Motorsåg och handhållet

Köp av HVA proffsåg

250 inlägg 87578 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Mangelu  
#2995Jag tycker att du ska köra med .325 pixel (1,3mm). Det är förmodligen det som sitter på sågen redan. Jag har kört med dessa kedjor i flera år på både 13" och 15" svärden, och jag tycker att det funkar perfekt. Jag upplever att sågen känns trevligare samtidigt som jag inbillar mig att den skär lite snabbare. Men det kan vara inbillning... Jag tror inte det spelar någon större roll vad du väljer det är nog en smaksak. Prova och bilda dig en egen uppfattning. Köp Husqvarnas filsats som matchar den kedja som du väljer. Jag tror att det ingår två rundfilar och en flatfil med tillhörande handtag, plus en filmall för både tänder och ryttare...

Hälsa dina "päron" att vi på forumet tycker att dom ska sponsra dig med det som fattas... :wink: så att du kan köpa dig den såg som du vill ha... :D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2996hehe :P :) farsan verkade gå med på att låna ut 600kr :)

Användarvisningsbild
#2997btw enligt han i butiken så är de 1,3mm som medföljer original, hur fort går kedjan på en 353 med pixel kedja?? slits en pixelkedja fortare än 1,5mm? med tanke på att den blir varmare?

sliter det mer på sågen med 1,3mm??

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2998Kan inga data på detta. Men jag har inte märkt att dom slits eller tappar skärpan snabbare än 1,5mm. Jag tror inte att du behöver oroa dig för det.

När vi nu är inne på kedjor så måste jag berätta en anektot...
Jag har en jobbarkompis som är föredetta huggare. Han jobbade åt Domänverket i 27 år. Han berättade för mig att han hade använt samma kedja en hel vinter. Från oktober till april... Sug på den... :D

Användarvisningsbild
#2999hur gjorde han då?? behövde han inte slipa varje dag lr??

Användarvisningsbild
Mangelu  
#3000Ingen aning... det är en gåta.

Användarvisningsbild
#3001hehe hur länge håller dina kedjor??

Användarvisningsbild
Mangelu  
#3002Det är olika... men garanterat inte en vinter. :D
Oj jag måste kila. Komondoran ropar... :oops:

Lycka till med sågen... :)

Användarvisningsbild
#3003har du en komodovaran hemma?? :S tack det blir antagligen måndag/tisdag ja köper 353g e-tech me tac :) om pengarn kommer som dom ska dvs =)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3004:D :D :D :D

Han menar frugan/sambon (komendoran från Emil i lönneberga))

Användarvisningsbild
#3005hehe:D vad tycker ni andra då? kör ni me 1,3mm kedja eller 1,5mm?

sliter nån av kedjorna mer på sågen än den andra??

håller nån av kedjorna respektive svärd sämre??

hur ofta behöver man smörja noshjulet??

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3006Pixel=1,3
vanlig=1,5
Ta pixel den är trevlig att köra med, det är den jag kör med när jag kör med rundfilad kedja och jag som många fler gillar den!!

Användarvisningsbild
#3007vad menas med rundfilad??

är 1,3 mer slitsamt för motorn??

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3009Rundfilad är normal filning av kedjan med rundfil, men man kan fila dom på andra sätt med men det är lite överkurs skulle man kunna säga !!

Nej möjligen mindre slitsamt eftersom den går lättare att driva för sågen !!!

Användarvisningsbild
#3010okej! blir 1,3mm då för det medföljde original och sen köper ja två kedjor till =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).