Jakt och Fiske

vargen

1058 inlägg 251228 visningar 65 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vargen

axwell  
#300325 http://www.agria.se/agria/artikel/Vad-s ... r-vid-jakt

Lite siffror om dödade/skadade hundar.

Svagt att dom inte kan ange "vägda antal" mot vargtäta områden, här får man en statistik för utslaget på hela Sverige.

Med statistik kan man bevisa det man vill, gäller bara att ställa rätt fråga.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Seb macahan  
#300339 Jag känner för alla er som ser vargen som ett hot. Vi har lite Lo här o det är inte alltid så kul men jämfört med varg..så ä det inget.
Hoppas folket som ska bo i Eu's djurpark får mer o säga till om.

Avatar Fallback

Re: vargen

stektlök  
#300347 Pang

Avatar Fallback

Re: vargen

Tosca  
#300352 Jag hittade ett intressant inlägg på Facebook:

För att öka den biologiska mångfalden funderar jag på att motionera om att återinföra den svarta skeppsråttan i storstadsmiljöerna. Skeppsråttan utrotades av människan i dessa miljöer under andra halvan av 1800-talet. Detta då den ansågs "onyttig" för människan. Ett argument som givetvis är helt obsulet idag över 100 år senare. Ingen modern och miljömedveten människa kan acceptera ett sådant föråldrat och nedsättande synsätt på andra arter i ekosystemet ( något jag vidare kommer att kalla art-rasism). Den svarta skeppsråttan, eller "pestråttan" som den också kallades i folkmun, har självklart sin givna rätt till ekosystemen i stadens kloaker. Den som hävdar motsatsen ger uttryck för, och bränsle åt, art-rasismen. Jag kommer därför föreslå, i min motion, att den svarta skeppsråttan i ett första läge planteras in på nytt i kloaksystemen på Södermalm, där den retroperspektivt kan sägas orättfärdigt utrotades under förr förra seklet av människan. De framtida skador den kan komma att åsamka människan i form av skadegörelse, inskränkt livsutrymme och sjukdomsspridning är inte hållbara argument för att begränsa tillväxten av populationen till sin forna storlek och utbredning, utan än en gång inget annat än utryck för art-rasism. Jag kommer därför att motionera om ett nationellt mål på 100 milj. individer i ett första läge för att säkerställa bevarandestatus i Stockholm stad.

"Magnus Belin"

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300355 Vargar tas väl bäst med midjeröjaren? :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300363 Det dör ett halvdussin människor varje år av älg. Är det inte dags att utrota detta farliga djur snart...?

Avatar Fallback

Re: vargen

r93  
#300364 Sex personer varje år?

Källa tack!!

Avatar Fallback

Re: vargen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300366 Källa? Men kom igen, vi diskuterar varg här. Statistik och sånt spelar väl ingen roll då?

Annars kan du googla på "älgolyckor dödade"


Fakta: Stor skillnad mot statistiken

* Enligt den officiella statistiken som redovisas av Trafikverket dog 44 personer i älgolyckor 2002-2010, men enligt mörkertalsstudien var den verkliga siffran 57 (+23 procent).

* Antalet älgolyckor med personskada 2009-2010 var enligt studien 1 249, 24 procent fler än de 955 olyckor som Trafikverket anger.

* Personskada till följd av rådjursolyckor 2009-2010 inträffade vid 412 olyckor, jämfört med 101 enligt den officiella statistiken, en skillnad på 80 procent.
Den mörkertalsstudie som genomförts vid Akut- och katastrofmedicinskt centrum vid Norrlands universitetssjukhus (TT)


http://www.svt.se/nyheter/sverige/fler- ... stik-visar

Sen dör det väl någon då och då i närkontakt med älg.

http://www.expressen.se/kvp/algfilm-fri ... klagelser/

Avatar Fallback

Re: vargen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300367
Tosca skrev:Jag hittade ett intressant inlägg på Facebook:

Varför får jag intrycket av att han använder stora ord för att dölja den bristande logiken.

Det finns gott om brunråttor i Stockholm, vad vore problemet med att införa svartråttan igen? Skulle inte påverkar människan särskilt mycket.

Och det verkar inte som om den spred pest heller.

Avatar Fallback

Re: vargen

r93  
#300372 Jävla skillnad att bli ihjältrampad av älg, än att köra på en med bilen, det brukar väl inte gå så bra för älgen heller vid sådana möten?

Japp vi diskuterar varg här, vilket är dömt att misslyckas.

En fråga från en sörlänning, finns det varg uppe i renland?

Har fått uppfattningen att det inte finns nån varg däruppe.

Avatar Fallback

Re: vargen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300374
r93 skrev:Jävla skillnad att bli ihjältrampad av älg, än att köra på en med bilen, det brukar väl inte gå så bra för älgen heller vid sådana möten?


Spelar det verkligen någon roll om älgen dödar dig i en självmordsattack eller om den kommer undan?

Minska älgstammen till en tiondel, så minskar älgolyckorna till en tiondel, och vi sparar 5 liv per år.

Avatar Fallback

Re: vargen

r93  
#300376 Nä, men eftersom du ser älgolyckor som självmordsattentat så tror jag inte att vi kommer längre....

Är väl ingen här som är emot varg för att dom är rädda att bli uppätna?

Avatar Fallback

Re: vargen

hinowa  
#300379 Det skulle vara intressant att få se lite siffror vad allt kostar till forskare och pejlare och deras helikopterhyror samt frakter när dom flyttat varg som går tillbaks!
Jävla vansinne,ett litet land som sverige med en tillgång på älg som är en stor tillgång för många hushåll skall vi låta den försvinna helt!
Har jagat på ställen där det är helt tömt på älg efter att vargen kommit!
Löshundsjakten dör ut!
Fd hundförare med 2 st älghundar.
Nej väck med vargen och mer avskjutning av björn.

Avatar Fallback

Re: vargen

hinowa  
#300381 Jag undrar om vargälskare hade tyckt det var exotiskt att ha flockar med hundar springande i villaområden.
Kolla lite fakta alla vargälskare,i det stora landet i väster tog 3 st ungvargar en kvinnlig lärare som var ute på en joggingtur.
En ung studerande grabb skulle försöka prata med varg,han blev med mat!
Det är bara en tidsfråga innan ett barn eller vuxen går samma väg här.
Rovdjur är rovdjur!

Användarvisningsbild

Re: vargen

Erre  
#300382 Det stora problemet är att dom vargar som inte är skygga och går in i bebyggelse inte får skjutas!! Dom ser människan mindre och mindre som ett hot och snart mer och mer som ett byte.
Snart blir väl någon dagisklass på skogspromenad angripna sen vågar dom inte ge sig ut mer.
Sverige blir en vildmark.
Förhoppningsvis behöver ingen liten unge sätta livet till innan det blir jakt på dom igen.
Tycker inte vi i lilla Sverige behöver detta stora antal vargar. Det har vi inte yta till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).