Trädfällning (arborist)

Spännband mot spjälkning, funkar det?

39 inlägg 28543 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

JensSkoog  
#300343 Fy för den fula! Det va en berättning till eftertanka. Hur grov va lönnen?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300345 Minns inte exakt men 60-80 cm i diameter.

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det

JensSkoog  
#300346 Jag slutade med spännband NU! :shock: Stålwire eller kätting kommer å stå på listan innan jag gör den typ fällning.

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

volvo_per  
#483615
1512247253_20171117_142013.jpg
Tar upp en gammal tråd här igen :smile:
Någon som har tips på bra lösning ang detta? Måste skaffa något bra. Helst någon vajer eller kätting historia. Har tidigare använt spännband och för att undvika att det ryker spännband i luften åt alla håll när kronan åker i marken så har jag snabbt sågat av det nedersta bandet när trädet kommer och vikten är åt rätt håll. Denna lösning gör ju dock att man får stå kvar någon sekund längre vid trädet när det faller vilket man vill undvika. Har kollat på skogmas lösning (stampress) men tyckte den var riktigt dyr för en spännbands princip. Tacksam för alla tips ang detta.

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#483626 En kortlänkad kätting med spännbjörn borde fungera lika bra som skogmas fantasiprisalternativ.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

volvo_per  
#483627 Ja presis. Får ha lite olika längder osv. Kanske två spännbjörnar om man behöver på flera ställen. Tips på sidor som har kortlänkat och passande björn?

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

JensSkoog  
#483630 Provade kätting en tid tillbaka på en bok, och jag vet att om jag ska använda det oftare ska det vara en riktig grov kätting, min. 10mm. Den jag använde var ungefär 6mm, certificerad kätting från ett kättinglyft, två gånger om boken som var ungefär 40 cm i dia. och kättingen gick sönder strax boken träffade marken. Har beställd ett par 10 mm stålwire med ödlor som jag kommer prova.

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

volvo_per  
#483646 Okej. Men hur spänner du vajrarna då? Återkom gärna med resultat så fort du testat :) är rädd för att länkar kan gå av också och då blir det värre än spännband.
Tänkte använda länk och en kättingspännare först men nackdelen med den är ju att den blir rak ca 20-30 cm så det bryter nog i den samt att kuggarna kommer gå i stammen.

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

Järv  
#483659 Enligt min åsikt och erfarenhet är ett robust spännband det lämpliga.
Jag har använt det här http://www.forankra.se/produkter/lastsakring/surrningar/maskin-trailersurrning/maskin-2-delad-75mm/ länge utan några problem. I min sista monsterbjörk (omkrets 5,20m med dubbelstam och full med svamp) brukade jag 2 stycken. För koppling använder jag en kranring 10mm grad 10.
Kedjor och stålwire kan också sträckas mycket bra med ett spännband.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).