Verkstan

Seriekoppla 3 ventilpaket

20 inlägg 12205 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Seriekoppla 3 ventilpaket

crille_h  
#301037 Hej

Om man ska seriekoppla 3st ventilpaket med serienippel i ett rundpumpande system, ska då alla 3 paket ha en fri retur till tank eller bara det sista paketet? Om alla ska ha fri retur, kan man bara sätta en t-koppling på paket nr1 och 2's retur för att leda all returolja i samma slang från paket 1 till tank? Alltså nr 3 retur går till nr2 T, nr2 går till nr1 T och från nr1 T till tank?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

crille_h  
#301040 Lägger till en fin paintbild, i mitt huvud borde det kopplas som ALT nr1, men enl lokala hydrauliknissen ska det kopplas enl ALT nr2 (trodde han). Vad säger ni? Om man ska koppla enl ALT nr1, behövs det några backventiler för returen där den är T-kopplad eller spelar det ingen roll?

   TS
Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

Jim_the_one  
#301044 Alt 1 skulle jag säga. Och någon Back ventil på T behövs inte heller. Men T måste vara en eller två storlekar större än P detta för att det inte ska bli något tryck i T.

Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

crille_h  
#301045 Ok, som jag misstänkte. Vad händer om kopplar enl alt nr2?

   TS
Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

Ingoberra  
#301074 Du får 2st trasiga ventilpaket

Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

crille_h  
#301077 Ok så paket nr1 o 2s retur kan inte gå genom serienippeln utan där går bara trycköverföring. Så i praktiken blir det bara tryckledning man seriekopplar och retur ska vara fri.

   TS
Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

Jim_the_one  
#301148 Precis.

Sen får du tänka på att du inte kan köra någon funktion på nr2 eller 3 när du använder nåt på ventil 1. Eller ja det kanske går om man smygkör på det första paketet.

Tycker du borde byta hydraulnisse.


Men nu är jag å säkert en bunt till nyfikna på vad du ska bygga!

Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

crille_h  
#301151 Mm det ska komma en lång projekttråd när jag är färdig, kan säga att jag direktimporterade en kinagriplastarvagn för atv, fick en helt annan än den jag beställt och har byggt om allt....

   TS
Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

r11  
#301163 På många lastbilar är det kopplat enl alt 2.(flisbil m släp).det som händer om man tar bort släpen är att rundpumpningen försvinner så all olja går genom överströmmaren på pkt 1. För att köra endast bilen sätter man en bypasslang mellan tryck & retur på släpvagnsuttagen.

Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

crille_h  
#301165 Ok, men om jag skulle koppla av efter paket nr2 eller 3 så finns ju ingen retur kvar, då överströmmaren normalt släpper till T och T finns bara på paket nr3 enl alt nr2.

Vart går returoljan från paket nr1 och 2 om man kopplar enl alt2 om man inte kopplar av? Genom serienippeln?

   TS
Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

crille_h  
#301168 Paketen ifråga är Orta MB25 monoblocks enl bild.
Senast redigerad av crille_h fre 28 nov 2014, 00:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

r11  
#301175 Kraftig tankevurpa :oops: På en flisbil kan det inte vara kopplat som jag sa,,, anledningen till att bilens pkt överströmmar om man lossat släpen är ju serenippeln som stängt den fria returkanalen inne i paketet.

Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

crille_h  
#301176 Ok så fortf ska alla paket ha egen fri retur!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

r11  
#301181 Japp!!

Avatar Fallback

Re: Seriekoppla 3 ventilpaket

sveakatten  
#301290 Jag har kopplat enligt alt nr 2 :P dock endast 2 paket.
Det fungerade flera år innan jag körde sönder dom :cry: 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).