan åka på sanktionsavgiften, det är alltid arbetsgivaren som ska betala den. Sen kan han väl "åka dit" på andra sätt om det är som du skriver, att arbetsgivaren påpekat att han ska gå utbildningen.( bli avskedad t.ex :grin: )

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301775 Jag tror visst att arbetstagaren kan åka dit. Men hur exakt vet jag inte. En av anledningarna till att vår bransch och många andra branscher svämmar över av olika kort och intyg är att arbetsgivaren ska kunna ha ryggen fri och kunna sova på nätterna. Tidigare har många skrivningar varit i stil med "arbetsgivaren ska förvissa sig om att arbetstagaren har tillräcklig kompetens för arbetet." Vid prövning av det i domstol har det inte alltid varit så lätt för arbetsgivaren att visa på att arbetstagaren haft tillräcklig kompetens.
Men om arbetsgivaren då har bevis (papper på genomgångna prov och kurs) är det mycket lättare för arbetsgivaren att bevisa att han har rätt kompetens och att därmed har arbetsgivaren gjort sitt.

Om arbetstagaren trotts det gör fel eller inte använder skyddsutrustning mm så tror jag verkligen inte att arbetstagaren åker dit. Han har ju gjort allt som ligger på honom. Och liknande gäller om en anställd som inte får såga med motorsåg för arbetsgivaren ändå gör det - då åker arbetstagaren dig. Eller ska arbetsgivaren låsa in sågarna för kontorsnissarna?? :)

Men - detta tenderar till att bli juridik och då gäller ju inte alltid sunt förnuft och logik, så säker ska man väll aldrig vara.
Senast redigerad av Ekhagas trädfällning sön 30 nov 2014, 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#301778
Ekhagas trädfällning skrev:
Men - detta tenderar till att bli juridik och då gäller ju inte alltid sunt förnuft och logik, så säker ska man väll aldrig vara.




Hehe precis.. Nä men tyvärr tenderar väl en del av föreskrifterna som finns till att bli tolkningsfrågor. Är väl därför forumtrådar som denna dyker upp. :smile:

Håller med det andra du skrev med, har arbetsgivaren gjort det han ska göra med information och allt och arbetstagaren skiter i detta så är det inte arbetsgivarens fel såklart.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

T Landström  
#301785 Vi har diskuterat detta lite på jobbet fast när det gäller körning med truck och teleskoplastare.
Och det vi kom fram till var att om chefen delegerar ut uppgiften till någon som inte har korten så går arbetstagaren fri...men om jag tar maskinen och kör utan chefens tillstånd och det händer något så åker jag dit!
Men jag är inte helt säker...

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301787
Tobbenil skrev:
Mangan skrev:Tveksamt, en uppdragsgivare har inte abetsmiljöansvar för självständiga entreprenörer.


Det kan väl jämföras med att du blir byggherre när du tar hem hantverkare. Då ska du se till att de använder rätt skydd för att förhindra olyckor. Fallskydd t.ex om de ska vara på hustaket.


Vet inte hur det är numera i just det fallet, men för byggarbetsplatser finns det mängder av specialregler som bara gäller där, så det skall man inte ta som intäkt för att samma gäller annars.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

T Landström  
#302202 Här finns ett exel-ark som svarar lite på i vilka situationer som kräver körkortet!

http://sakerskog.se/utbildning/vem-behover-ha-korkort-exempel/

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302216 Det var intressant, tack. Man har tagit en del exempel från Skogsforum, tror jag. ;)
17 Entreprenör (egenföretagare) arbetar ensam åt uppdragsgivare
Ja, troligen.
Finns överenskommelse mellan branschens parter att arbetsgivare har ett
arbetsmiljöansvar även för enmansföretagare. Ev. certifiering ställer krav på god arbetsmiljö.

Angående köpa grannens vindfällen på rotvälta: Branschens parter bryr jag mig inte om, jag är inte en av dem. Men kanske står det något i cert. kraven för skogsägaren? Det är i så fall inte utförarens problem

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

bjed0001  
#302233
Mangan skrev:Det var intressant, tack. Man har tagit en del exempel från Skogsforum, tror jag. ;)
17 Entreprenör (egenföretagare) arbetar ensam åt uppdragsgivare
Ja, troligen.
Finns överenskommelse mellan branschens parter att arbetsgivare har ett
arbetsmiljöansvar även för enmansföretagare. Ev. certifiering ställer krav på god arbetsmiljö.

Angående köpa grannens vindfällen på rotvälta: Branschens parter bryr jag mig inte om, jag är inte en av dem. Men kanske står det något i cert. kraven för skogsägaren? Det är i så fall inte utförarens problem



Står ju i lagentexten att egenföretagare som arbetar ensam är undantaget kravet, tycker inte det borde vara annat som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#302247 Det är precis samma förhållande som inom dykbranschen. Yrkesbevis krävs där sådant avtalats mellan parter. Vid arbete åt andra kunder räcker det med..FISKEKORT.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302252
bjed0001 skrev:Står ju i lagentexten att egenföretagare som arbetar ensam är undantaget kravet, tycker inte det borde vara annat som gäller.


Nej, tycker inte jag heller men om en skogsägare vill vara tex FSC-cetifierad, kanske han/hon måste anlita entreprenörer som följer kollektivavtal och branschregler.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#302254
Mangan skrev:
bjed0001 skrev:Står ju i lagentexten att egenföretagare som arbetar ensam är undantaget kravet, tycker inte det borde vara annat som gäller.


Nej, tycker inte jag heller men om en skogsägare vill vara tex FSC-cetifierad, kanske han/hon måste anlita entreprenörer som följer kollektivavtal och branschregler.

Mycket troligt..avtal mellan parter.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).