Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 xpg

56 inlägg 42064 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

isteskog  
#300871 Min 550 går bra fast jag kör den i en 1:a gallring! Kapar man några trissor med högt varv sen man startat så hör man när sågen går bra. Fikar man för länge :wink: så kan man få kapa trissor igen innan sågen går bra. :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

enav16  
#300872 Säger varken bu eller bä, vill ge återförsäljaren en chans att ordna detta då sågen går riktigt bra när den väl går. Se bara till att du köper av en handlare i närheten om den skulle krångla :???:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

enav16  
#300873
isteskog skrev:Min 550 går bra fast jag kör den i en 1:a gallring! Kapar man några trissor med högt varv sen man startat så hör man när sågen går bra. Fikar man för länge :wink: så kan man få kapa trissor igen innan sågen går bra. :smile:


Kapade 15 st från en tjock björk i söndags. Tvärdog när jag släppte gasen och gick inte att få igång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

isteskog  
#300874 Då är det nog något galet enav16! Återförsäljarsnackdags!! :shock:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

enav16  
#300877 Japp! Stay tuned! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#300889
enav16 skrev:
anersimyra skrev:Enligt en HVA tekniker jag pratade med i dag, mår sågen väl av att förutom inkörning enligt manual, få gå riktigt rejält under något längre tid. Det innefattar b.l.a att alltid köra på absolut full gas i alla lägen, den ska gärna få kämpa i lite grövre virke, detta för att autotunen ska kunna ställa in rätt bränslemängd... :geek: :smile:



Litet motsägelsefullt då den enligt manualen inte ska gå på hög belastning under längre tid de första 10 timmarna. Tycker HVA har krånglat till det i onödan.
Jag var kanske något otydlig, men " inkörning " innefattar självklart de tio timmarna.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

Sverre  
#300961 Det måste vara väldigt skiftande kvalitet på 550:ornat. Jag har inte gjort någon speciell inkörning eller belastning med min och den har gått helt problemfritt...(tills nu antagligen när jag skriver det) Det jag gör när jag startat den är att den får gå på höga varv med chocken utdragen några sekunder innan jag varvar upp den max. Sedan är det aldrig problem med trög startad eller att den stannar på tomgång. En tank räcker till dryg timmes normal köring, innan den var inkörd räckte en tank ca 30min.

Har ni problem med sågen så är det nog viktigt att åka tillbaka till butiken med den så fort som möjligt och få eventuella problem fixade eller ny såg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

åberg  
#301052
enav16 skrev:
anersimyra skrev:Enligt en HVA tekniker jag pratade med i dag, mår sågen väl av att förutom inkörning enligt manual, få gå riktigt rejält under något längre tid. Det innefattar b.l.a att alltid köra på absolut full gas i alla lägen, den ska gärna få kämpa i lite grövre virke, detta för att autotunen ska kunna ställa in rätt bränslemängd... :geek: :smile:



Litet motsägelsefullt då den enligt manualen inte ska gå på hög belastning under längre tid de första 10 timmarna. Tycker HVA har krånglat till det i onödan.


Saxat från manualen:
"Inkörning
Körning på alltför högt varvtal under längre perioder skall undvikas under de första 10 timmarna."

De menar nog att man inte ska rusa. Hård belastning och "alltför högt varvtal" är ju inte samma.

Tillägg: Sidan 18 här http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 131-10.pdf

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#301079 Dagens info om 550.. :geek: De är tyvärr inte täta mellan luftfilter och förgasarhals, något jag själv noterat, " min " mekaniker, har påtalat detta för HVA utan gehör. Mekanikern föreslog att jag själv skulle konstruera en tätning. Dagens samtal till verkstaden gällde ett " morrande " ljud från magnapulsidan, jag misstänkte en eventuell lagerskada. Lagerskador brukar ibland innebära att sågen går illa då den drar tjuvluft genom lagertätningen. På sågar med autotune kan dock små luftläckor vara svåra att upptäcka då autotunen kompenserar för detta. Sågen kan alltså fått en lagerskada p.g.a dålig tätning vid luftfiltret.. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301082 Att det är lagerskador i X-torq är inget nytt. Att det skulle bero på otäthet vid luftfilter är har jag inte hört förut.
Sågen får inte lagerskada pga otät filter, inte ens avsaknad av filter så vida det inte stoppas grus i den.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#301086 Jag gissar på att den mycket väl kan få en lagerskada efter 18 månaders hårdkörning med dålig tätning vid luftfiltret.. :cry: förutom trädamm borde den dragit i sig försvarliga mängder mineraldamm, små gruskorn m.a.o.. :o :o :?:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301089 Otäta filter är inget ovanligt på tex 357, 346, 350. För att inte snacka om kapar.

De skär först kolv innan nåt annat om de får i sig nåt olämpligt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

traktorz  
#301199
Mange skrev:Otäta filter är inget ovanligt på tex 357, 346, 350...


Otätt filter på 345 & 350 kan jag hålla med om, eftersom dessa har en bajonettfattning för fastsättning av filtret. Den blir riktigt glapp med tiden, så att filtret lätt ramlar av, ifall det inte var skyddat under tändstifts-topp-kåpan. Bytte just filter på min CS2150 (350 ekvivalent) och nu sitter det ånyo stumt och tätt.

Däremot på vår CS2152, (346 ekvivalent), så sitter luftfiltret fast med en metallklämma. Mycket enkel och säker fastsättning, så den gillar jag skarpt.


Ref:
viewtopic.php?f=12&t=17755&sid=e9c53f837f920095837aa44b93cf5451#p300686

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg

enav16  
#301495 Nu är sågen inlämnad hos handlaren, så får vi se vad som händer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg

anersimyra  
#301499 Enligt " min " mekaniker tar vevlagren som första motordel stryk vid otätt luftfilter då dessa blir direktduschade av den förorenade bränsleluftblandningen.. :geek: :geek: .. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).