Skogsmiljö och Trädlära

CO2-skatt men ingen CO2-ersättnning...

4 inlägg 2922 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

CO2-skatt men ingen CO2-ersättnning...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300357 ...för den koldioxid som binds http://www.atl.nu/synpunkten/jordbruket ... -klimatm-l

Visserligen är artikeln inriktad på växtodlingen, men principen gäller ju i ännu högre grad för skogsbruket. Varför ska skogsbruket behöva betala koldioxidskatt på drivmedel, men inte få någon koldioxid-ersättning på den koldioxid som binds i skogen?
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: CO2-skatt men ingen CO2-ersättnning...

Baggböla  
#300634 Men eftersom den delen av energin som förnyelsebar så betalas det inte någon koldioxidskatt. Så att skogsbruket inte får någon såkallad ersättning är ju inte med tanke på att all grot och energived undslipper koldioxidskatt så blir ju just energi ur dessa produkter mycket mer konkurenskraftiga än straffskattad kol och naturgas eller annan fossilt baserad energi. Skogen som energikälla är ju kraftigt subventionerad på det sättet.

Men skogen vinster som klimatnytta som kolbindare ges till främst till värmeindustrin i och med elcertifikatssystemet och koldioxidbeskattningen. Detta på delvis på beskostnad av andra produkter som timmer och massa, de även gynnas ju eftersom de kräver mycket energi som de kan själva kan utnyttja i avlutar och cellulosaflis och andra restprodukter.

Men som det idag fungerar så ges vinsterna egentligen i andra ledet när det gäller skogen och inte där koldioxiden egentligen binds dvs hos markägaren. Men att ha ett system där man får pengar för att binda koldioxid måste utformas på ett bra sätt för det kan bli väldigt fel. Dvs någon sorts handel med utsläppsrätter och det måste isåfall vara neutralt. Finns något projekt i Övertårneo LKAB som bedriver något projekt i den stilen. Dessutom så ingår vi i EU där vi inte får göra hur vi vill för då kan EU tycka att det är ett statsstöd och förbjuds.

Skogens klimatnytta görs främst som nytta som ersättare till fossila koldioxidkällor vilket idag då främst blir som värmeenergi. Dvs genom att använda koldioxid som är bundet i skogen så släppet man ut koldioxid som redan finns i kolets naturliga kretslopp medan det fossila ger er extra dos koldioxid.

Avatar Fallback

Re: CO2-skatt men ingen CO2-ersättnning...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300643 Jag bävar för den dagen vi måset göra en årlig koldioxidredovisning av skogen.

Användarvisningsbild

Re: CO2-skatt men ingen CO2-ersättnning...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300784
Mangan skrev:Jag bävar för den dagen vi måset göra en årlig koldioxidredovisning av skogen.


Även om det skulle resultera i ett betydande bidrag?
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).